Abstract
Over the years, various social movements have sought to combat the forms of oppression experienced by the less privileged segments in society. In this paper, we reflect on the history of a course focused on teaching the underprivileged in the city of Campinas, Liberte-se!, presenting it as an organization of militancy and university extension that strives for a dialog based and critical thinking education. Based on educational assumptions that turn to a critical-transforming perspective, we reflect on popular education, thinking about its challenges and possibilities based on our own history. Our reflections lead us to point out that Liberte-se! is configured as an example of transforming possibilities to subjects and the social realities that emerge during the recent student movements. This intermingling of subjects and stories indicates the need for consolidated practices that enable a democratic and liberating education.
References
BRANDÃO, C. R. (1986). O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense.
FOUCAULT, M. (1987). Vigiar e Punir: Nascimento da Prisão. (Lígia Vassalo, Trad.) Petrópolis: Vozes.
FOUCAULT, M. (1979). Microfísica do poder. (Roberto Machado, Trad.). Rio de Janeiro: Edições Graal.
FOUCAULT, M. (1978). História da loucura na idade clássica. (José Teixeira, Trad.). São Paulo: Perspectiva.
FREIRE, P. (1987). Pedagogia do oprimido. (17a ed.) Rio de Janeiro: Paz e Terra.
FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. S. (1989). Que fazer: Teoria e Prática em educação popular. (4a ed.) Petrópolis: Vozes.
GIL, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas.
PIZETTA, A. M. J. (2007). A construção da Escola Nacional Florestan Fernandes: um processo de formação efetivo e emancipatório. Libertas, 7(1), 24-47.
SANTOS, A. L. C.; WERMUTH, M. A. D. (2016). Michel Foucault e a arquitetura do poder: da sociedade disciplinar e biopolítica. Quaestio Iuris, 9 (1), 405-424.
SURIANO, A. L. C.; RESCHILIAN, P. R. (2012). Urbanização, habitação e segregação socioespacial. Revista Univap, 18 (32), 190-202.
VASCONCELOS, E. M. (2004). Educação popular: de uma prática alternativa a uma estratégia de gestão participativa das políticas de saúde. PHYSIS: Revista de Saúde Coletiva, 14(1), 67-83.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Sofia Caroline Moraes Signorelli, Maria Laura Arantes Bessa Ferreira, Alberto Lopo Montalvão Neto, Yuri Andrews Feitoza da Silva