Banner Portal
Gaiola da cabeçudas and Gaiola das popozudas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cultural mediations
Funk
YouTube
Representations

How to Cite

CUNHA, Simone Evangelista. Gaiola da cabeçudas and Gaiola das popozudas: analysis of representation and conflict related to funk carioca on youTube. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 215–232, 2013. DOI: 10.20396/muspop.v1i2.12890. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12890. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The article explores the debate about the conflicts and boundaries present in the discursive strategies adopted by different segments of society in cultural sphere to analyze the representations of the funk from Rio de  Janeiro on YouTube. From these observations, we will discuss cultural mediation about genre, taking as objects videos of the group Gaiola das Popozudas and the parody Gaiola das Cabeçudas, which achieved enormous repercussion when referencing famous funk in a “class” that combines classic and famous funks with lots of
intelectual references.

https://doi.org/10.20396/muspop.v1i2.12890
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Giselle de. Funk “Gaiola das cabeçudas”, do “Comédia MTV” é fenômeno na internet. Jornal Extra, Rio de Janeiro, 17 de agosto de 2010. Disponível em: http://extra.globo.com/tv-e-lazer/funk-gaiola-das-cabecudas-do-comediamtv-fenomeno-na-internet-366377.html. Acesso em: 06 jul. 2012.

BHABHA, Homi K. O Local da cultura. Ed. UFMG, 1998 BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas. São Paulo: Edusp, 2008, 192pp.

BURGESS, Jean; GREEN , Joshua. YouTube e a Revolução Digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. São Paulo: Aleph, 2009.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. 3. ed. São Paulo: Edusp, 2000.

CASTELLANO, M. Distinção pelo “mau gosto” e estética trash: quando adorar o lixo confere status. Comunicação & Sociedade, São Paulo, v. 33, n. 55, p. 153-174, 2011.

CASTELLS, M. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

CERTEAU. Michel. A escrita da História. Tradução Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.

COMÉDIA MTV - Gaiola das Cabeçudas. Postado em 1 de agosto de 2010. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=kcHHQ2RV4nQ&feature=player_embedded. Acesso em: 03 jul. 2012.

D’AMARAL, Marcio Tavares. Comunicação e diferença: uma filosofia de guerra para uso dos homens comuns. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

ESSINGER, Silvio. Batidão: uma história do funk. Rio de Janeiro, Record, 2005.

FELINTO, Erick. Videotrash: o YouTube e a cultura do “spoof” na internet. Revista Galáxia, São Paulo, n. 16, p. 33-42, dez, 2008.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola. 1998.

GAIOLA das Cabeçudas Parte 2 - Aula nº 2 - Aula II - Parte II. Postado em 06 de outubro de 2012. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=0XifYy3Ihv0 . Acesso em 04 jul. 2012.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Modernização dos sentidos. Tradução de Lawrence Flores Pereira, 1a edição, São Paulo: 34, 1998.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Guacira Lopes Louro. 11. ed. , 1. reimp. – Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

HERSCHMANN, Micael. As imagens das galeras funk na imprensa. In: PEREIRA, C. A. M. et al. Linguagens da violência. Rio de Janeiro: Rocco, 2000.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

LÉVINAS, Emmanuel. Entre Nós: ensaios sobre a alteridade. Petrópolis: Vozes, 1997 LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.ra. São Paulo: 34, 1999.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2003.

O’REILLY, Tim. What is Web 2.0?. 2005. Disponível em: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web20.html.

RESENDE, Fernando. O discurso jornalístico contemporâneo: entre o velamento e a produção das diferenças. Revista Galáxia, São Paulo, n. 14, p. 81-93, dez. 2007.

SÁ, Simone Pereira de. Funk Carioca – Música popular eletrônica brasileira?!. XVI Encontro da COMPÓS, Curitiba: 2007.

______. Apropriações Low-Tech no Funk carioca: a Batalha do Passinho e a Música Popular de Periferia. Trabalho apresentado no GP Comunicação, Música e Entretenimento do XII Encontro dos Grupos de Pesquisa em Comunicação, evento componente do XXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Fortaleza, 2012.

THORNTON, Sarah. Club cultures. Music, media and subcultural capital. Connecticut: Wesleyan University Press, 1996.

VIANNA JR, Hermano Paes. O Baile Funk Carioca: Festas e Estilos de Vida Metropolitanos. Rio de Janeiro: UFRJ, 1987. 108 p. Tese (Pós-Graduação), Museu Nacional; Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Rio de Janeiro, 1987.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.