Banner Portal
A meditative journey through some forests in art
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Landscape
Nature
Forests in art.

How to Cite

RAMA, Samuel. A meditative journey through some forests in art. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 41–62, 2016. DOI: 10.20396/visuais.v2i3.12071. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12071. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The great dense and obscure European forest disappeared in proportion to the growth of cities, especially from modernity. In the same measure of the disappearance of the real forests it is increased in the territory of the culture in general and in the plastic arts in particular. The forest thus assumes itself as archetype or index of the natural and is in its best examples of the art always revisited by a persistent expression crossed by the dream and the nostalgia. In the representations of forests made by artists who wanted to recover, from the aesthetic point of view, these landscapes from within, we can find perhaps one of the most distant roots of the questioning or relativization of the idea of landscape as a view or window, in favor of a idea of landscape as wandering or involvement. This questioning also seems to bring with it the expression or translation of the first ethical foundation which makes recognition of nature as something absolutely superior to man. This is because most representations of forests made from within reveal a certain aesthetic negative character that induces the spectator mobility, discomfort, estrangement, forcing him to inquire and articulate together aesthetics and ethics.

https://doi.org/10.20396/visuais.v2i3.12071
PDF (Português (Brasil))

References

AA.VV. Filosofia e Arquitectura da paisagem um manual. (coord: Adriana Veríssimo Serrão). Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2012.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço (1957). Tradução de António de Pádua Danesi. SãoPaulo: Martis Fontes, 2000.

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Trad. António Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BESSE, Jean-Marc. Ver a terra -seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. Tradução: Vladimir Bartalini. São Paulo: Editora Perspectiva, 2006.

BRAUDEL, Fernand. Venezain Braudel/ Duby, o mediterrâneo, os homens e a herança. Trad. Portuguesa de Manuela Torres. Teorema, 1987.

CAUQUELIN, Anne. A invenção da paisagem. Trad. Pedro Bernardo. Lisboa: Edições 70, 2008.

CLARK, Kenneth. Paisagem na arte. Tradução de Lúcia H. O. Gerardi e Silvana M. Pintaudi. Lisboa: Editora ULISSEIA, 1969.

CARNEIRO, Alberto. Notas para um manifesto de arte ecológica. Dezembro 1968-Fevereiro 1972, Alberto Carneiro. Exposição Antológica, Centro de Arte Moderna da Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa; Fundação de Serralves, Porto, 1991.

DAMISCH, H. L’origine de la perspective. Paris: Flammarion, 1987.

FOCILLON, Henri. A vida das formas. Seguido de elogio da mão. Tradução Ruy Oliveira. Lisboa: Edições 70, 2001.

GIACOMETTI, Alberto. Carta a Pierre Matisse. In: Teorias da Arte Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

HUGO, Victor. Voyage, -alpes et pyrénées. Paris: J. Hetzel, 1890. pp. 180-181. (entrada de 11 de Agosto de 1843).

JANSON H. W. História da arte. trad. Portuguesa de J. A. Ferreira de Almeida e Mª Manuela Rocheta Santos. Lisboa: Fund. Calouste Gulbenkian, 5ª Ed., 1992.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos A. Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PANOFSKY, E. A perspectiva como forma simbólica. Lisboa: Edições 70, 1999.

REITHMAN, Max. Regards sur Giacometti, in catálogo da exposição Giacometti, La Collection du Centre Georges Pompidou, Musée National d’Art Moderne, programação do Musée d’Art Moderne de Saint –Etienne 1999.

RITTER, Joachim. Paysage, fonction de l’esthétique dans la societé moderne. Besançon: Les Éditions de l’Imprimeur, 1997.

SARDO, Delfim. Obras-primas da arte Portuguesa, século XX, Artes Visuais. Lisboa, 2011.

SIMMEL, Georg. Filosofia da paisagem. In: Filosofia da paisagem uma antologia. Trad. e coord. de Adriana Veríssimo Serrão. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2011. p. 42.

STRAUS, Erwin. Du sens des sens. Grenoble: Jérome Millon, 1989.

TAVARES, Gonçalo M. Arquitectura natureza e amor. Porto: edição André Tavares & João Rosmaninho, Dafne editora, 2008. p. 3.

THOREAU, H. D. Walden ou a vida nos bosques. Tradução de Astrid Cabral. Lisboa: Antígona, 2009.

Downloads

Download data is not yet available.