Banner Portal
A webinar on the importance of outdoor playing for the development of executive functions in children aged 3 to 6
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Executive Functions
Early Childhood Education
Outdoor Play

How to Cite

DE PAULO, Caroline Magalhães; DE OLIVEIRA, Mônica Maria S. A webinar on the importance of outdoor playing for the development of executive functions in children aged 3 to 6. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 16, n. 00, p. e023006, 2024. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/18648. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Playing outdoors allows children to have interactions and contact with others, creating opportunities to enhance executive functions. This research has the general objective of developing an educational product (webinar) for early childhood education professionals at Espaço de Desenvolvimento Infantil Professora Maria Luiza Jobim de Queiroz about the importance of playing outdoors for the development of executive functions in children aged 3 to 6 years. The development of executive functions, working memory, inhibitory control, cognitive flexibility, planning, creativity can be enhanced by playing with and in nature, with school as the pillar for this experience to occur. The webinar will help teachers at this teaching unit to be better equipped to promote pedagogical practices with free play in natural environments, capable of developing children's autonomy and cognitive-emotional skills through outdoor play.

 

PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, Ana Luiza Neiva; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociência e Educação: olhando para o futuro da aprendizagem. Brasília: SESI/DN. Disponível em:< https://static. portaldaindustria. com. br/media/filer_public/24/33/24331119-5631-42c0-b141-9821064c820c/neurociencia_e_educacao_2022. pdf> Acesso em, v. 7, 2022.

BARBOSA, Jane Alves; DA SILVA, Stella Alves Rocha; DE SOUZA PINTO, Filipe. Formação continuada de professores: políticas, contextos e práticas Continuous teacher education: policies, contexts and practices. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 6, p. 55059-55069, 2021.

BEAR, Mark F.; CONNORS, Barry W.; PARADISO, Michael A. Neurociências: desvendando o sistema nervoso. Artmed editora, 2017.

BRASIL, MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase.

BRASIL. Ministério da Saúde declara fim da Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional pela Covid-19. 22 abr. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/abril/ministerio-da-saude-declara-fim-da-emergencia-em-saude-publica-de-importancia-nacional-pela-covid-19. Acesso em: 21 nov. 2023.

CAVALIERI, Lúcia; MELLO, Tatiana de Freitas Ordonhes de; TIRIBA, Lea Velocina. Notas de uma metodologia contracolonial teórico-brincante: encontros de educadoras e educadores a ‘qual’distância?. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 31, n. 66, p. 173-190, 2022.

Ciclo Vivo. Crianças passam menos tempo ao ar livre do que presidiários. 2016. Disponível em: <https://ciclovivo.com.br/vida-sustentavel/bem-estar/criancas-passam-menos-tempo-ao-ar-livre-doque-presidiarios/> Acesso em: 06 de abr. de 2022.

COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Como o cérebro aprende: neurociência e Educação. Porto Alegre: Artmed, 2011.Corrêa, C. R. G. L. (2017). A relação entre desenvolvimento humano e aprendizagem: perspectivas teóricas. Psicologia Escolar e Educacional, 21, 379-386.

CRESPI, Livia; NORO, Deisi; NÓBILE, Márcia Finimundi. As potencialidades do brincar para o desenvolvimento das funções executivas na Primeira Infância. [TESTE] Debates em Educação, v. 12, n. 28, p. 158-177, 2020.

CRESPI, Livia; NORO, Deisi; NÓBILE, Márcia Finimundi. Neurodesenvolvimento na Primeira Infância: aspectos significativos para o atendimento escolar na Educação Infantil. Ensino em Re-Vista, v. 27, n. Especial, p. 1517-1541, 2020.

DE FIGUEIREDO, C. S. et al. Santos, AND, & Bomfim, POS (2021). COVID-19 pandemic impact on children and adolescents’ mental health: Biological, environmental, and social factors. Progress in Neuro-Psychopharmacology & Biological Psychiatry, v. 106, p. 110171.

