Banner Portal
Mycology in the view of high school biology teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

biology teaching
fungi kingdom
mycology teaching
teachers conceptions

How to Cite

DA SILVA, Érico Gomes; ROSA, Marcelo D’Aquino; DRECHSLER-SANTOS, Elisandro Ricardo. Mycology in the view of high school biology teachers: A research on the teaching of fungi in schools in the region of joinville, sc. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021007, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/15575. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Teaching about Fungi Kingdom demands a different approach that brings the student closer to the theme. Necessities or weaknesses regarding the materials leave the teacher without support to make the process more dynamic and take the content to the student in all its breadth. This work aims, since its investigation, to recognize missing, repairable and central aspects to the knowledge in the approach of the contents on Mycology, from the conception of High School Biology teachers on public state schools of Joinville region. For the development of the investigation, a questionnaire was applied in order to understand how the Mycology content is worked in the classroom and which tools are available and used by teachers. From data analysis, it was possible to overview the reality of the teacher's practice, with shortcomings, difficulties and potentialities in the approach of the theme and it was also realized the urge for updates in the didactic materials that reach schools and greater investment in education, like in structure, teacher training and in didactic materials.

PDF (Português (Brasil))

References

ALEXOPOULOS, C. J.; MIMS, C. W.; BLACKWELL, M. Introductory Mycology. New York: John Wiley & Sons, Inc., 1996. Disponível em http://bit.ly/2YR8Raq . Acesso em 24 fev. 2020.

BALBINOT, M. C. Uso de modelos, numa perspectiva lúdica, no ensino de ciências. In: Encontro Ibero-Americano de coletivos escolares e redes de professores que fazem investigação na sua escola, 4. 2005, Lajeado. Anais do IV encontro Ibero-Americano de coletivos escolares e redes de professores que fazem investigação na sua escola. Lajeado: UNIVATES, 2005. Disponível em http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Ciencias/Artigos/perspectiva_ludica.pdf . Acesso em 25 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: biologia – guia de livros didáticos – Ensino Médio/ Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017.

CAVALIER-SMITH, T. A revised six-kingdom system of life. Biology Review Cambridge, Philos. Soc., Cambridge, v. 73, n. 3, p. 203–266, 1998. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9809012/ . Acesso em 03 maio 2020.

FARIA, G. S. S.; RACHID, A. Jornada de trabalho dos professores da rede pública de ensino. Revista da FAE, Curitiba, v.18, n.2, p.162-177, 2015. Disponível em https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/55 . Acesso: em 22 mar. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FUNDAÇÃO LEMANN E MERITT (2018): portal QEdu.org.br . Acesso em 09.jun 2020

GONÇALVES, M. L.; BALDIN, N.; ZANOTELLI, C.T.; CARELLI, M.N.; FRANCO, S.C.; Fazendo pesquisa: do projeto à comunicação científica. 4.ed. Joinville: EDITORA UNIVILLE, 2014.

JOHAN, C. S.; CARVALHO, M. S.; ZANOVELLO, R.; OLIVEIRA, R. P.; GARLET, T. M. B.; BARBOSA, N. B. V.; MORESCO, T.R. “Promovendo a aprendizagem sobre fungos por meio de atividades práticas”. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 798-805, 2014. Disponível em https://pdfs.semanticscholar.org/b453/e8abb940647320d42000b310cad4f5103d62.pdf . Acesso em 12 fev. 2020.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4.ed. São Paulo: EdUSP, 2011.

LEHRBACH, D. A. Micologia nos livros didáticos do Ensino Médio: a concepção dos estudantes e a necessidade de práticas pedagógicas complementares. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia - ProfBio) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

LEHRBACH, D. A.; ROSA, M. A.; DRECHSLER-SANTOS, E. R. Micologia nos livros didáticos do ensino médio: a concepção dos estudantes e a necessidade de práticas pedagógicas complementares. Ciências em Foco, Campinas, v. 12, n. 2, p. 67-85, 2019. Disponível em https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/12199 . Acesso em 25 jul. 2020.

LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. Aproximando Universidade e escola de educação Básica pela pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, p. 81-109, maio/ago., 2005. Disponível em http://www2.fe.usp.br/~gpef/teses/grupo_01.pdf . Acesso em 26 ago. 2020

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

MOORE, D.; ROBSON, G. D.; TRINCI, A. P.J. 21th Century Guidebook to Fungi. 2.ed. Cambridge: Cambridge University Press. 2011

MORAIS, M. B.; ANDRADE, M. H. P. CIÊNCIAS: Ensinar e aprender. Belo Horizonte: Dimensão, 2010.

OLEQUES, L. C.; BOER, N.; TEMP, D. S.; SANTOS, M. L. B. Evolução biológica como eixo integrador no ensino de biologia: concepções e práticas de professores do ensino médio. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 8, 2011, Campinas. Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas: ABRAPEC. Disponível em http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1066-1.pdf . Acesso em 11 jun.2020.

PARO, V. H. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez, 2011.

ROSA, M. D. A et al. A Micologia como conteúdo da disciplina de Biologia no Ensino Médio: uma análise dos livros didáticos aprovados no PNLD-2018. Revista Thema, v. 16 n. 3, p. 617-635, 2019. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/336926635_A_Micologia_como_conteudo_da_disciplina_de_Biologia_no_Ensino_Medio_uma_analise_dos_livros_didaticos_aprovados_no_PNLD-2018 . Acesso em 22 jun. 2020.

SANTA CATARINA, Governo do Estado de Santa. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Santa Catarina: Secretaria de Estado da Educação, 2014.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, Ensino por investigação e argumentação: Relações entre ciências da natureza e escola. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc., Belo Horizonte. v. 17, p. 49-67. 2015. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s04 . Acesso em 23 jun. 2020.

SILVA, A.C.; MENOLLI JÚNIOR, N. Análise do conteúdo de fungos nos livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista Ciências & Ideias, Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 235-273, set/dez. 2016. Disponível em https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/view/619 . Acesso em 22 jun. 2020.

SILVA, J. C.; MACÊDO, P. B.; COUTINHO, A. S., SILVA, C. H., RODRIGUES, C. W. M., OLIVEIRA, G. F., ARAÚJO M. L. F. Estudando fungos a partir de uma prática problematizadora e dialógica: relato de uma experiência no ensino médio em uma escola pública. In: Jornada de ensino, pesquisa e extensão – JEPEX, 2009, Recife. Anais eletrônicos ..., UFRPE, 2009. Disponível em http://www.eventosufrpe.com.br/jepex2009/cd/resumos/r1273-1.pdf . Acesso em 23 jun. 2020

SOUZA, J. Z. P.; GITAHY, R. R. C. O uso da internet como recurso para pesquisa. Interfaces da Educação, v. 1, n. 1, p. 20-31, 2010. Disponível em https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/650 . Acesso em 23 set. 2020.

STAJICH, J. E.; BERBEE, M. L.; BLACKWELL, M.; HIBBETT, D. S.; JAMES, T. Y.; SPATAFORA, J. W.; TAYLOR, J. W. The Fungi. Current Biology, v. 19, n. 18, p. 840-845, set. 2009. Disponível em https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S0960-9822%2809%2901382-7 . Acesso em 04 dez. 2018.

ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed. 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.