Banner Portal
Celly, Meire and Regiane
PDF (Português (Brasil))

Keywords

São Paulo’s rock
Gender relations
Artistic trajectories

How to Cite

MORELLI, Rita de Cássia Lahoz. Celly, Meire and Regiane: media experiences of three São Paulo rock girls. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 58–74, 2012. DOI: 10.20396/muspop.v1i1.12876. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12876. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

This  article,  which  results  from   research  funded  by  FAPESP, analyzes  the  trajectories  of  the  singers Celly  Campelo,  Meire  Pavão  and  Regiane on  disc  and  on  television  of  São  Paulo,  between  the  1950s  and  1960s,  with emphasis on their experience as women and as artists in the context of a musical movement  markedly  male,  as  was  the  rock  of  São  Paulo  before  the  “Jovem Guarda”.  In  professional  and  artistic  decisions,  that  three  singers  have  suffered similar influence of male figures who some how also protected them from the risks still associated at that time to work on radio and television by women. Celly was influenced  by  his  brother,  the  singer and  composer  Tony  Campelo. Meire  Pavão has suffered influence of his father, Theotônio Pavão, composer and guitar teacher, and of his brother, the singer and composer Albert Pavão, authors of almost all the songs that she came to save in discs. Regiane, other student of the same Professor Pavão, left his orbit of influence after the contract with the Young seal, directed by the producer Miguel Vaccaro Neto, only to fall under the orbit of influence of him. The three singers left their careers more or less prematurely, and this article works with  the  hypothesis  that  they  have  done so  because  of  strong  existing  dissonance between  music  and  moral  formation  they received  as  girls  in  the  1950s  and  the model of "deviated youth" that was associated with the musical rhythm to which they were engaged.

https://doi.org/10.20396/muspop.v1i1.12876
PDF (Português (Brasil))

References

CITRON, Marcia J. Gender and the Musical Canon. Cambridge: University of Cambridge Press, 1993. JACQUES, Tatyana de Alencar. Comunidade Rock e bandas independentes de Florianópolis: uma etnografia sobre socialidade e concepções musicais. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – PPGAS, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

KRAMER, Lawrence. Music as Cultural Practice, 1800-1900. California: University of California Press, 1990. MCCLARY, Susan. Femine Endings. Minnesota: University of Minnesota Press, 1991.

MELLO, Maria Ignês Cruz; GOMES, Rodrigo Cantos Savelli. Relações de gênero e a música popular brasileira: um estudo sobre as bandas femininas. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 17, 2007, São Paulo. Anais... São Paulo, 2007.

MELLO, Maria Ignês Cruz. Música, mito e ritual entre os Wauja do Alto Xingu. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – PPGAS, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

___________. Relações de gênero e musicologia: reflexões para uma análise do contexto brasileiro. Revista Eletrônica de Musicologia, Volume XI, 2007.

PAVÃO, Albert. Rock Brasileiro. 1955-1965. São Paulo: Edicon, 1989.

WALSER, Robert. Running with the devil: Power, gender and madness in heavy metal music. Middletown: Wesleyan University Press, 1993.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.