DE MELO, Alena Sousa et al. Webinários como uma alternativa de formação continuada: uma experiência com ferramentas digitais. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 11500-11512, 2021.

DE OLIVEIRAA, Mônica Maria Souza; VELASQUESB, Bruna Brandão. Transtorno do Déficit de Natureza na Infância-Uma perspectiva da neurociência aplicada à aprendizagem. Lat. Am. J. Sci. Educ, v. 7, p. 22020, 2020.

DIAMOND, Adele. (2013). Executive functions. Annual review of psychology, 64, 135-168. doi:10.1146/annurev-psych-113011-143750 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23020641/

DIAMOND, Adele; LING, Daphne S. (2020). Review of the evidence on, and fundamental questions about, efforts to improve executive functions, including working memory. In J. M. Novick, M. F. Bunting, M. R. Dougherty, & R. W. Engle (Eds.), Cognitive and working memory training: Perspectives from psychology, neuroscience, and human development (pp. 143–431). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780199974467.003.0008

https://psycnet.apa.org/record/2019-63579-008

DOS SANTOS TEIXEIRA, Sônia Regina; DE ARAÚJO BARCA, Ana Paula. O professor na perspectiva de Vigotski: uma concepção para orientar a formação de professores. Educação, Ciência e Cultura, v. 24, n. 1, p. 71-84, 2019.

GUERRA, Leonor Bezerra. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução, v. 4, n. 4, p. 3-12, 2011.

NCPI. Funções executivas e desenvolvimento na primeira infância: habilidades necessárias para a autonomia. 1. ed. São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal, 2016.

KOSCHECK, Arcelita; DEMARCO, Juscilene. Ser professor na contemporaneidade: desafios da formação de professores para a docência na educação infantil Being a teacher in contemporary times: challenges of teacher training for teaching in early childhood education. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 10, p. 100942-100953, 2021.

LENT, Roberto. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais de neurociência. In: Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais de neurociência. 2004. p. 698-698.

LENT, Roberto. O cérebro aprendiz: Neuroplasticidade e Educação. Rio de Janeiro: Atheneu, 2019.

LEÓN, Camila Barbosa Riccardi et al. Funções executivas em crianças de 3 a 6 anos: desenvolvimento e relações com linguagem e comportamento. 2015.

LOUV, Richard. A última criança na natureza. São Paulo: Aquariana, 2016.

MIRANDA, Mônica C. et al. Projeto pela primeira infância. O crescimento e o

Desenvolvimento dos 0 aos 5 anos, 2016.

MUNAKATA, Y., Michaelson L., Barker J., Chevalier N. As Funções Executivas na Infância. Em: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Morton JB, ed. tema. Enciclopédia sobre o Desenvolvimento na Primeira Infância [on-line]. http://www.enciclopedia-crianca.com/funcoes-executivas/segundoespecialistas/funcoes-executivas-na-infancia. Publicado: janeiro 2013 (inglês).

OLIVEIRA, Adriana Amaral; VELASQUES, Bruna Brandão; DE OLIVEIRA, Mônica Maria Souza. Neurodesenvolvimento infantil em contato com a natureza. Iguatu, CE, 2021.

PIORSKI, Gandhy. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. Editora Peirópolis LTDA, 2016.

TIRIBA, Lea. Crianças, Natureza e Educação Infantil. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Departamento de Educação do Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. p. 208-209.

TIRIBA, Lea. Educar e cuidar ou, simplesmente, educar? Buscando a teoria para compreender discursos e práticas. REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, v. 28, p. 1-17, 2005.

TIRIBA, Léa. Educação infantil como direito e alegria. Laplage em revista, v. 3, n. 1, p. 72-86, 2017.

VYGOTSKI, Lev Semionovitch. El significado historico de i crisis de la psicología: una investigación metodológica. In: VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Escogidas Tomo I. Madrid: Visor y Ministerio de Educación y Ciencia, 1991a. P. 259-407.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.