Banner Portal
Havia um pessegueiro na ilha
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Landscape
Territory
Architecture
Image

How to Cite

SABINO , Isabel. Havia um pessegueiro na ilha: torres na paisagem, com Holanda, Acre e Puzzle (para “azul”). Revista Visuais, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 129–160, 2020. DOI: 10.20396/visuais.v6i2.14764. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/14764. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The text that followed ended up assuming autonomous quality from a collection of notes that accompany and record part of the research of an exhibition project to be presented in 2021, under the umbrella of something blue, still in process. In the background, you start to hear Porto Côvo, by Rui Veloso, letting the voice pack the writing, release the memory and make room for a dreamlike atmosphere in which the real, however, can fade. The words take place in the white space of illustrated postcards that are part of albums, postcards hidden inside, or reveal, landscapes that intersect the natural with political, cultural and artistic signs. Most of these landscapes are not visible here.

https://doi.org/10.20396/visuais.v6i2.14764
PDF (Português (Brasil))

References

A/A. (1974a). “Artigo sem título”. O Comércio do Porto, ano CXXI, Número 124, sábado, 24 de outubro de 1974, p. 1.

A/A. (1974b) “As garridices da velha senhora”. Jornal de Notícias, 26 de outubro de 1974, p. 3.

ACRE, Grupo (1974). Comunicado nº1 da intervenção na Torre dos Clérigos. Porto, 25 de outubro de 1974.

ÁLVARO, Egídio (1977). “Grupo Puzzle: Albuquerque. Armando Azevedo. Carlos Carreiro. Dario Alves. Graça Morais. Jaime Silva. João Dixo. Pedro Rocha. Pinto Coelho”. Revista Artes Plásticas nº 7/8, dezembro/janeiro 1977. Porto: Editorial Engenharia, p. 19.

BANDEIRINHA, José António (2011). O Processo SAAL e a arquitectura no 25 de abril de 1974. Coimbra: Imprensa da Universidade. Disponível em: http://hdl.handle.net/10316.2/39675 [Consult. 19 mai. 2017]

CENTRAL, Climate (2020). Mapa interativo. Coastal Risk Screening Tool da Climate Central. [em linha]. Disponível em: https://coastal.climatecentral.org/map/13/-43.1403/-22.9411/?theme=sea_level_rise&map_type=coastal_dem_comparison&contiguous=true&elevation_model=coastal_dem&forecast_year=2050&pathway=rcp45&percentile=p50&return_level=return_level_1&slr_model=kopp_2014 [Consult. 3 out. 2020]

CHEVALIER, Jean: GHEERBRANT (1982). Dictionnaire des symboles. Édition revue et corrigée de l´originale de 1969. Paris: Éditions Jupiter.

FERREIRA, Sílvia (2017). “O Pavilhão do Mar. A Nau Portugal da Exposição do Mundo Português (1940) ou a arte da talha ao serviço da cenografia política”. Cadernos do Arquivo Municipal, 2ª Série, nº 7 (janeiro - junho 2017), p. 257 – 288. [em linha]. Disponível em: http://arquivomunicipal.cm-lisboa.pt/fotos/editor2/Cadernos/2serie/7/cad07_11.pdf [Consult. 25 set. 2020]

GONÇALVES, Cláudia; RAMOS, Maria (Coord.) (2001). Porto 60/70: os artistas e a cidade. Textos de Vicente Todolí, José Rodrigues, João Fernandes, Fátima Lambert, Fernando Pernes. Porto: Asa / Árvore-Cooperativa de Actividades Artísticas / Museu de Serralves.

GONÇALVES, Eurico (1977). “IV Encontros Internacionais das Caldas da Rainha”. Colóquio Artes nº 34, outubro de 1977, p. 72.

HOLANDA, Francisco [1571]. Da Fábrica que Falece à Cidade de Lisboa. Capítulo 4º. Da fortaleza de Belém e São Julião e Baluartes. Obra completa de Francisco de Holanda, dir. e coord. José da Felicidade Alves. Lisboa: Livros horizonte, 1984.

MODLESKI, Tania (2016). The women who knew too much. 3rd edition. New York: Routledge, 2016.

OLIVEIRA, Catarina (2020). Torre de São Lourenço, mais conhecida por Torre do Bugio. Disponível em: http://www.patrimoniocultural.gov.pt/pt/patrimonio/patrimonio-imovel/pesquisa-do-patrimonio/classificado-ou-em-vias-de-classificacao/geral/view/72323/

OLIVEIRA, Manoel de. (1956) O Pintor na Cidade. Produção de Manoel de Oliveira. Disponível em: https://vimeo.com/278368675 [Consult. 26 set. 2020]

PINHEIRO, Paula Moura; RUEFF, Inês. Francisco de Holanda – a Luz Esquecida do Renascimento. Documentário produzido em 2020 pela RTP. [em linha]. Disponível em: https://www.rtp.pt/play/p7665/francisco-de-holanda-a-luz-esquecida-do-renascimento [Consult. 28 set. 2020]

PINTO, Paula (2011). Grupo Puzzle (1976-1981). Pintura colectiva = Pintura individual. Em Catálogo da exposição Grupo Puzzle (1976-1981). Pintura colectiva = Pintura individual. Curadoria de Paula Pinto. Figueira da Foz: Câmara Municipal da Figueira da Foz/Centro de Artes e Espetáculos.

PUZZLE, Grupo (1977). “Texto 1 e Texto 2”. Revista Artes Plásticas nº 7/8, dezembro/janeiro 1977. Porto: Editorial Engenharia, p. 32

RIBEIRO, António Lopes (real.) Nau Portugal. Documentário. 1940.

[em linha]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gUOSRL7HpAY [Consult. 1 out. 2020]

SOUSA, Ernesto de. (1975) “O grupo Acre e a apropriação”. Folheto, Galeria Opinião. (Também na Vida Mundial, nº 1845, 23/1/75).

TOBAS, Christian (1977). “Chistian Tobas”. Revista Artes Plásticas (Dir. Egídio Álvaro). Nº 7/8, dezembro/janeiro 1977, Porto: Editorial Engenharia, 1977, p. 39.

VELOSO, Rui. (1986) Porto Côvo. Música: Rui Veloso; Letra: Carlos Tê; Intérprete: Rui Veloso. 1986, álbum RUI VELOSO.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista Visuais

Downloads

Download data is not yet available.