Banner Portal
The punk is not just for your boyfriend
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rock
Identities
Political struggle
Feminism
Alternative public sphere

How to Cite

CASADEI, Eliza Bachega. The punk is not just for your boyfriend: alternative public sphere, identification processes and testimony in the music scene Riot Grrrl. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 197–214, 2013. DOI: 10.20396/muspop.v1i2.12889. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12889. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The Riot Grrrl movement started in mid-90s and it consists of girls who use rock as a tool of feminist political struggle. Besides using music as a central element of political identity, this movement is also characterized by the formation of an alternative public sphere (formed by fanzines, blogs and e-zines) that functions both as a way to spread their music and as identification trigger mechanism in relation to their political causes. The aim of this article is to study the instruments that these feminists bands - that deviate from the traditional
feminist political movements - use to create identification with their audience, especially from an empirical research of e-zines published by these bands and from the communicative action of their leaders in social networks. It is possible to note that, despite other identification mechanisms, testimonies works as a socialization link which marks the alternative public sphere composed by publications made by Riot Grrrls. The testimony serves as a powerful arranger of collective identities, since it is presupposed in the recognition of a world in common, allocating identity as performative action.

https://doi.org/10.20396/muspop.v1i2.12889
PDF (Português (Brasil))

References

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CAMARGO, Michelle Alcântara. “Manifeste-se, faça um zine!”: uma etnografia sobre “zines de papel” feministas produzidos por minas do rock (São Paulo, 1996-2007). Cadernos Pagu, n. 36, Janeiro-Junho de 2011, p. 155-186.

DERRIDA, Jacques. Fé e Saber: as duas fontes da “religião” nos limites da simples razão. In: DERRIDA, Jacques e VATTIMO, Gianni (dir.). A Religião: seminário de Capri. Lisboa: Relógio D’Água, 1997.

FACCHINI, Regina. “Não faz mal pensar que não se está só”: estilo, produção cultural e feminismo entre as minas do rock em São Paulo. Cadernos Pagu, n. 36, Janeiro-Junho de 2011, p. 117-153.

GIRON, Luís Antônio. Minoridade crítica: a ópera e o teatro nos folhetins da corte. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

HERBST, Susan. Politics at the margin: historical studies of public expression outside the mainstream. New York: Cambridge University Press, 1994.

RICOEUR, Paul. A Memória, a História, o Esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

ROSA, Fernando. O rock dos setenta em jornal. Disponível em: http://www.senhorf.com.br/sf3vs/literatura/RSerie/rolstone.htm . Acesso em:. 23 mar. 2013.

SALDANHA, Rafael Machado. Rock em Revista: o jornalismo de rock no Brasil. Monografia apresentada à Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora: UFJF, 2005.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.