Banner Portal
Image, memory and time in the visuality of childhood history
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Image
Memory
Time
Childhood story

How to Cite

MASIERO, Cláudia Gisele; OLIVEIRA, Luciana da Costa de. Image, memory and time in the visuality of childhood history. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 5, n. 2, p. 49–64, 2019. DOI: 10.20396/visuais.v5i2.12361. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12361. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

Philippe Ariès (1960) was the precursor of the study of childhood history as an  isolated category, being the image the main source of research. After that, numberless of other studies were devoted to interrogating this thema, making use of different sources and perspectives. Seeking to continue the observation of the relationship between image and its visual representation, this study aims to reflect on the image and its complexity, that is, on how it is also a carrier of memory and different temporalities. Therefore, the studies made by Aby Warburg and Georges DidiHuberman and other intellectual people who also dedicate themselves to the theme. This debate will pass by the analysis of the visuality of childhood history, especially by the configuration of the Childhood Stories exibition, held at São Paulo Assis Chateubriand (MASP) Art Museum, in 2016, in which two pieces of art dialogue in a special way: The Pink and Blue painting by Pierre-Auguste Renoir, and one of the photographs from the Brasiliana Teimosa series by Bárbara Wagner.

https://doi.org/10.20396/visuais.v5i2.12361
PDF (Português (Brasil))

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BARBARA, Wagner. Disponível em: https://www.barbarawagner.com.br/barbara-wagner. Acesso em: 20. 11. 2016.

BREDEKAMP, Host; DIERS, Michael. Prefácio. In: WARBURG, Aby. A Renovação da Antiguidade pagã – Contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução: Markus Hediger. Rio de Janeiro:Contraponto, 2013.

CORTELAZZO, Patrícia Rita. Impressionismo e Pós-impressionismo. In.: CORTELAZZO, Patrícia Rita. A História da Arte por meio da leitura de imagens [livro eletrônico]. Curitiba: Intersaberes, 2012. p.66–89.

DIDI-Huberman, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

DIDI-Huberman, Georges. Diante do Tempo: História da Arte e anacronismo das imagens. Tradução: Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

GINZBURG, Carlo. Seu país precisa de você, um estudo de caso sobre iconografia política. In: GINZBURG, Carlo. Medo, reverência e terror, Quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Cia das Letras, 2014.

KERN, Maria Lúcia Bastos. Imagem, historiografia, memória e tempo. ArtCultura, v. 12, n. 21, 2010.

KERN, Maria Lúcia Bastos. Imagem, Memória e Tempo: o conhecimento em movimento. In: FLORES, Maria Bernadete Ramos; PETERLE, Patrícia. História e Arte, Herança, Memória, Patrimônio. São Paulo: Rafael Coppetti, 2014, p.111–129.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância. Porto Alegre: Artmed, 2004.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Tradução: Susana Menescal de Alencar Carvalho e José Laurenio de Melo. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens. In: Warburg, Abay . Mnemosyne. Constelação de culturas e ampulheta de memórias. Campinas: UNICAMP, 2012. p. 51–65.

SCHMITT, Jean-Claude. O historiador e as imagens. In: O corpo das imagens. Ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. Bauru: EDUSC, 2007, p.11–54.

STEARNS, Peter N. A infância. Tradução de Mirnas Pinsky. São Paulo: Contexto, 2006.

WAIZBORT, Leopoldo. Apresentação. In: WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande – Escritos, esboços e conferências. São Paulo: Cia. Das Letras, 2015, p. 7–21.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasmas para gente grande – Escritos, esboços e conferências. São Paulo: Cia. Das Letras, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.