Banner Portal
An Inventory of theses and dissertations on maker culture
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cultura Maker; estado do conhecimento; inventário

How to Cite

FORTUNATO, Ivan; TARDIN, Maycon Lindor Pinheiro. An Inventory of theses and dissertations on maker culture. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 13, p. e020016, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14758. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This paper presents an analysis of the doctoral theses and master’s dissertations produced in Brazil under the Culture Maker theme. A mapping was carried out in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations from which five researches were found: one thesis, two academic master’s dissertations and two professional master’s dissertations. It was observed that the themes related to the Maker Culture diverge a lot, however, they point to an important trend in the development of creativity, criticality, collaborative work, among others. At the end it is evident that, in addition to the few academic works related to the Maker Culture, there is still a long way to go in terms of research and educational projects in a way that is understood as a culture and not as another fashion term to be used in teaching.

PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Osmar Hélio; MEDEIROS, Emerson; FORTUNATO, Ivan. Professores orientadores dos estágios supervisionados das licenciaturas do Brasil: análise documental de teses nacionais 2014 – 2018. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, 2020. [no prelo]

ARARIPE, Juliana Pereira G. de A.; BARROS, Everton Tadeu G. D.; AZEVEDO, Marcos A.. Vaso Inteligente: um projeto Maker para automação e manutenção das plantas. 2018. Disponível em: http://ceur-ws.org/Vol-2185/CtrlE_2018_paper_35.pdf. Acesso 9 jan. 2020.

BORGES, Karen; MENEZES, Crediné de; FAGUNDES, Lea. Projetos Maker como forma de promover o desenvolvimento do raciocínio formal. XXII Workshop de Informática na Escola. Uberlândia: Anais... 2016. p. 515-524. http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.515. Acesso 06 jan. 2020.

BLEY, Dagmar Pocrifka; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Cultura Maker e o uso das tecnologias digitais na educação: construindo pontes entre as teorias e práticas no Brasil e na Alemanha. Revista Tecnologias na Educação, v. 10, n. 26, p. 21-40, 2018.

FIA. Cultura Maker: o que é, importância e exemplos. 2019. Disponível em: https://fia.com.br/blog/cultura-maker/. Acesso 03 out. 2020.

PASQUAL Jr, Paulo Antônio. Pensamento Computacional e formação de professores: uma análise a partir da plataforma code.org. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul, 2018.

MARINI, Eduardo. A expansão da Cultura Maker nas escolas brasileiras. Revista Educação, ed. 255, 18 fev. 2019a. Disponível em https://revistaeducacao.com.br/2019/02/18/cultura-maker-escolas/. Acesso 15 fev. 2020.

MARINI, Eduardo. Entenda o que é o Movimento Maker e como ele chegou à educação. Revista Educação, ed. 255, 22 fev. 2019b. Disponível em https://revistaeducacao.com.br/2019/02/22/movimento-maker-educacao/. Acesso 18 mar. 2020.

MATARIC, Maja J. Introdução à Robótica. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

MONTEIRO, Luana; FORTUNATO, Ivan. A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 4, p. 2260-2274, 2019.

PINTO, Diego de Oliveira. O que é cultura maker e qual sua importância na educação?. Blog Lyceum, [s. l.], 24 out. 2018. Disponível em https://blog.lyceum.com.br/o-que-e-cultura-maker. Acesso 18 fev. 2020.

RAABE, André; GOMES, Eduardo Borges. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, v. 10, n. 26, p. 6-20, 2018.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodoro. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

WING, J Jeannette M. Computational Thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35 2006. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215. Acesso 13 mar. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.