Banner Portal
I have little to say beyond what is contained in these sambas”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Chico Buarque de Hollanda (1966)
Suspension of the “Promesse du Bonheur”

How to Cite

BASTOS, Manoel Dourado. I have little to say beyond what is contained in these sambas”: the brazilian subject and the suspension of the “promesse du bonheur” in some songs from Chico Buarque’s first LP. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 7–36, 2014. DOI: 10.20396/muspop.v2i2.12938. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12938. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Chico Buarque de Hollanda, 1966 first LP recorded by the songwriter, brings a lot of songs centered on the figure of individuals. Circulating among the everyday issues of their lives, as well as between samba and bossa nova, this individuals in the first disc of Chico Buarque presents themselves as singular figurations of the Brazilian subject. Social antagonisms that characterize them offer a historical expression, like a musical experience of social traumas experienced in the 1960s in Brazil. From the analysis and interpretation of some songs of that first LP, the text shows the suspension of the “Promesse du Bonheur” as the sedimentation of the historical process in the work of Chico Buarque.

https://doi.org/10.20396/muspop.v2i2.12938
PDF (Português (Brasil))

References

BASTOS, Manoel Dourado Bastos. Solidariedade piedosa: a antinomia estética em “A Banda” (1966), de Chico Buarque. Cerrados. Revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura da UnB, n. 21, ano 15. Brasília: 2006. pp. 167-180.

__________. Notas de testemunho e recalque: Uma experiência musical dos traumas sociais brasileiros em Chico Buarque e Paulinho da Viola (de meados da década de 1960 a meados da década de 1970). Doutorado em História. Assis/SP, Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, 2009.

__________. Pressentimento da promessa de felicidade: o “samba da desilusão” de Paulinho da Viola. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 57, p. 299-324, 2013.

GALVÃO, Walnice Nogueira. MMPB: Uma análise ideológica. In: __________. Saco de gatos. São Paulo: Livraria Duas Cidades: 1976.

GARCIA, Walter. Bim Bom: a contradição sem conflitos de João Gilberto. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1999.

_______________. “Radicalismos à brasileira”. Celeuma, n. 1, vol. 01, mai. 2013.

HOLLANDA, Chico Buarque de. Chico Buarque de Hollanda. RGE, CD 4028-2, 1997 (1966).

MAMMÌ, Lorenzo. João Gilberto e o projeto utópico da bossa nova. Novos Estudos CEBRAP, n. 34, pp. 63-70, nov. 1992.

MENESES, Adélia Bezerra de. Desenho mágico: poesia e política em Chico Buarque. 2ª edição. Cotia (SP): Ateliê Editorial, 2000.

WERNECK, Humberto. Gol de letras. In: Chico Buarque: Letra e Música 1. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.