Banner Portal
Female Screams
PDF (Português (Brasil))

Keywords

MPB
Performance
Voice
Gender
Feminism
Politics

How to Cite

PRADO, Bruna Queiroz. Female Screams: performances of MPB Singers and Their Political Significance (1960s and 2000s). Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 56–78, 2017. DOI: 10.20396/muspop.v4i2.13053. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13053. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

The present work analyzes the performance of three important MPB performers – Maria Bethânia, Elis Regina and Elza Soares – and their resonance on the public and specialized critics in two contexts marked by intense conflicts and changes in the artistic, political and intellectual field. It seeks, through this, to enter into a reflection on gender and feminism, dealing more specifically with the work of women in the field of Brazilian
popular music and politics.

https://doi.org/10.20396/muspop.v4i2.13053
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, Ronaldo Conde. As divas do rádio nacional: as vozes eternas da Era de Ouro. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2010.

ARAP, Fauzi. Bethânia como os outros a vêem. Fã Clube Rosa dos Ventos. Disponível em: http://mariabethania.com/bethania.php. Acesso em: 03 mai. 2015.

BETHÂNIA, Maria. Entrevista concedida à Revista Playboy. Fã Clube Rosa dos Ventos, 1996. Disponível em: http://www.mariabethania.com/mlp.php?ID=169. Acesso em: 03 mai. 2015.

BUARQUE, Chico. Bethânia como os outros a vêem. Fã Clube Rosa dos Ventos. Disponível em: http://mariabethania.com/bethania.php. Acesso em: 03 mai. 2015.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CAMPOS, Augusto de. Balanço da bossa e outras bossas. São Paulo: Perspectiva, 2005.

CARVALHO, Dalila Vasconcellos de. O gênero da música: construção social da vocação. São Paulo: Alameda, 2012.

CASTRO, Ruy. Carmen: Uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

______. A noite do meu bem: A história e as histórias do samba-canção. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

DEBELLIAN, Marcio. Faíscas no palco. O Globo Cultura. Disponível em: http://oglobo.globo.com/cultura/musica/faiscas-no-palco-14960216. Acesso em: 02 dez. 2015.

ECHEVERIA, Regina. Furacão Elis. São Paulo: Leya, 2012. FORIN JUNIOR, Renato. Confluências do teatro e da música popular no espetáculo de Maria Bethânia. Moringa artes do espetáculo, João Pessoa, n. 4, p. 131-149, 2013.

FOUCAULT. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.

______. História da sexualidade II: O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1984. GARBUS, Liz. What happened, Miss Simone? Netflix, 2015. Vídeo.

GULLAR, Ferreira. Bethânia como os outros a vêem. Fã Clube Rosa dos Ventos. Disponível em: http://mariabethania.com/bethania.php. Acesso em: 03 mai. 2015.

KAPADIA, Asif. Amy. Netflix, 2015. Vídeo. LOUZEIRO, José. Elza Soares: cantando pra não enlouquecer. São Paulo: Globo, 1997.

LUNARDI, Rafaela. Em busca do "Falso Brilhante": Performance e projeto autoral na trajetória de Elis Regina (Brasil, 1965-1976). Dissertação de Mestrado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2011.

MACHADO, Marcelo. Tropicália. Bossa Nova Filmes, 2011. DVD. NAPOLITANO, Marcos. A arte engajada e seus públicos (1955/1968). Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 28, p. 103-124, 2001.

_______. A música popular brasileira (MPB) dos anos 70: Resistência política e consumo cultural. Anais do IV Congresso de la Rama latinoamericana del IASPM, Cidade do México, 2002.

OLIVEIRA, Marcus. Dez momentos em que Maria Bethânia rodou a baiana em público. Disponível em: http://vejasp.abril.com.br/blogs/listamania/2015/02/23/maria-bethaniapiti-show/. Acesso em: 01 abr. 2015.

RIBEIRO, Stephanie. Nem de ‘golpe’, nem de ‘namorado’: Dilma precisa ser respeitada como mulher. Disponível em: http://www.brasilpost.com.br/stephanie-ribeiro/dilma respeito_b_9532084.html. Acesso em 18 mai. 2016.

SOARES, Elza. A mulher do fim do mundo. Circus Produções, 2015. CD.

VELOSO, Caetano. Bethânia como os outros a vêem. Fã Clube Rosa dos Ventos. Disponível em: http://mariabethania.com/bethania.php. Acesso em: 03 mai. 2015.

VIYUELA, Thais. A política não veste saia. Brasil Post. Disponível em: http://www.brasilpost.com.br/thais-viyuela/politicasaia_b_9941622.html?ncid=fcbklnkbrhpmg00000004. Acesso em: 18 mai. 2016.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec, 1997.

______. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosacnaify, 2014.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.