Banner Portal
Experimentando estratégias do ensino híbrido mediado por TDIC na educação superior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

educação híbrida
educação superior
diretrizes

How to Cite

RUY, Rosimari; BELDA, Francisco Rolfsen. Experimentando estratégias do ensino híbrido mediado por TDIC na educação superior. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 16, n. 00, p. e023005, 2023. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/18586. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In order to contribute to the debates about the implementation of guidelines for blended learning in Brazilian higher education, this article presents the experience of applying blended learning methodologies, mediated by digital tecnologies, in a subject of a teacher training course at a public university located in the interior of São Paulo. Among the various aspects approached, those that emerge from the students' feedback about the experience, allowing a critical-reflexive analysis focused on practical aspects related to the implementation of hybrid approaches in higher education.

PDF (Português (Brasil))

References

BACICH, Lilian; MORAN, José M. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 25, p. 45-47, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2015/07/hibrida.pdf. Acesso em: 23 out. 2023.

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 14/2022. Assunto: Diretrizes Nacionais Gerais para o desenvolvimento do processo híbrido de ensino e aprendizagem na Educação Superior. Brasília, DF: Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno, 5 jul. 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=238781-pcp014-22&category_slug=julho-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 out. 2023.

BRASIL. Parecer CNE/CP n. 34/2023. Assunto: Alteração do Parecer CNE/CP nº 14, de 5 de julho de 2022, que trata das Diretrizes Nacionais para o ensino e o aprendizado híbrido destinado à formação graduada, à pós-graduação stricto sensu e à pesquisa institucional presenciais, mediados por tecnologias de informação e comunicação. Brasília, DF: Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno, 8 ago. 2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=252671-pcp034-23&category_slug=agosto-2023-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 out. 2023.

CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Lexington: Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em: https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido. Acesso em: 23 out. 2023.

MORAN, José M. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 27-45.

NOGUEIRA, Adrinelly Lemes; BORGES, Maria Célia. A BNC-Formação e a Formação Continuada de professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 188-204, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i1.13875. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13875. Acesso em: 29 out. 2023.

RUY, Rosimari; BELDA, Francisco Rolfsen. A presença das tecnologias digitais no currículo do curso de Pedagogia da FCLAr-UNESP: dissonâncias entre a formação e a futura prática docente. Anais do V Congresso Nacional de Formação de Professores e XV Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores, v. 6. p. 36-48. São Paulo: Unesp, 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/234824. Acesso em: 23 out. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.