Banner Portal
Teaching and learning practices of statistics in the beginning years with resources from the mathematics teaching laboratory
PDF (Português (Brasil))

Keywords

statistic
continuing study
games
workshops
probability

How to Cite

ARASHIRO, Iracema Hiroko Iramina; OSIO, Marina Mitie Gishifu; DOS SANTOS, Paula Ramalho Ferreira; DOS SANTOS, Sebastião Aluísio Carvalho. Teaching and learning practices of statistics in the beginning years with resources from the mathematics teaching laboratory. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 16, n. 00, p. e023004, 2023. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/18575. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

Considering that one of the ways to improve the quality of basic education is through the ongoing training of teachers, the extension project "Practices for Teaching and Learning Statistics in the Early Years with resources from the Mathematics Teaching Laboratory” proposed two extension actions, which were developed at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of São Paulo, Bragança Paulista Campus. Both activities were aimed at teachers who teach mathematics. One action consisted of a series of four pedagogical workshops, while other was the course "Practice of Teaching and Learning Mathematics in the Early Years: Statistics." The activities were based on bibliographic research, adapted and discussed, and the materials used were produced by the executing team. The course classes and workshops took place on Saturday mornings and were taught by two professors with the support of three students from the Mathematics Education program at the campus. This experience is reported in this article.

PDF (Português (Brasil))

References

BEZERRA, Renata Camacho. Aprendizagens e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental no contexto da Lesson Study. 2017. Tese (Doutorado). Presidente Prudente: Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia. Disponível em https://repositorio.unesp.br/items/eb282618-7347-4251-90b9-3940150a0c7f. 2017. Acesso em 22 nov. 2022.

BORBA, Rute; BATISTA, Rita, AZEVEDO, Juliana. Levantando Possibilidades para o Desenvolvimento dos Raciocínios Probabilístico e Combinatório de Crianças em Anos Iniciais de Escolarização. In: BORBA, Rute; GUIMARÃES, Gilda, (org.). Pesquisa e atividades para o aprendizado matemático na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental [livro eletrônico]/. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM, 2015.(p.23-46)

BORIM, J. Jogos e resoluções de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática, 5ª edição. São Paulo: CAEM/IME-USP, 2004, 100p.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução no 2, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em 30 abr 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAZORLA, I. MAGINA, S. GITIRANA, V.; GUIMARÃES, G. (Orgs.). Estatística para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática – SBEM, biblioteca do Educador (Coleção SBEM), 2017. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/ebook_sbem.pdf.Silva

CORDANI, Lisbeth K. Oficina: Estatística Para Todos. São Paulo, Editora IME-USP. 2012. Disponível em https://www.ime.usp.br/~abe/ce-arquivos/Oficina.pdf. Acesso em 13 nov 2023.

GOMES, R. R.; SANTOS, D. T. S.; SPILLER, L. K. P. C. Práticas de ensinar e aprender matemática nos anos iniciais: o trabalho colaborativo em um curso de formação continuada de professores. Revista Compartilhar-Reitoria, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 68-72, 2019. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/compartilhar/issue/view/100. Acesso em 15 fev. 2020.

GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. Tese de doutorado. Universidade estadual de Campinas, Campinas – SP, 2000.

KATAOKA, Verônica Yumi. Passeios Aleatórios da Carlinha: Uma Atividade Didática

para o Ensino de Probabilidade. ERMAC 2010: I Encontro Regional De Matemática Aplicada E Computacional. 11 - 13 de Novembro de 2010, São João del-Rei, MG; pg 26 – 35. Disponível em https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/i-ermac/anais/minicursos/mc2.pdf. Acesso em 13 nov 2023.

LORENZATO, S. O Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. 3a ed. Campinas: Autores Associados, 2012. (Coleção Formação de Professores)

MARTINS, Ângela Maria Gusmão Santos; DE ALMEIDA COSTA, Jucinalva Bastos; RIBEIRO, Generosa Sousa. Oficinas pedagógicas como dispositivos para a formação dos formadores do programa TOPA/Famam. Práxis Educacional, v. 7, n. 11, p. 221-236, 2011.

NUNES, A. C.; MYLLA, G. F.; CHAS, D.M.P.; OLIVEIRA, W. L.de. (2015). O lúdico na matemática: a aprendizagem da álgebra a partir do jogo fan tan. In: EDUCERE – XII Congresso Nacional de Educação – “Formação de professores, complexidade e trabalho docente”

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, G. As diferentes “personalidades” do número racional trabalhadas através da resolução de problemas. Bolema, Rio Claro, v. 21, n. 31, p. 79-102, 2008.

PAVIANI, Neires Maria Soldatelli; FONTANA, Niura Maria. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Caxias do Sul: Conjectura, 14(2) 77-88, 2009.

RIBEIRO, C. M.; MARTINS, F. (2010) Sondagens versus censos. Uma primeira discussão do conhecimento matemático para ensinar organização e tratamento de dados. Exedra. V.3.p33-50, 2010. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/258960180. Acesso em 20 out. 2021.

SÃO PAULO, Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas- Oficina De Experiências Matemáticas Ciclos I E II, São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. 2008.

SOUZA, L.H.P.; GOUVÊA, G. Oficinas pedagógicas de ciências: os Movimentos pedagógicos predominantes na formação continuada de professores. Ciência & Educação, v. 12, n. 3, p. 303-313, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000300005 . Acesso em 20 abr 2022.

TINOCO, Lucia Arruda Albuquerque (Coordenadora). Razões e Proporções. Rio de Janeiro: Instituto de Matemática/UFRJ. 2011 (PROJETO FUNDÃO)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.