Banner Portal
Can an art museum have a collective, feminist and decolonial curatorship?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Collective curatorship
Decoloniality
Feminism
Museum of art of Rio de janeiro

How to Cite

OLIVEIRA, Luiz Sérgio da Cruz. Can an art museum have a collective, feminist and decolonial curatorship?. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 289–303, 2020. DOI: 10.20396/visuais.v6i2.14799. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/14799. Acesso em: 31 aug. 2024.

Abstract

In this article we seek to reflect on the collective process of building an art exhibition at the Museu de Arte do Rio - Mulheres na Coleção MAR - in articulations that interconnect dimensions of art and politics. Using authors who have dedicated themselves to the studies of decoloniality and gender decoloniality, we investigate the process of organizing the exhibition that provides relevant reflections on curatorial practices and power relations in the structures and functioning of the art museum.

https://doi.org/10.20396/visuais.v6i2.14799
PDF (Português (Brasil))

References

CRIMP, Douglas. On the Museum’s Ruins. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1993.

GOBBI, Nelson. MASP ilumina arte feita por mulheres, no passado e hoje. O Globo, Rio de Janeiro, 27/8/2019, Segundo Caderno, p. 6.

GÓMEZ, Pedro Pablo. O paradoxo do fim do colonialismo e a permanência da colonialidade. Vazantes, v. 1, n. 2, p. 28-41, 2017.

GÓMEZ-PEÑA, Guillermo. The Free Art Agreement / El Tratado de Libre Cultura. In BECKER, Carol (Ed.). The Subversive Imagination: Artists, Society & Social Responsibility. Nova York: Routledge, 1994, p. 208-222.

ICOM, Consejo Internacional de Museos. Declaración sobre la Independencia de los Museos. Paris, 27/3/2018. Disponível em: http://network.icom.museum/icom-colombia/news/detail/article/declaracion-sobre-la-independencia-de-los-museos-ipublicado/

LACY, Suzanne. Introduction, Cultural Pilgrimages and Metaphoric Journeys. In LACY, Suzanne (Ed.). Mapping the Terrain: New Genre Public Art. Seattle, Wash.: Bay Press, 1995, p. 19-47.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 935-952, set.-dez. 2014.

LUGONES, María. Colonialidad y Género. Tabula Rasa, Bogotá (Colômbia), n. 9, p. 73-101, jul.-dez. 2008.

MIGNOLO, Walter D. Museus no horizonte colonial da modernidade: Garimpando o museu (1992) de Fred Wilson. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 7, n.13, p. 309-324, jan./jun. 2018.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, p. 1-18, jun. 2017.

MAR - Museu de Arte do Rio. Processo de Curadoria Colaborativo. 2018. Vídeo. 4’56”. Direção: Aline Xavier. Produção: MAR.

NOCHLIN, Linda. Por que não houve grandes mulheres artistas? São Paulo: Edições Aurora, 2016.

QUIJANO, Anibal. Colonialidad del poder y clasificación social. In QUIJANO, Anibal. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. (seleção dos textos por Danilo Assis Clímaco) Buenos Aires: CLACSO, 2014, p. 285-327. (publicado originalmente em Festschrift for Immanuel Wallerstein, Journal of World-Systems Research, vol. VI, n. 2, Colorado, Institute of Research on World-Systems, verão/outono 2000, edição especial, editada por Giovanni Arrighi e Walter Goldfrank, parte I).

SMITHSONIAN INSTITUTION. Second Opinion: “The State of the Arts in 21st-Century America”, 2018. Disponível em: https://smithsoniansecondopinion.org/arts/state-arts-21st-century-america-180969643/#3OGQDkcVqq8u5Fem.99.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Tradução: Sandra Regina Goulart Almeida Marcos Pereira Feitosa Andre Pereira Feitosa. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

WALSH, Catherine. Sobre el género y su modo-muy-otro. Cadernos de Estudos Culturais, Campo Grande, MS, v. 2, p. 25-42, jul./dez. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista Visuais

Downloads

Download data is not yet available.