Banner Portal
Makalister and the aesthetics of insomnia
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rap
Popular song
Late capitalism
Reification
Phantasmagoria

How to Cite

PRUSCH, Vinícius de Oliveira. Makalister and the aesthetics of insomnia: a study on rap on the 24/7 world. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 117–138, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i2.13164. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13164. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The aim of this paper is to present an analysis of the aesthetics of Brazilian contemporaneous rapper Makalister Antunes, having as a focus the debates on the contradictions of the current stage of capitalism. The relations between works of art and their socio-historical context, thus, are a point of reference, as looking for marks which may help discovering the social process dialectically represented in the songs is at the core of this study. As a premise, the idea of an “aesthetics of insomnia”, faced as a structural principle of
Makalister’s songs related to the invasion of the subjective spaces by the logic of the marketplace in contemporaneity, will be dissected. Finally, based on this analytical movement — one of a materialist basis, which makes use, also, of the methods of Tatit (2002) and Tagg (2003) —, it should be able to throw some light on questions which, despite being very fruitful, have not been discussed in depth in the context of popular music yet.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i2.13164
PDF (Português (Brasil))

References

AUGÉ, Marc. Dos lugares aos não-lugares. In: ______. Não-lugares: Introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo: Papirus, 1994, p. 71-105.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: ______. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 222-232.

______. Passagens. 2ª reimpressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CEVASCO, Maria Elisa; COSTA, Iná Camargo. Para a crítica do jogo aleatório dos significantes. In: JAMESON, Fredric. Pós-Modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2000, p. 5-11.

CRARY, Jonathan. 24/7 – Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Ubu Editora, 2016.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DUNKER, Christian. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: DUNKER, Christian et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017, p. 10-41.

GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Edições Viva Voz, 2010.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Edições Loyola, 2008. HUTCHEON, Linda. Começando a teorizar a adaptação: O quê? Quem? Por quê? Onde? Quando? In: ______. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013, p. 21-59.

JAMESON, Fredric. Pós-Modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2000.

LUKÁCS, Georg. A reificação e a consciência do proletariado. In: ______. História e Consciência de Classe: Estudos sobre a dialética marxista. 1a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003, 193-411.

TAGG, Philip. Analisando a música popular: teoria, método e prática. Em Pauta, v. 14, n. 23, p. 5-40, dez. de 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmPauta/article/view/9404. Acesso em: 15 fev. 2019.

TATIT, Luiz. O Cancionista: composição de canções no Brasil. 2ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

WAIZBORT, Leopoldo. Erich Auerbach e a condição humana. In: ALMEIDA, Jorge de; BADER, Wolfgang. Pensamento alemão no século XX. Vol. II. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.