Abstract
This article analyses the undigested feelings that emerged in the rap universe in recent decades. It shows, in detail, unpleasant stories to part of the society, especially when the protagonism of the speech involves sensitive issues like as aggressive questioning of the status quo and the responsibility of individuals or groups for social ills, thrusts a certain revanchism (of class in particular).
References
A CASA é sua. Rede TV, s./d. BASTOS JUNIOR, Gabriel. Os malvados do rap. Folha de S. Paulo, 16 maio 1994.
CEVASCO, Maria Elisa. Para ler Raymond Williams. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
EDUARDO: entrevista a Beto, do grupo Teoria (recorte não identificado). ENTREVISTA com Facção Central. Rap Nacional, jan. 2004.
ENTREVISTA com Facção Central. Rap Nacional, nov. 2006.
FACÇÃO CENTRAL. O espetáculo do circo dos horrores. São Paulo: Facção Central Produções Fonográficas, 2006. CD.
______. Ao vivo. São Paulo: Sky Blue, 2005. CD.
______. Direto do campo de extermínio. Hortolândia: Face da Morte, 2003. CD.
______. A marcha fúnebre prossegue. São Paulo: Discoll Box, 2001. CD.
______. Versos sangrentos. São Paulo: Sky Blue, 1999. CD.
GORDO a Go Go. MTV Brasil, s./d.
ISSO aqui é uma guerra. Direção: Dino Dragone. Intérpretes: Facção Central. Brasil: Firma Filmes, 2000.
JORNAL do SBT. São Paulo: SBT, s./d. MÁQUINA de escândalos. Istoé, jul. 2000.
PAGE, Gene. Hot city. França: Atlantic, 1974. LP.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.