Abstract
The oro-facial-digital syndrome type 1 (SOFD1) is a pathology resulting from genetic mutations, characterized by malformations of the face, oral cavity and fingers. Children with this syndrome may face challenges in the schooling process. The present research intends to map publications related to the challenges and possibilities in learning for children with the syndrome. This is a bibliographic study with a qualitative approach, which sought its data on the Google Scholar platform. The analytical corpus, composed of ten articles, was examined using the content analysis technique, being classified into the categories: challenges in learning for children with oro-facial-digital syndrome type 1 and learning possibilities for children with oro syndrome -facio-digital type 1. The results indicate that negligence, difficulties in interaction, communication, denial of the presence of students with SOFD1 and violence can compromise learning. Inclusive education requires a joint effort between school, family and health professionals.
References
AUSUBEL, David P. A aprendizagem significativa. São Paulo: Moraes, 1982.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Diretrizes de estimulação precoce: crianças de zero a 3 anos com atraso no desenvolvimento neuropsicomotor. Brasília: Ministério da Saúde, 2016.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 2018.
BRASIL. Estatuto da pessoa com deficiência. Brasília: Senado Federal, 2015.
DE PAULA, MAROSTEGAN, Ana Flávia; BALEOTTI, Luciana Ramos. Inclusão escolar do aluno com deficiência física: contribuições da terapia ocupacional. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 19, n. 1, 2011. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/421&sa=D&source=docs&ust=1668882500004947&usg=AOvVaw2VhBXqlsCDFGeLWlU6hInk
EDEL, Tamy. Paciente con síndrome oro-facio-digital tipo II. Reporte del caso. Iatreia, v. 30, n. 1, p. 86-91, 2017. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-834669&sa=D&source=docs&ust=1668882500009870&usg=AOvVaw3EhzPUyPDFt2zV1Dyb6Qqf
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: atlas, 2008.
MACÊDO, Thiago Felippe Oliveira de et al. Fossetas congênitas de lábio inferior: relato de caso. Revista de Cirurgia e Traumatologia Buco-maxilo-facial, v. 13, n. 1, p. 17-22, 2013. Disponível em: https://www.google.com/url?q=http://revodonto.bvsalud.org/scielo.php?script%3Dsci_arttext%26pid%3DS1808-52102013000100003&sa=D&source=docs&ust=1668882500013868&usg=AOvVaw0P7qTvl1xS2YtUbCojCyHC
OLIVEIRA, Valdéia Vieira de; FERNANDES, João Candido; BLASCA, Wanderléia Quinhoneiro. Inclusão do deficiente auditivo com malformação de orelha externa e/ou média. In: Congresso Nacional de Formação de Professores. Universidade Estadual Paulista (Unesp), 2014. p. 9255-9267. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/141837/ISSN2357-7819-2014-9255-9267.pdf?sequence%3D1%26isAllowed%3Dy&sa=D&source=docs&ust=1668882500006023&usg=AOvVaw1BZiJw5nBiGMaGEbCWxKul
PINHEIRO, Maria Alves. A negligencia familiar no processo de inclusão escolar dos alunos com necessidades educativas especiais. Revista Científica de Iniciación a la Investigación, v. 3, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.google.com/url?q=http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/rcuaa/article/view/499&sa=D&source=docs&ust=1668882500003962&usg=AOvVaw3RuEfUEgZs1kTw8WmVaWDW
RAMALHO, Gonçalo Emanuel Serralha. Síndrome oro-facial-digital. 2014. Dissertação. (Mestrado em Medicina Dentária). 64f. Universidade Fernando Pessoa. Faculdade de Ciências da Saúde. Porto, Portugal, 2014. Disponível em: https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/4736/1/PPG_19884.pdf. Acesso em outubro de 2022.
RODRIGUES, André Filipe Alves. Fenótipo Crânio-Oro-Facial em Situações de Alterações Dentárias de Número. 2019. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/121709/2/344996.pdf&sa=D&source=docs&ust=1668882500010671&usg=AOvVaw1HEPot-JQ0y9LtxWAm4gp0
SASSI, Fernanda Chiarion et al. Caracterização miofuncional orofacial na síndrome de Parry-Romberg. Audiology-Communication Research, v. 20, p. 152-160, 2015. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://www.scielo.br/j/acr/a/wYSRvF3Rbjchd54hLXgrFvC/?lang%3Dpt%26format%3Dhtml&sa=D&source=docs&ust=1668882500012206&usg=AOvVaw12k51TIEKVImd_tzcHBld9
SERVIN, Roxana; AVALOS, Manuel; PARED, Noelia. Síndrome oro-facial-digital. Revista de la Facultad de Medicina de la UNNE, v. 37, n. 1, p. 42-46, 2017. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://repositorio.unne.edu.ar/bitstream/handle/123456789/47927/RIUNNE_FMED_AR_Servin-Avalos-Pared.pdf?sequence%3D1%26isAllowed%3Dy&sa=D&source=docs&ust=1668882500007743&usg=AOvVaw26EcJ8RC23s-Jbj37lvXJm
TAGLIANI, Marcela Martini et al. Características bucais clínicas e radiograficas em pacientes com síndrome orofaciodigtal tipo I. Anais do VII Encontro Científico de Pós-Graduação HRAC-USP, 2007. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://repositorio.usp.br/item/002970630&sa=D&source=docs&ust=1668882500012784&usg=AOvVaw11ag5hDewbJGQ2UG8tQK4i
TAKAGI, Pedro Thiago Hideyuki et al. Abordagem de via aérea difícil em paciente com Síndrome Orofaciodigital tipo II ou Síndrome de Mohr: um relato de caso. Health Residencies Journal-HRJ, v. 2, n. 11, p. 17-25, 2021. Disponível em: https://www.google.com/url?q=https://escsresidencias.emnuvens.com.br/hrj/article/view/139&sa=D&source=docs&ust=1668882500011387&usg=AOvVaw0TkpKmBXmLoo9Sx7PFghma
TORIELLO, H.V. E Franco, B. Oral - facial - digital syndrome type I. In: Pagon RA, Bird TC, Dolan CR, Stephens K, eds. Genereviews (Internet). University of Washin: Seattle (WA), p. 1993 - 2002, 2010.
THAUVIN-ROBINET, C. Rousseau, T. Durand, C. et al. (2001). Família orofaciodigital syndrome type I revealed by ultrasound pra Natal diagonais of po porence phaly. prenat diagn, 21:466 - .470
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes,
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Ciências em Foco