Banner Portal
Ressurgence of images
Capa: Marta Strambi, "Molotove-me" (detalhe), objeto/performance, 2019.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Image
Agencies
Transculturalization

How to Cite

SIMÃO, Luciano Vinhosa. Ressurgence of images. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 155–172, 2021. DOI: 10.20396/visuais.v7i2.15997. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/15997. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In this article, I outline the general lines of an initial research whose interest is oriented towards theories, taking into account the modulations of use that different cultures give to the image in the face of its resurgence in metropolitan art, a traditional field of Eurocentric representations, today in dispute with peripheral cultures, especially the Brazilian case. In view of the transculturalization that this process promotes, and for conceptual and methodological purposes, we will consider three types of crossed agencies that will serve as a framework for the studies we intend to carry out in relation to art images: 1) transcendent agency; 2) affective agency; 3) metamorphic agency.

https://doi.org/10.20396/visuais.v7i2.15997
PDF (Português (Brasil))

References

ARTHUR, Danto. La transfiguration du banal. Paris, Seuil, 1989.

BARBOSA, Andrea et ali. A experiência da imagem etnográfica. Sap Paulo: Terceiro nome, 2016.

BELTING, Hans. Image et culte: une histoire d’art avant de l’art. Paris: Du Cerf, 2007.

BELTING, Hans. Antropologia da imagem. Lisboa: KKYM + EAUM, 2014.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2009.

DEBRAY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história da imagem no ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.

DESCOLA, Philippe. Par-delà, nature et culture. Paris: Gallimard, 2005.

GELL, Alfred. Arte e agência. São Paulo: UBU, 2018.

GOMES, Denise Maria Cavalcante. A compreensão de outros mundos: teoria e método para analisar imagens ameríndias. In: Revista Kaypunku, v. 4, n 1 jun. De 2019. pp 101-130. Museu Nacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade de Julgar. Rio de janeiro: Forense Universitária, 1993.

MONDZAIN, Marie-José. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas da imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto, Museu da Arte do Rio, 2013.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Passagens, 2017.

NAVES, Rodrigo. Cícero Alves dos Santos [Veio]: esculturas. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

OITICICA, Hélio. Hélio Oiticica. Rio de Janeiro: Centro de Arte Helio Oiticica, 1996.

PANOFSKY, Erwin. O significado nas artes visuais. Lisboa: Presença, 1989.

TAYLOR, Anne-Christine; VIVEIROS de CASTRO, Eduardo. Un corps fait de regards (Amazonie). In: BRETON, S. et al. (orgs). Musée du Quai Branly/Flammarion, Paris: 2006.

SHCILLER, Friedrich. Lettres sur l’éducation esthétique de l’homme. Paris: Aubier, 1992.

VERNANT, Jean-Pierre. Figuras, ídolos, máscaras. Lisboa: Teorema, 1991.

VINHOSA, Luciano. Fotoperformance, passos titubeantes de uma linguagem em emancipação. In: 23º Encontro da Associação nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 2014. Belo Horizonte: ANPAP; Programa de Pós-graduação em Artes - UFMG, 2014. v. 1. p. 2881-2885.

VINHOSA, Luciano (a). Photoperformance ou les pas titubants d’un langage en émancipation. In: Sylvie Coëllier. (Org.). La performance, encore. 1ed.Aix-en-Provance: Presses Universitaires de Provence, 2016, v. 1, p. 163-171.

VINHOSA, Luciano (b). Fotoperformance em montagem: entre ficcionalidade e ficção. In: 25 Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 2016, Porto Alegre. A arte: seus espaços e/em nosso tempo. Porto Alegre/ Santa Maria: ANPAP : UFSM, PPGART : UFRGS, PPGAV, 2016. v. 1. p. 1019-1038.

VINHOSA, Luciano. Conjunções disjuntivas na colagem: fotoperformance e anacronismo. In: 26 Encontro da associação Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas, 2017, Campinas. Mémorias e inventações. Campinas: ANPAP, 2017. v. 1. p. 1419-1431.

VINHOSA, Luciano. Mise-en-scéne em fotoperformance: representar o representado. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 4, n. 6, p. 137–151, 2018. DOI: 10.20396/visuais.v4i6.12119.

VINHOSA, Luciano. Videoperformance : corpo em trânsito. Estado da Arte, v. 1, p. 1-13, 2020. Uberlândia: UFU, 2020.

VINHOSA, Luciano (a). Dispositivos de imersão e a autorrepresentação do espectador: o uso do televisor em espaços expositivos. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 336–346, 2021.

VINHOSA, Luciano (b). Nem teatro nem cinema: a performance no espaço de exclusão. Arte & ensaios, vol. 27, n. 41, jan.-jun, 2021, p. 298-314.

VINHOSA, Luciano (c). Atualidade da performance: das narrativas como vivências continuadas. Concinnitas, v.22, n.40, Rio de Janeiro, março de 2021, p. 266-276.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Visuais

Downloads

Download data is not yet available.