Banner Portal
Who is born from the egg?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

scientific literacy
early years of elementary school
Inquiry-based teaching
initial reading instruction

How to Cite

FAUSTINO, Adrielly Souza; MENEZES, Sara Boechat; CHAVES, Maria do Carmo; BERTAGNA, Maína. Who is born from the egg? Contributions of an investigative teaching sequence to the scientific literacy of a class of students at public school in angra dos reis, rj. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 16, n. 00, p. e023001, 2023. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/18572. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The present work aimed to describe and analyze an investigative teaching sequence carried out with a class of students from a public school in Angra dos Reis, RJ. Nowadays, scientific and geographic literacy can be an ally in the literacy of students in the early years of elementary school, especially where access to information and social media compete with children's attention. In this sense, research-based teaching can recover the meaning of learning scientific knowledge and help students' literacy. The investigative sequence was carried out in three stages. At each stage, activities were developed that stimulated the construction of scientific knowledge and reading and writing processes. In general, it is clear that students, when studying a scientific topic, became involved in their mother tongue learning process and began their scientific literacy process.

PDF (Português (Brasil))

References

André, M. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0100-15742001000200003. Acesso em: 05 nov. 2023.

Callai, H. C. (2005). Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos CEDES, 25(Cad. CEDES, 2005 25(66)). https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

Carvalho, A. M. P. de. (2018). Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18( 3), 765-794. doi:10.28976/1984-2686rbpec2018183765

Castellar, S. M. V. (2005). Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cadernos CEDES, 25 (Cad. CEDES, 2005 25(66)). https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200005

Cruz, J. F. D. & Ferreira, J. L. (2022). O ensino e a aprendizagem de gráficos e tabelas na educação básica a partir de uma revisão sistemática da literatura (2009-2019). EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 13, n. 2, p. 29-59

Dayrell, J. (2003). O jovem como sujeito social. Revista Brasileira De Educação, (Rev. Bras. Educ., 2003 (24)). https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300004

Freire, P (1988). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Campinas: Autores Associados; São Paulo: Cortez.

Kleiman, A. (org.), (1995). Os significados do letramento. Campinas: Mercado de Letras.

Lorenzetti, L. & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte), 3 (Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), 2001 3(1)). https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104

Mazzonetto, M. L. P. & Moreira, A. C. (2006). Alfabetização Geográfica nas séries iniciais do ensino fundamental. Rio Grande do Sul: Rev. Ciênc. Hum. Educ., Frederico Westphalen - ISSN 1981-9250, vol. 7, n. 9, p. 121-132

Moraes, T. S. V. de. & Carvalho, A. M. P. de. (2017). Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos. Ciência & Educação (Bauru), 23(Ciênc. educ. (Bauru), 2017 23(4)). https://doi.org/10.1590/1516-731320170040009

Pereira, D. (2003). Paisagens, Lugares e Espaços: A Geografia no ensino básico. Boletim Paulista De Geografia, (79), 9–22. Recuperado de https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/818.

Svorc, R. (2007) Figueiras centenárias, História Ambiental e Estrutura da Mata Atlântica no município de Angra dos Reis, RJ. 2007. 67 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Ambientais e Florestais) - Instituto de Florestas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica - RJ.

Sasseron, L. H.. (2015). Alfabetização Científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte), 17(Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), 2015 17(spe)). https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Sasseron, L. H., & de Carvalho, A. M. P. (2011). Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações Em Ensino De Ciências, 16(1), 59–77. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/246

Soares, M.. (2004). Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira De Educação, (Rev. Bras. Educ., 2004 (25)). https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002

Soares, M., & Batista, A. A. G. (2005) Centro De Alfabetização, Leitura E Escrita. Alfabetização e letramento. Belo Horizonte: Ceale/FAE-UFMG, 2005. 64 p. (Alfabetização e letramento). ISBN 8599372041.

Ramalho. S. G. (2013). Alfabetização e letramento: (Re)descobrindo conceitos. Opará: Etnicidades, Movimentos Sociais e Educação, Paulo Afonso, ano 1, vol. 2.

Viecheneski, J. P., & Carletto, M. R. (2013). Iniciação à alfabetização científica nos anos iniciais: contribuições de uma sequência didática. Investigações Em Ensino De Ciências, 18(3), 525–543. Recuperado de https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/112

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.