Banner Portal
The piano in the Choro group
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Choro
Brazilian popular piano
Choro ensembles
Cristóvão Bastos
Laércio de Freitas

How to Cite

OLIVEIRA, Luísa Camargo Mitre de. The piano in the Choro group: other possibilities. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 8–30, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i1.13147. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13147. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article proposes a study of aspects of the Choro practice at the piano, focusing on idiomatic elements of the instrument, mainly in the collective performance where other instruments develop the main functions of melody and rhythmic harmonic support of the group. In this way, the study presents elements in which the pianist can approach in a performance with groups of Choro. Elements of performances recorded in audio and video of Cristóvão Bastos and Laércio de Freitas, two important Brazilian pianists of the genre, were analyzed, with a primary focus on the piano integrated in groups of varied instrumental formations. To aid in the visualization and interpretation of these elements, the process of descriptive transcription (considered, in the present work, as the recording of musical sounds through traditional musical notation) was utilized. To consider questions about the material analyzed and others raised during the research process, pianists working in the current musical scene of choro were interviewed, excerpts of which are included in the text.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i1.13147
PDF (Português (Brasil))

References

BASTOS, Cristóvão. Avenida Brasil. Lumiar Discos, 1996. CD.

______. Entrevista (concedida em 27maio de 2016). Entrevistador (a): Luísa Camargo Mitre de Oliveira. 01 arquivo. Formato MP3. (108 min). Rio de Janeiro, 2016.

CALDI, Alexandre. Os Contrapontos para Sax Tenor de Pixinguinha nas 34 Gravações com Benedito Lacerda-Primeiras Reflexões. Cadernos do Colóquio, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, abril, 1999.

CLÍMACO, Magda de Miranda. Alegres dias chorões: o Choro como expressão musical no cotidiano de Brasília anos 1960 – tempo presente. Tese (Doutorado em História) – UnB, Brasília, 2008.

FREITAS, Laércio de. Entrevista (concedida em 06 maio de 2016). Entrevistador (a): Luísa Camargo Mitre de Oliveira. 01 arquivo. Formato MP3. (60min). São Paulo, 2016.

_______. Fandangoso. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5NoX4m_jOK8. Acesso em: 19 de abril de 2017.

______. São Paulo no Balanço do Choro - ao nosso amigo Esmê. Eldorado, 1980. LP.

GOMES, Hércules. Entrevista (concedida em 09 janeiro de 2016). Entrevistador (a): Luísa Camargo Mitre de Oliveira. 01 arquivo. Formato MP3. (85min). Belo Horizonte, 2016.

ITABORAHY, Patrícia. O piano como instrumento de orquestra na obra de Arthur Bosmans. 2002. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de Pós-Graduação em Música - UFMG. Belo Horizonte, 2002.

MANCINI, Henry. Sounds and scores: a practical guide to professional orchestration. s/l: Northridge Music/All Nations Music, 1986.

OLIVEIRA, Luísa Camargo Mitre de. Uma Roda de Choro no piano: Práticas idiomáticas de performance a partir de gravações dos pianistas Cristóvão Bastos e Laércio de Freitas. 2017. Dissertação (Mestrado em Música) – Programa de PósGraduação em Música, UFMG, Belo Horizonte, 2017. PISTON, Walter. Orchestration. Londres: Victos Gollancz Ltda, 1969.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.