Banner Portal
Environmental education in the treatment of urban solid waste and its socio-environmental impacts
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Environmental education;
Following teaching;
solid waste

How to Cite

ULIAN, Marcelo Henrique Santana; BIN, Renan De Souza; GOMES, Vinicius Miguel; NASCIBEM, Fábio Gabriel. Environmental education in the treatment of urban solid waste and its socio-environmental impacts. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021003, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14796. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The study presents the planning of a didactic sequence, proposed for the Didactics of Sciences discipline, on the teaching of Environmental Education, using as a generator theme the problem of consumerism and the generation of urban solid waste. The theme has great socio-environmental relevance, since most of the environmental and social problems are closely related to exacerbated consumption and, consequently, the generation of waste. In addition, it is deeply related to the reality of all students, since it is necessary to consume to survive and consumption generates waste. The methodology followed for the elaboration was the Three Pedagogical Moments, with the use of strategies such as Environment, Science, Technology, Society (ESTS) and the Dialogued Expository Class, among others. The sequence can awaken in students and teachers empathy for the environment and for environmental problems, stimulating conscious consumption, collectivism and a sustainable life.

PDF (Português (Brasil))

References

ABRELPE. Associação Brasileira de Empresas de Limpeza Pública e Resíduos Especiais. Panorama dos Resíduos Sólidos no Brasil. São Paulo, 2017.

BRANCO, E. P.; ROYER, M. R.; BRANCO, A. B. G. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNS, nas DCNS e na BNCC. Nuances: estudos sobre Educação, v. 29, n. 1, 2018.

BARBOSA, L.; CAMPBELL, C. O Estudo do Consumo nas Ciências Sociais Contemporâneas. In: BARBOSA, L.; CAMPBELL, C. (org). Cultura, Consumo e Identidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais - meio ambiente. Brasília: MEC/SEF, 2001.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília: 27 de abr. de 1999.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

CAETANO, S. V. N. ; FALKEMBACH, G. A. M. YouTube: uma opção para uso do vídeo na EAD. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 5, n. 1, p. 1-10, 2007.

CASTRO, A. D. E. A. (ed.). Didática para a escola de 1º e 2º graus. 4. ed. São Paulo: Pioneira. 1976.

CAVALCANTI, M. H. S.; RIBEIRO, M. M.; BARRO, M. R. Planejamento de uma sequência didática sobre energia elétrica na perspectiva CTS. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 4, p. 859-874 , 2018.

CHAPANI, D. T.; CAVASSAN, O. O estudo do meio como estratégia para o ensino de Ciências e educação ambiental. Mimesis. Bauru, v. 18, n. 1, p. 19-39, 1997.

DA COSTA, L. A. V.; IGNÁCIO, R. P. Relações de consumo x meio ambiente: em busca do desenvolvimento sustentável. Âmbito Jurídico, Rio Grande. 2011.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO. M. M.. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Pulo: Cortez, 1991.

FERNANDES, I. M. B.; PIRES, D. M.; DELGADO-IGLESIAS, J. Perspetiva Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA) nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais do 6º ano de escolaridade. Ciência & Educação, Bauru, v. 24, n. 4, p. 875-890, 2018.

FREIRE, P. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001

GIORDAN, M.; GUIMARÃES, Y. A. F. E MASSI, L. Uma análise das abordagens investigativas de trabalhos sobre sequências didáticas: Tendências no ensino de Ciências. In: VIII Encontro da educação, São Paulo, Anais [...]. Universidade de São Paulo. 2012.

GODECKE, M. V.; NAIME, R. H.; FIGUEIREDO, J. A. S. O consumismo e a geração de resíduos sólidos urbanos no Brasil. Revista Eletrônica em gestão, educação e tecnologia ambiental, Mato Grosso do Sul, v. 8, n. 8, p. 1700-1712, 2012.

GOUVEIA, N. Resíduos sólidos urbanos: impactos socioambientais e perspectiva de manejo sustentável com inclusão social. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, p. 1503-1510, 2012.

MOTA JUNIOR, V. D. Educação ambiental, política, cidadania e consumo. Revista Interacções, Sorocaba-SP,v. 11, n. 11, p. 214.-229p. 2009.

LOPES, R. C. S. A relação professor aluno e o processo ensino aprendizagem. Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná, v. 2, n. 3, p. 6-25. 2008.

MATOS, L. A. D. Sumário de Didática Geral. 10. Rio de Janeiro: Gráfica Editora Aurora. 1971.

MÉHEUT, M.; BOERSMA, K. et al. Teaching-learning sequences tools for learning and/or research. Research and quality of science education. Dordrecht: Springer, 2005.

MÉHEUT, M.; PSILLOS, D. Teaching-learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, Abingdon, v. 3, n. 10, p. 37-41. 2004.

MODESTO, M.A; SANTOS, F.T. As Premissas da Educação Ambiental em Documentos Oficiais: proposições exequíveis ou quimeras. in:Encontro Internacional, Sergipe, Anais [...], Universidade Federal de Sergipe. 2017.

OLIVEIRA, P. P. M. O YouTube como ferramenta pedagógica. in: SIED: EnPED-Simpósio Internacional, São Carlos, Anais[...]Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, 2016.

PEZARINI, A.; MACIEL, M. EDUCAÇÃO AMBIENTAL PELO VIÉS DA ARGUMENTAÇÃO: O PANORAMA E AS POSSIBILIDADES DESTA RELAÇÃO. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 2, p. 43-127. 2020.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Ciências - 1º. grau: 5ª à 8ª séries. São Paulo: SE/CENP, 1993.

ZABALA, A. Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: ARTMED. 1998.

ZANCUL, M. C. S. et al. A OBRA DE PAULO FREIRE NA PRODUÇÃO CIENTÍFICA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL (2010-2014). In: encontro paranaense de educação ambiental, 15; colóquio internacional de educação ambiental, 2. Guarapuava. Anais [...] 2017. unicentro: Guarapuva, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.