Banner Portal
Paths of music in cyberculture
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Music
Cyberculture
Song
Lenine

How to Cite

PENNA, Maura. Paths of music in cyberculture: the case of Lenine’s “A Mancha”. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 121–141, 2014. DOI: 10.20396/muspop.v3i1.12962. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12962. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this essay is to discuss some of the options used for the production, dissemination and (re)appropriation of music within a present day cyberspace perspective. The song “A Mancha” (The Stain) by Lenine (in partnership with another Brazilian composer, Lula Queiroga), and a video (uploaded on YouTube) are used as a descriptive example of how music works in today’s cyberculture, resulting in new ways of music listening and music creation. We analyze the process of creative reappropriation of the song “A Mancha” which is turned into a video available on YouTube. The video is seen as a product of cyberculture and of its open and interactive character. In the video, a layer of visual meaning overlaps the song, getting attached to it and strengthening its denouncing nature. Exploring the cyberculture interconnection to other areas of everyday life, the political nature of ecological issues in the world today is discussed and an example of using Lenine’s song and its video with an educational purpose is presented. To conclude, it should be pointed out that, through various ways in the cyberculture context, music can participate in everyday social and political actions.

https://doi.org/10.20396/muspop.v3i1.12962
PDF (Português (Brasil))

References

BACAL, Tatiana; NAVES, Santuza Cambraia. Inventando tecnologias e produzindo sons: relações estabelecidas entre produtores sonoros e tecnologias de criação. In: SÁ, Simone Pereira de (Org.). Rumos da cultura da música: negócios, estéticas, linguagens e audibilidades. Porto Alegre: Sulina, 2010.

BAHANOVICH, David; COLLOPY, Dennis. Music Experience and Behaviour. University of Herforshire, 2009.

BOAL PALHEIROS, Graça. Funções e modos de ouvir música de crianças e adolescentes em diferentes contextos. In: ILARI, Beatriz Senoi. Em busca da mente musical: ensaios sobre os processos cognitivos em música – da percepção à produção. Curitiba: Ed. da UFPR, 2006, p. 303-349.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília, 1997a. v.6: Arte.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília, 1997b. v. 9: Meio Ambiente e Saúde.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais (5a a 8a séries): arte. Brasília, 1998a.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais (5a a 8a séries): temas transversais. Brasília, 1998b.

CAROSO, Luciano. Etnomusicologia no ciberespaço: processos criativos e de disseminação em videoclipes amadores. 2010. 214 p. Tese (Doutorado em Música) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Música. Salvador: UFBA, 2010. Disponível em: http://luciano.caroso.com.br/caroso_tese.pdf . Acesso em: 10 ago. 2014.

CARVALHO, Isabel Cristina Moura. A produção de novas identidades e modalidades de ação cultural na contemporaneidade: intersecções entre juventude e ambientalismo. In: MEDEIROS, João Luiz (Org.). Identidades em movimento: nação, cyberespaço, ambientalismo e religião no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 149-164.

COSTA, Jean Henrique; FARIAS, Tássio Ricelly Pinto de. Indústria cultural, cibercultura e música independente em Brasília: um estudo com as bandas ‘Amanita’ e ‘Feijão de Bandido’. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences Maringá, v. 36, n. 1, p. 9-17, Jan.- June, 2014. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/21971/p df_15. Acesso em: 13 ago. 2014.

DELALANDE, François. De uma tecnologia a outra: cinco aspectos de uma mutação da música e suas consequências estéticas, sociais e pedagógicas. In: VALENTE, Heloísa de A. Duarte (Org.). Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera, 2007. p. 51-60.

A. Duarte (Org.). Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera, 2007. p. 51-60.

DINIZ, Júlio. Música popular: leituras e desleituras. In: OLINTO, Heidrum Krieger;

SCHOLLHAMMER, Karl Erik (Orgs.). Literatura e mídia. São Paulo: Loyola, 2002. p. 173-186.

JUNGBLUT, Airton Luiz. O ciberespaço, suas lógicas e alguns exercícios identitários entre os brasileiros na internet. In: MEDEIROS, João Luiz (Org.). Identidades em movimento: nação, cyberespaço, ambientalismo e religião no Brasil contemporâneo. Porto Alegre: Sulina, 2008. p. 122-148.

