Banner Portal
A discussion on the proposals for experimentation in chemical kinetics in the books of the PNLD of the triangle 2019-2021
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Textbook
Chemical Kinetics
Experimentation

How to Cite

NUNES, Jorge Barbosa; BERNARDO, Robson Roney. A discussion on the proposals for experimentation in chemical kinetics in the books of the PNLD of the triangle 2019-2021. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021010, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/15112. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article proposes a discussion on the proposals for experimentation in Chemical Kinetics inserted in the works contemplated by the National Plan for Books and Didactic Material in use in the 2019-21 triennium. Each work was analyzed according to the guidelines of the National Common Curricular Base for the area of ​​Natural Sciences and its Technologies, observing the title x objective relationship, the safety recommendations, the illustrations in the text, the destination of the waste, the accessibility to the material used, the description of the experimental procedure and the reflective proposal with the student and his daily life. A comparison was made between the data obtained followed by a qualitative and quantitative discussion, determining the common points and divergences between the authors. The results offer consultation and support material for teachers, facilitating the analysis of the future works of the program and encouraging the search for new experimental scripts that motivate discussions in the area of ​​Chemistry.

PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, Ivan Amorosino do. Conhecimento formal, experimentação e estudo ambiental. Ciência & Ensino, Campinas, n. 3, p. 10-15, 1997.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017, Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 19 jan. 2021.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um tema de pesquisa. Teoria e educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

CISCATO, Carlos Alberto Mattoso et al. Química, v. 2, 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016.

CRESPO, Miguel Ángel Gómez; POZO, Juan Ignacio. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico, 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HODSON, Derek. Experimentos na ciência e no ensino de ciências. Educational philosophy and theory, n. 20, p. 53-66, 1988. (Tradução: Paulo A. Porto). Disponível em: http://www.iq.usp.br/palporto/TextoHodsonExperimentacao.pdf. Acesso em: 11 dez. 2020.

MACHADO, Andréa Horta; MORTIMER, Eduardo Fleury. Química, v. 2, 3. ed. São Paulo: Scipione, 2016.

LISBOA, Júlio Cezar Foschini et al. Química, v. 2, 3. ed. São Paulo: SM, 2016. (Coleção Ser Protagonista).

MASETTO, Marcos Tarciso. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.

MOREIRA, Marcos Antonio. Abandono da narrativa, ensino centrado no aluno e aprender a aprender criticamente. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 4, n. 1, p 2-17, 2011. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/view/21094/12568. Acesso em: 13 dez. 2020.

NOVAIS, Vera Lúcia Duarte de; TISSONI, Murilo. Química, v. 2, 1. ed. Curitiba: Positivo, 2016. (Coleção Vivá).

REIS, Martha. Química, v. 2, 2. ed. São Paulo: Ática, 2016.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos et al. Química Cidadã, v. 2, 3. ed. São Paulo: AJS, 2016.

ZÔMPERO, Andreia Freitas, LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epec/v13n3/1983-2117-epec-13-03-00067.pdf. Acesso em: 4 dez. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.