Banner Portal
The The tradition and the contemporary in the voices of Clementina de Jesus and Sandra de Sá
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Clementina de Jesus
Sandra de Sá
Brazilian Black Music
Black singers

How to Cite

SILVA, Marilda de Santana. The The tradition and the contemporary in the voices of Clementina de Jesus and Sandra de Sá: two decades of Brazilian Black Music. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e020004, 2020. DOI: 10.20396/muspop.v7i.13696. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13696. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The article is based on Brazilian popular music representation of black female voice in its aesthetic, historical, identity and intersectional aspects. The voice – being an instrument of communication and perpetuation of traditions and knowledge – has a fundamental importance in the continuity and permanence of cultures within society. Using the concepts of the tradition and the contemporary, I illustrate two black voices of BBM – “Brazilian black music”, the “partideira” (partisan) Clementina de Jesus and the soul woman Sandra de Sá. In Clementina ancestry can be understood as a category of relation, connection, inclusion, diversity, unity and enchantment (OLIVEIRA, 2007), that updates the tradition from her experience, her life wisdom, her ethics and her shared sensitivity; it’s the permanence of the past in the present, the resistance which the capital seeks to overwhelm, what is alive in the present (SILVA, 2016, p. 83). Sandra de Sá, heiress of the 1970’s black music, and from the funk parties in Rio de Janeiro’s periphery, became a commercial phenomenon in the mid 1980’s. Her black singing makes its peripheral ballasts explicit. The two singers were sanctioned by male, white producers, who have sometimes suffocated their singular and unique voices.

https://doi.org/10.20396/muspop.v7i..13696
PDF (Português (Brasil))

References

AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte: Letramento; Justificando, 2018.

ANTUNES, Gabriela Borges. Desenquadrando o samba: análise da trajetória de Clementina de Jesus. Tese (Doutorado) – Programa de Pós graduação em sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2019

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos feministas, Florianópolis, ano 8, jan./abr. 2000.

BIOGRAFIA Sandra de Sá. SOM13. Disponível em: https://som13.com.br/sandra-de-sa/biografia. Acesso em: 6 abr. 2020.

CAMARANO, Ana Amélia. Mulher idosa: suporte familiar ou agente de mudança? Estudos Avançados, São Paulo, v. 17, n. 49, set./dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S0103401420030003 00004. Acesso em: 14 abr. 2020.

CASTRO, Felipe; MARQUESINI, Janaína; COSTA, Luana; MUNHOZ, Raquel. Quelé, a voz da cor. Biografia de Clementina de Jesus. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CAVARERO, Adriana. Vozes plurais: filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

CLEMENTINA de Jesus. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2020. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa12496/clementina-de-jesus. Acesso em: 7 abr. 2020. Verbete da Enciclopédia. ISBN: 978-85-7979-060-7

COLLINS, Patricia Hill. Black feminist thought: Knowledge, consciousness, and the politics of empowerment. Routledge, 2002.

CRENSHAW, Kimberle. Porque e que a interseccionalidade não pode esperar. Disponível em: https://apidentidade.wordpress.com/2015/09/27/porque-e-que-a-interseccionalidade-nao-pode-esperar-kimberle-crenshaw/. Acesso em: 25 jul. 2020.

DAVIS, Ângela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

DINIZ, J. C. V. Sentimental demais: a voz como rasura. In: DUARTE, Paulo Sergio;

NAVES, Santuza Cambraia (org.). Do samba-canção à tropicália. Rio de Janeiro: Relume Dumará / FAPERJ, 2003, v. 1, p. 99-110.

FEITOSA, Beto. Os primeiros anos de Sandra de Sá. Disponível em: https://ziriguidum.com/os-primeiros-anos-de-sandra-de-sa/. Acesso em: 14 abr. 2020.

FEIXA, Carles; LECARDI Carmen. O conceito de geração nas teorias sobre juventude. Revista Sociedade e Estado, v. 25, n.2, maio/ago. 2010.

FERNANDES, D.C. A rainha Quelé: raízes do empretecimento do samba. História: Questões & Debates, Curitiba: Editora UFPR, v. 63, n.2, p. 131-160, jul./dez. 2015.

FERREIRA, Mauro. Cantadas: a sedução da voz feminina em 25 anos de jornalismo musical. Rio de Janeiro: OrganoGrama livros, 2013.

HOBSBAWN, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019.

HOOKS, Bell. Revista Gazeta de Cuba – Unión de escritores y Artista de Cuba, janeiro-fevereiro de 2005. Tradução do espanhol: Lia Maria dos Santos. blog coletivomarias.blogspot.com/.../alisando-o-nossocabelo, 2005.

HUBNER, Fred. O canto dos escravos– Clementina de Jesus, Tia Doca e Geraldo Filme. 5 nov. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gil3Mw32OnU&t=209s. Acesso em: 14 abr. 2020.

