Banner Portal
A reflection based on the rap “Vida Loka II”, by Racionais MC’s
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rap
Vida loka
Young
Criminality
Periphery

How to Cite

MARTINS, Raquel Mendonça. A reflection based on the rap “Vida Loka II”, by Racionais MC’s: valuing young black people by the signs of economic power. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 151–175, 2014. DOI: 10.20396/muspop.v2i2.12943. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12943. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

                  This paper seeks to develop a theoretical discussion of the rap Vida Loka from the Racionais MC’s double album "Nada como um dia após o outro dia” (Nothing like a day after another day) released in 2002. The discussion will include aesthetic-musical aspects, of this rap, that is different of the standards imposed by the culture industry, as analyzed by Theodor W. Adorno, despite possessing traits musical merchandise. The theoretical proposal will build in the three elements of the rap Life Loka II, i.e. the video - clip, the lyrics and the musical base. Intended to identify in its instrumental base and letter characteristics that have aesthetical and critical relevance, and also analyze how the sound merges with the music theme.The narrative content of the rap Vida Loka II exposes the problem of input from the young people to a life of crime, with the primary motivation of the  high value items fetishism. The reflection propose in this article will try to understand the reasons why the low-income adolescents seek to rescue their damaged and weakened self-esteem by the racial and social discrimination through crime as can be gathered from this letter.

https://doi.org/10.20396/muspop.v2i2.12943
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: Textos escolhidos, Ed. Abril Cultural, 1980, pp.165-191.

AMARAL, Mônica G. T. do. O rap, o hip-hop e o funk: a “eróptica” da arte juvenil invade a cena das escolas públicas nas metrópoles brasileiras. In: Psicologia USP. – São Paulo, 2011, 22(3). pp. 593-620.

BÉTHUNE, Christian. Le Rap: une esthétique hors de la loi . Paris: Autrement, 2003.

BOTTOMORE, Tom. Dicionário do pensamento marxista. – Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

COTIDIANO. Folha de São Paulo. São Paulo, Sexta-feira, 2 de novembro de 2012, C4.

COTIDIANO. Folha de São Paulo. São Paulo, Sexta-feira, 23 de novembro de 2012, C1.

COTIDIANO. Folha de São Paulo. São Paulo, sexta-feira, 30 de novembro de 2012, C5.

DUARTE, Rodrigo. Sobre o Constructo estético-social. In: Sofia – vol. XI – nº 17 e 18 – 2007. pp. 239 – 263.

GARCIA, Walter. Diário de um detento: uma interpretação. In: NESTROVSKI, Arthur (Org.) Lendo música – 10 ensaios sobre 10 canções. São Paulo; Publifolha, 2007. pp. 179-216.

KEHL, Maria Rita. A fratria órfã – o esforço civilizatório do rap na periferia de São Paulo. In: Maria Rita Kehl (Org.) Função fraterna. – Rio de janeiro: Relume Dumará, 2000. pp. 209 – 244.

LACERDA, Oswaldo. Compêndio de teoria elementar da música. 11. edição. – São Paulo: Ricordi Brasileira.

MAIEROVITCH, Wálter Fanganiello. Alckmin perde para o PCC. Carta Capital, ano XVIII, nº 723,14 de novembro de 2012, p. 35.

MARTINS, Rodrigo. O crime não descansa. Carta Capital, ano XVIII, n. 723, 14 de novembro de 2012, p. 32-33.

ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. Editora Perspectiva. 2000.

SOARES, Luiz Eduardo; BILL, Mv; ATHAYDE, Celso. Cabeça de porco. 2005. Editora Objetiva.

SOUZA, Jessé. As metamorfoses do malandro. In: CAVALCANTE, B.; STARLING, H., M., M.; EISENBERG, J. (Orgs.). Decantando a República, v. 3: inventário histórico e politico da canção moderna brasileira. – Rio de Janeiro: Nova Fronteira: São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.

SOUZA; SILVA. SOUZA, Maria Cecília C. C. de; SILVA, Paula Nascimento da. 2011. Juventude, consumismo e preconceito. In: AMARAL, Mônica G. T. do. II. SOUZA, Maria Cecília C. C. de (Orgs). Educação pública nas metrópoles brasileiras: impasses e novos desenlaces. – Jundiaí, SP: Paco Editorial; São Paulo: Edusp, 2011.

TONI C; MANDRAKE. Mano Brown: Mil faces de um homem leal. Revista Rap nacional. Outubro-novembro de 2012, n. 6, p. 38-61.

WISNIK, José Miguel. O som e o sentido. – São Paulo: Companhia das letras, 1989.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.