Banner Portal
Recordings, performance and musicology in the universe of choro
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Musicology
Brazilian music
Choro
Performance
Recordings

How to Cite

PESSOA, Felipe; FREIRE, Ricardo Dourado. Recordings, performance and musicology in the universe of choro. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 34–60, 2013. DOI: 10.20396/muspop.v2i1.12967. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12967. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The urban music of Brazil became popular through the use of media and recordings, and the radio and the disc can be thought as important means of transmission of musical performances. The recording technology allowed the settlement of musical productions through recordings that became paradigms for reception and learning new musical styles. The changes in recording technologies helped to define the very perception of sound objects. The mechanical recordings became the main reference for musicians of several cities and states, and they started to play by imitating recording performances and not only through scores or live performances. In the case of Choro, the construction of accompaniment by guitars, cavaquinho and pandeiro was influenced both by the recordings and by the radio. The electric recording, that allowed the recording and the broadcasting of musical programs, was established when singers and instrumental soloists showed themselves accompanied by the Regional group. The stereophonic recording, that was developing during
the 1950s, enabled instruments to be recorded in a separate manner, which allowed a greater precision and musical clarity. The dialogic relation between performance style and technology offers subvention for the Musicology to approach Choro development from the changes in the context, enabling the comprehension of the relationship between the artist and the medium he is inserted. 

https://doi.org/10.20396/muspop.v2i1.12967
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Irineu. Albertina. In: Choro Carioca. Rio de Janeiro: Favorite Record, 1910. 78 RMP. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=276. Acesso em: 10 nov. 2013.

______. Carne Assada. In: Choro Carioca. Rio de Janeiro: Phoenix, 1915 – 1918. 78 RPM. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=313. Acesso em: 11 nov. 2013.

______. Nininha. In: Choro Carioca. Rio de Janeiro: Favorite Record, 1912. 78 RPM. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=375. Acesso em: 11 nov. 2013.

BANDOLIM, Jacob do. Chorinhos e Chorões. Rio de Janeiro: RCA Victor, 1961. 1 LP. CARRILHO, Altamiro. Choros Imortais vol. 1. Rio de Janeiro, 1964. 1 LP.

BORGES, Luís Fabiano Farias. Trajetória Estilística do Choro: O Idiomatismo do Violão de Sete Cordas, da Consolidação a Raphael Rabello. Dissertação (Mestrado em Música em Contexto), Universidade de Brasília, 2008.

CABRAL, Sérgio. Pixinguinha: Vida e obra. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.

CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao municipal. Editora 34, 1998.

COOK, Nicholas. Mudando o objeto musical: abordagens para a análise da performance. Música em Contexto vol.I, Revista do programa de Pós-Graduação em Música em Contexto da Universidade de Brasília (UnB), Brasília n 1, 2008, p 7-32.

COOK, Nicholas; CLARKE, Eric. Empirical Musicology: aims, methods and prospects. Oxford University Press, New York, 2004.

DELALANDE, François. De uma tecnologia a outra: cinco aspectos de uma mutação da música e suas consequências estéticas, sociais e pedagógicas. In: Música e Mídia, novas abordagens sobre a canção (Org. Heloisa de A. Duarte Valente) São Paulo: Via Lettera, FEPESP, 2007.

DINIZ, André. Almanaque do choro. 2 ed. Editora Zahar, 2003.

HEGEL, G. Curso de Estética: O sistema das Artes. São Paulo, Ed. Martins Fontes, 2010.

INSTITUTO Moreira Salles. Acervo do IMS – biblioteca e música. [20--]. Disponível em: acervo.ims.uol.com.br. Acesso em: 11 nov. 2013.

_____________. Aiaiá me deixe. In: Grupo novo Cordão. Rio de Janeiro: Odeon, 1907. 78 RPM. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=246. Acesso em: 11 nov. 2013.

KERMAN, Joseph. Musicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

NAPOLITANO, Marcos. Música e história do Brasil. In: História e música. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ORESTES, Nei. Alemãozinho. In: Benedito Lacerda. Rio de Janeiro: Odeon, 1936. 78 RPM. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=3843. Acesso em: 10 nov. 2013.

PIXINGUINHA. Ingênuo. In: Jacob do Bandolim, Vibrações. Rio de Janeiro: RCA Victor, 1967. 1 LP.

______. Os dois que se gostam. In: Grupo do Pixinguinha. Rio de Janeiro: Odeon, 1915 – 1921. 78 RPM. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=783. Acesso: 10 nov. 2013.

PRATA, Sérgio. A história dos regionais. Disponível em: http://www.sambachoro.com.br/fotos/porexposicao/exposicao?exposicao_id=1.

RIBEIRO, G. Cheirava-te. In: Grupo O Passos no Choro. Rio de Janeiro: Odeon, 1912 – 1915. 78 RPM. Disponível em: http://acervo.ims.uol.com.br/index.asp?codigo_sophia=1764. Acesso em: 10 nov. 2013.

SANDRONI, Carlos. Feitiço Descente. Transformações do samba no Rio de Janeiro (1917 – 1933). Jorge Zahar Editor, Editora UFRJ, 2001.

TINHORÃO, José Ramos. Música popular: do gramofone ao rádio e TV. São Paulo: Ática, 1981.

VALENTE, Heloísa. Canção artística, canção popular, canção das mídias: movência e nomadismo. In: Música e Mídia, novas abordagens sobre a canção (Orgs. Heloisa de A. Duarte Valente). São Paulo: Via Lettera, FEPESP, 2007.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.