Banner Portal
“Even so it’s worth trying to invent a new song”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Popular music
Corner club
Brazilian redemocratization

How to Cite

GARCIA, Luiz Henrique Assis; ARAÚJO, Marcos Sarieddine; PÚBLIO, Hudson Leonardo Lima. “Even so it’s worth trying to invent a new song”: the clube da esquina (corner club) and the redemocratization in Brazil (1978-1985). Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 61–87, 2018. DOI: 10.20396/muspop.v5i2.13136. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13136. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In the period of Brazilian redemocratization, it is particularly noteworthy the engagement of musicians associated with the cultural formation called Clube da Esquina (Corner Club), headed by the emblematic figure of Milton Nascimento. Combining historical research with popular music studies, we approach their aesthetic and political choices and inventions, including engaging on concerts integrated with key campaigns (Amnesty, Direct election Now), their involvement with social movements and their song writing, showing in their work the historical balance of what had happened and the demand to live a time of new perspectives and dreams made possible by the reestablishment of democracy.

https://doi.org/10.20396/muspop.v5i2.13136
PDF (Português (Brasil))

References

BORGES, Márcio. Os sonhos não envelhecem: Histórias do Clube da Esquina. São Paulo: Geração Editorial, 2010.

CASTRO, Guilherme A. S. A performance do som: produção e prática musical a partir do conceito de sonoridade. Belo Horizonte: Quixote+Do Editores associados, 2017.

CASTRO, Pablo. As 30 mais geniais do Clube da Esquina. Massa Crítica Música Popular, 2012. Disponível em: http://massacriticampb.blogspot.com.br/2012/12/as30-mais-geniais-do-clube-da-esquina_6.html. Acesso em: 05 mar. 2016.

CASTRO, Pablo. Alquimista da harmonia. In: Songbook Lô Borges. Belo Horizonte: Neutra, 2013.

CASTRO, Pablo. Beto Guedes, aviador de melodias. In: Songbook Beto Guedes. Belo Horizonte: Neutra, 2013b.

DIAS, Rodrigo Francisco. Tancredo Neves e a redemocratização do Brasil. Temporalidades, Belo Horizonte: Departamento de História, FAFICH/UFMG, n. 3, v. 7, p.249-274, 2016.

GASPARI, Elio. Alice e o camaleão. In: GASPARI, Elio; HOLLANDA, Heloísa Buarque de; VENTURA, Zuenir. Cultura em trânsito: da repressão à abertura. Rio de Janeiro: Aeroplano, p. 12-37, 2000.

GARCIA, Luiz H. A. Coisas que ficaram muito tempo por dizer: o Clube da Esquina como formação cultural. Dissertação (Mestrado em História) – FAFICH/UFMG, Belo Horizonte, 2000.

MORELLI, Rita C. L. Indústria Fonográfica: Um Estudo Antropológico. Campinas, Ed. UNICAMP, 1991.

MORELLI, Rita C.L. O campo da MPB e o mercado moderno de música no Brasil: do nacional-popular à segmentação contemporânea. ArtCultura, Uberlândia, v. 10, n. 16, p. 87-101, jan.-jun. 2008.

NAPOLITANO, Marcos. MPB: a trilha sonora da abertura política (1975/1982). Estudos Avançados 24 (69), p.389-402, 2010.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1991.

PALHA, Cássia Rita Louro. Televisão e política: o mito Tancredo Neves entre a morte, o legado e a redenção. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 31, n. 62, p. 217-234, 2011.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. Rio de Janeiro /São Paulo: Record, 2000.

SILVA, Francisco Carlos Teixeira da. Crise da ditadura militar e o processo de abertura política no Brasil, 1974-1985. In: FERREIRA; DELGADO. O Brasil Republicano – O tempo da ditadura, v. 4., p. 245-254, 2000.

SONGBOOK Milton Nascimento. Belo Horizonte: Neutra, 2015.

STREET, John, Hague, Seth e Savigny, Heather. Playing to the Crowd: The Role of Music and Musicians in Political Participation. BJPIR, Political Studies Association, p.1-17, 2007.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1979.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.