JESUS, Clementina de. Clementina cadê você. LP. ODEON – MIS 013/070, 1970. IMMUB. Disponível em: https://immub.org/album/clementina-cade-voce. Acesso em:20 abr. 2020.

JESUS, Clementina de. Clementina de Jesus. LP. ODEON – MOFB 3463, jul. 1966. IMMUB. Disponível em: https://immub.org/album/clementina-de-jesus. Acesso em:20 maio 2020.

JESUS, Clementina de. Marinheiro só. LP. ODEON – SMOFB 3787, jul. 1973. DISCOGS. Disponível em: https://www.discogs.com/pt_BR/Clementina-De-Jesus-Marinheiro-S%C3%B3/release/2856957. Acesso em:10 abr. 2020.

JESUS, Clementina de; DOCA; FILME, Geraldo. O canto dos escravos. LP. Eldorado – 64.82.0347, 1982. IMMUB. Disponível em: https://immub.org/album/o-canto-dos-escravos-clementina-de-jesus-doca-e-geraldo-filme. Acesso em:10 abr. 2020.

JESUS, Clementina de; PIXINGUINHA; BAIANA, João. Gente da Antiga. LP. ODEON – MOFB 3527, abr. 1968. IMMUB. Disponível em: https://immub.org/album/gente-da-antiga-pixinguinha-clementina-de-jesus-e-joao-da-baiana. Acesso em:20 abr. 2020.

KILOMBA, Grada. Entrevista concedida a Sueli Rolnik para a revista Episódios do sul- Revista Goethe Institut. Disponível em: http://www.goethe.de/ins/br/lp/prj/eps/sob/pt16199210.htm.Acesso em: 24 abr. 2020.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LEITE, Letieres. Disponível em: http://www.elcabong.com.br/entrevista-letieres-leite-toda-musica-brasileira-e-afrobrasileira/. Acesso em: 20 maio2020.

MOISES, Raika Julie; AMORIN, Taís. As negras mulheres do samba. Observatório de favelas. Disponível em: https://of.org.br/noticias-analises/as-negras-mulheres-do-samba/. Acesso em: 20 abr. 2020.

MPB – Música Preta Brasileira. Rap77, 25 de set. de 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HsD5hVPR8Hs. Acesso em: 17 abr. 2020.

MÚSICA Popular Brasileira. Sandra de Sá e Zé Ricardo. TV Brasil, Musicograma. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AixA3ENik4M. Acesso em: 20 abr. 2020.

NAVES, Santuza Cambraia. Canção popular no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

PINA, Rute. Patrícia Collins: “Os EUA têm instituições democráticas, mas não têm uma democracia”. GELEDÉS, 16 out. 2019. Disponível em: https://ceert.org.br/noticias/politica-no-mundo/25875/patricia-collins-os-eua-tem-instituicoes-democraticas-mas-nao-tem-uma-democracia, consulta em 16 out. 2020.

RARA, Preta. Eu, empregada doméstica. Rio de Janeiro: Ed. Letramento, 2017

RIBEIRO, Juliana. Clementina cadê você? A construção de espaços de pertença na escuta de clementina de jesus. In: SANTANNA, Marilda. As bambas do samba: mulher e poder na roda. 2.ed. Salvador: EDUFBA, 2019.

SABADELHE, Zé Otávio; LIMA, Luiz Felipe. 1976, Movimento Black Rio 40 anos. TV da rua, 16 nov. 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=QktMezcTJoI. Acesso em: 20 abr. 2020.

SANDRA de Sá. Disponível em: www.sandradesa.com.br. Acesso em: 12 abr. 2020.

SANDRONI, Carlos. Adeus à MPB. In. CAVALCANTE, Berenice; STARLING, Heloísa Maria Murgel; EISENBERG, José (org.). Decantando a República, v.1 Inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira. Rio de Janeiro: Nova fronteira; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

SANTANNA, Marilda. (org.). As bambas do samba: mulher e poder na roda. 2.ed. Salvador: EDUFBA, 2019.

SILVA, Carlos Alberto Silva da. Clementina de Jesus: um corpo cultural, ancestral e da Indústria Cultural. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, 2016.

SOM DE PESO. Maria Fumaça: o clássico de estreia da BANDA BLACK RIO / ALBUM REVIEW. 16 jun. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ey6KwtKr14A. Acesso em: 20 abr. 2020.

SOVIK, Liv. Aqui ninguém é branco. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

VALENTE, Heloísa de Araújo Duarte. As vozes da canção na mídia. São Paulo: Via Letera: FAPESB, 2003.

ZAN, J. R. Funk, soul e jazz na terra do samba: a sonoridade da Banda Black Rio. Artcultura, v. 7, n. 11, 2005.

Vídeos

Rainha Quelé, Clementina de Jesus. Direção Werinton Kermes. Gravação independente, 2011. Documentário. 56 minutos.

VoxPopuli. Convidada Clementina de Jesus. Direção: Paulo Roberto Leandro. TV Cultura. 1979.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Marilda de Santana Silva

Downloads

Download data is not yet available.