Banner Portal
Apron and the shifting ground of the real
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Surrealism marvelous
Instalation art
Image
Experts culture.

How to Cite

RAMPIN, Priscila Arantes. Apron and the shifting ground of the real: correlations between artistic installation and photographic montage. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 152–169, 2018. DOI: 10.20396/visuais.v4i6.12120. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12120. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

Apron, which stands for aircraft parking area, is an art installation which visual elements containing indexes of the technical language of a certain category of specialists (civil aviation) are articulated under the point of view of the general person. It starts from the notion that certain passages of reality, apparently stable, can unpredictably rise up as an unknown. The theoretical reflection on this perception process was supported by the idea of merveilleux postulated by the members of the surrealist movement. The presentation as an art installation was associated with the practices of the surrealist’s photomontage.

https://doi.org/10.20396/visuais.v4i6.12120
PDF (Português (Brasil))

References

ADES, Dawn. Photography and the surrealist text. In: KRAUSS, Rosalind; LIVINGSTON, Jane (Org.). L’amour fou: photography and surrealism. New York: Abbeville Press, 1985, p. 155-192.

ANAC. Projeto de Aeródromos. Regulamento brasileiro de aviação civil. no. 154 Emenda no. 03. ANAC, 2018. Disponível em: http://www.anac.gov.br/assuntos/legislacao/legislacao-1/rbha-e-rbac/rbac/rbac-154-emd-01. Acesso em: 15 abr. 2018.

ARAGON, Louis. O camponês de Paris. Tradução de Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. O surrealimo. O último instantâneo da inteligência europeia. In: Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas, volume 1. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

BRETON, Andre. Manifestos do surrealismo. Tradução de Sérgio Pachá. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2001.

CUNHA, Newton. Filosofia e surrealismo: a insuficiência da realidade. In: GUINSBURG, Jacob; LEIRNER, Scheila (Org.). O surrealismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.

DEMO, Pedro. Epistemologia (2). Conhecimento científico. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vToEOXsnB5B8SSYD7N9mYtSVqdYuQh60hCUngtabLpcRR7Izjeuj7YBcIDF_q9Go5_AmLiBpy1wBRJi/pub. Acesso em: 15 abr. 2018.

KRAUSS, Rosalind. Photography in the service of surrealism. In: KRAUSS, Rosalind; LIVINGSTON, Jane (Org.). L’amour fou: photography and surrealism. New York: Abbeville Press, 1985, p.15-56.

MACHADO, Arlindo. Máquinas e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: Edusp, 1996.

NADEAU, Maurice. História do surrealismo. Tradução de Geraldo G. de Souza. São Paulo: Perspectiva, 2008.

POYNOR, Rick. Documents of the marvelous. Eye Magazine, n. 65 v. 17. 2008. Disponível em: http://www.eyemagazine.com/magazine/issue-65. Acesso em: 15 abr. 2018.

RAMPIN, Priscila. O que é isso?: micronarrativas visuais para (des)organizar o mundo. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 26°, 2017, Campinas. Anais do 26° Encontro da Anpap. Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2017. p. 2874-2885.

VINHOSA, Luciano. Fotoperformance em fotomontagem: entre ficcionalidade e ficção. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 25o, 2016, Porto Alegre. Anais do 25º Encontro da Anpap. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016. p. 1019-1038.

WRIGHT, Stephen. Para um léxico dos usos. São Paulo: Edições Aurora, 2016.

Downloads

Download data is not yet available.