LEMOS, André. Ciber-cultura-remix. 2005. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/48332999/Andre-Lemos-Cibercultura-Remix. Acesso em: 20 ago. 2014.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.

LENINE. Bio. [2013]. Disponível em: http://www.lenine.com.br/bio/ Acesso em: 15 out. 2013.

LENINE; QUEIROGA, Lula. A Mancha. In: LENINE. Labiata. Rio de Janeiro: Casa 9, 2008. CD. faixa 4. (contém encarte com as letras das canções)

LENINE; QUEIROGA, Lula; lethiciaohara. A Mancha - Lenine Labiata. 2008. vídeo. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=fUeWw-K1xXs Acesso em: 7 dez. 2010.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. 1. reimpr. São Paulo: Editora 34, 2011.

MAGOS, Sergio Rivera. Consumos y usos sociales juveniles de música en la era digital: los jóvenes consumidores de música de la Zona Metropolitana de Querétaro. 2014. 351 p. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidad Rey Juan Carlos, Faculdad de Ciencias de la Comunicación. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10115/12485. Acesso em: 27 ago. 2014

MATTELLART, Armand. Diversidade cultural e mundialização. São Paulo: Parábola, 2005.

MEIER, Bruno. O baú da imagem. Veja. São Paulo, ed. 2310, ano 46, n. 9, p. 116-117, 27 fev. 2013.

NICOLAU NETTO, Michel. Música na internet: descentralização e controle. Música Popular em Revista, Campinas, ano 1, v. 1, p.115-134, jul.-dez. 2012. Disponível em: http://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/muspop/article/view/33/53 Acesso em: 2 fev. 2013.

OLINTO, Heidrum Krieger. Processos midiáticos e comunicação literária. In: OLINTO, Heidrum Krieger; SCHOLLHAMMER, Karl Erik (Orgs.). Literatura e mídia. São Paulo: Loyola, 2002. p. 54-75.

PENNA, Maura (Coord.) É este o ensino de arte que queremos? uma análise das propostas dos parâmetros curriculares nacionais. João Pessoa: Ed. Universitária/UFPB, 2001. Disponível em: http://www.ccta.ufpb.br/pesquisarte/Masters/e_este_o_ensino.pdf . Acesso: 2 fev. 2013.

PENNA, Maura. Música(s), globalização e identidade regional: o projeto “Pernambuco em concerto”. In: _____. Música(s) e seu ensino. 2. ed. rev. ampl. 1. reimpr. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 101-118.

PENNA, Maura. Música, ecologia e cibercultura: o caso de “A mancha” de Lenine. ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ETNOMUSICOLOGIA, 6., 2013, João Pessoa. Anais..... João Pessoa: UFPB, 2013. p. 399-403. Disponível em: http://abetmusica.org.br/dld.php?dld_id=168. Acesso em: 19 set. 2014.

RODRIGUES, Marisa Nóbrega. Análise semiótica da música Jacksoulbrasileiro. Graphos. João Pessoa, v. 10/11, n. 2/1, p. 179-186, 2008/2009.

RODRIGUES, Sílvio Sérgio Oliveira. Manguebeat, interdiscurso e intersemiose: uma resposta do contemporâneo ao pós-moderno. 2009. 132 p. Dissertação (Mestrado em Literatura e Interculturalidade) – Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande: MLI/UEPB, 2009.

RÜDIGER, Francisco. As teorias da cibercultura: perspectivas, questões e autores. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SILVA, Helena Lopes da. Música, juventude e mídia: o que os jovens pensam e fazem com as músicas que consomem. In: SOUZA, Jusamara (Org.) Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, 2008.p. 39-57.

TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia/SP: Ateliê, 2004.

VALENTE, Heloísa de Araújo Duarte. Canção artística, canção popular, canção das mídias: movência e nomandismo. In: VALENTE, Heloísa de A. Duarte (Org.). Música e mídia: novas abordagens sobre a canção. São Paulo: Via Lettera, 2007. p.79-97.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.