Banner Portal
On the tracks of a “Maluco Beleza”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Raul Seixas
Popular music and culture industry

How to Cite

SOUZA, Lucas Tomás. On the tracks of a “Maluco Beleza”: mapping the construction of an idol. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 152–174, 2014. DOI: 10.20396/muspop.v2i1.12972. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12972. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The image of a rebellious artist, a rock star philosopher, mystic and anarchist has printed thousands of shirts, motivated the release of films and books, conquered covers and oriented media interest and academic papers about Raul Seixas. This image has been little studied exactly be understood as a genuine expression of the trajectory and Raul Seixas personality. However, it did not come over and faced, before becoming the object of worship, numerous mishaps. We intend in this paper to analyze the beginning of this imagery construction, performing resources mobilized by the singer in this construction and its reception by the media. In this route, try to understand how song’s Raul Seixas, their testimonies and public submissions were received by music critics and were important in the composition of the image now known Raul Seixas.

https://doi.org/10.20396/muspop.v2i1.12972
PDF (Português (Brasil))

References

ALAMBERT, Francisco. A Realidade Tropical. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros (IEB). n. 54, set./mar, 2012.

ANCHES, Pedro. Como dois e dois são cinco. Roberto Carlos (& Erasmo & Wanderléa). São Paulo: Boitempo editorial, 2004.

ARAÚJO, Celso Arnaldo. Raul Seixas dá seu grito de Guerra e vem aí com seu 1 Lp. O Globo. Rio de Janeiro, 15 nov. 1973.

ARAÚJO, Paulo, Cesar. Eu não sou cachorro, não: música popular cafona e ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2005.

BAHIANA, Ana Maria. SOUZA, Tárik de. Os Pós-Caetanistas. Vindos do Ceará, da Bahia, do rock, do baião, do samba, são os novos compositores da música popular em cujas ideias, discos e shows habitam ruídos incríveis. Opinião, Rio de Janeiro, edição 37, 29 out. 1973.

BAHIANA, Ana, Maria. A “Linha Evolutiva” prossegue – a música dos universitários. In: NOVAES, Adauto (Org.). ANOS 70 ainda sob tempestade, música, literatura, cinema e televisão. Rio de Janeiro: Europa Editora, 1979a.

________. Importação e assimilação: rock, soul, discotheque. In: NOVAES, Adauto (Org.). ANOS 70 ainda sob tempestade, música, literatura, cinema e televisão. Rio de Janeiro: Europa Editora, 1979b.

________. Almanaque Anos 70: Lembranças e Curiosidades de uma Década Muito Doida. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

BAIANA, Ana Maria. As Confusões de Raul Seixas. Opinião. Rio de Janeiro, edição 95, 2 jul. 1974.

BOZZETTI, Roberto. Uma tipologia da canção no imediato pós-tropicalismo. In: VIEIRA, André Soares (Org.). Literatura, outras artes & cultura das mídias. Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), n.34, p.133-146, jan.-jun, 2007.

BRITTO, Paulo Henrique de. A temática noturna do rock pós-tropicalista. In: DUARTE, Paulo Sérgio; NAVES, Santuza Cambraia. Do samba-canção à tropicália. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.

CABRAL, Luiz Carlos. Som de Hoje. Diário de Notícias. Rio de Janeiro, edição 15835, 25 out. 1973.

FOLHA de São Paulo. São Paulo: Grupo Folha, 14 jun. 1973. OLIVEIRA, Carlos. Ouro de Tolo. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, edição 154, 9 ago. 1973.

GALVÃO, Walnice Nogueira. MMPB: uma análise ideológica. In: GALVÃO, Walnice Nogueira. Saco de gatos: ensaios críticos. São Paulo: Duas Cidades, 1976.

MANCHETE. Rio de Janeiro: Bloch Editores, 07 dez. 1974. OPINIÃO. Rio de Janeiro: Editora Inúbia, 29 out. 1973.

______. Rio de Janeiro: Editora Inúbia, 01 out. 1973. SOUZA, Tárik. O voo do homem mosca. Opinião. Rio de Janeiro: Editora, edição 51, 1 out. 1973.

MARMO, Hérica. O Som do Mago. A Trajetória Musical de Paulo Coelho. São Paulo: Futuro Comunicação, 2007.

MORELLI, Rita. de Cássia Lahoz. Indústria Fonográfica: relações sociais de produção e concepções acerca da natureza do trabalho artístico. (Um estudo antropológico: a indústria do disco no Brasil e a imagem pública de dois compositores-intérpretes de MPB na década de 70.). Dissertação (Mestrado em Antropologia Social)- Universidade de Campinas, Campinas, 1988. MOTTA, Nelson. Noites Tropicais. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2000.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959/69). São Paulo: Annablume, 2001.

NETO, José. O ROCK'N ROLL invade os palcos MPB: A PERFORMANCE DE RAUL SEIXAS NOS FESTIVAIS DA CANÇÃO. Anais do XX Encontro Regional de História: História e Liberdade. ANPUH/SP – UNESP-Franca, setembro de 2010.

OLIVEIRA, José Carlos. O Galaxis cor de ouro. Jornal do Brasil, edição 274, 14 jan. 1974. OS IMPACTOS de Roberto Carlos. Um cantor e sua fábrica de sons e sonhos. Veja. São Paulo, edição 121, 30 dez. 1970.

ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1989.

PAIANO, Enor. O berimbau e o som universal: lutas culturais e indústria fonográfica nos anos 60. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, São Paulo, 1994. S

PENTEADO, Regina. A Metamorfose de Raul Seixas. Folha de São Paulo, São Paulo, 14 / 06/ 1973.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo. Gita, 1974. Vídeo Clip.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo. A Hora do Trem Passar. Krig-ha, Bandolo!, PHILIPS, 1973.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo. A Maçã. Novo Aeon, PHILIPS, 1975.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo. Água Viva. Gita, PHILIPS, 1974.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo; MOTTA, Marcelo. As Aventuras de Raul Seixas na Cidade de Thor. Gita, PHILIPS, 1974.

SEIXAS, Raul; ROBERTO, Cláudio. Maluco Beleza, WEA, 1977.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo. Medo da Chuva .Krig-ha, Bandolo!, PHILIPS, 1973.

SEIXAS, Raul. Metamorfose Ambulante. Krig-ha, Bandolo!, PHILIPS, 1973.

SEIXAS, Raul; COELHO, Paulo. Mosca na Sopa. Krig-ha, Bandolo!, PHILIPS, 1973.

SEIXAS, Raul. Ouro de Tolo. Krig-ha, Bandolo!, PHILIPS, 1973.

SEIXAS, Raul. Para Nóia. Novo Aeon, PHILIPS, 1975.

SOUZA, Tárik de (Org.). O Som do Pasquim: grandes entrevistas com astros da música popular brasileira. Rio de Janeiro: Editora Codecri, 1976.

VEJA. São Paulo: Editora Abril, 30 dez. 1970.

VICENTE, Eduardo. Música e disco no Brasil: a trajetória da indústria nas décadas de 80 e 90. (Doutorado em Comunicação Social)- Universidade de São Paulo, Escola de Comunicação e Artes, São Paulo, 2002.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.