Banner Portal
Dialogues between Mário Pedrosa’s art criticism and the exhibitions of the works by inmates of psychiatric hospitals in Brazil (1947 – 1952)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mário Pedrosa
Abstract art
Art criticism
Centro Psiquiátrico Nacional D. Pedro II

How to Cite

INDA, Sofia. Dialogues between Mário Pedrosa’s art criticism and the exhibitions of the works by inmates of psychiatric hospitals in Brazil (1947 – 1952). Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 188–200, 2023. DOI: 10.20396/rhac.v4i2.18397. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/18397. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article aims to analyze the connection between the exhibitions at the Centro Psiquiátrico Nacional D. Pedro II on the abstract art moviment in Brazil. It is argued that, through the exaltation of the formal aspects in the works of the “alienated” by critic Mário Pedrosa, the production of the residents at Centro Psiquiátrico enjoyed equality compared to any artistic manifestation, encouraging the appreciation of abstractionism. In this way, we seek to comment on Pedrosa's strategy for the consolidation of abstract art in the country, paying attention to the years in which the exhibitions of the residents at the Centro Psiquiátrico Nacional D. Pedro II (1947–1952) took place.

https://doi.org/10.20396/rhac.v4i2.18397
PDF (Português (Brasil))

References

AMIN, Raquel; RELLY, Lucia. O clube dos artistas modernos: um celeiro de encontros insólitos. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 20, 2011, Rio de Janeiro. Anais do 20º Encontro... Rio de Janeiro: ANPAP, 2011, p. 2580 –2595.

ARANTES, Otília. Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III. São Paulo, SP: EDUSP, 1998.

ARANTES, Otília. Mário Pedrosa, um capítulo brasileiro da Teoria da Abstração. Revista Discurso, USP, n. 13, 1980.

CAMPOFIORITO, Quirino. Arte e ciência. O Jornal, Sessão artes plásticas, Rio de Janeiro, 11 dez. 1949.

CAMPOFIORITO, Quirino. Sob julgamento a arte abstracionista. O Jornal, Rio de Janeiro, 8 maio 1949.

CAMPOS, Beatriz Pinheiro de. Quirino Campofiorito e Mário Pedrosa: entre a figuração e a abstração: A crítica de arte e o surgimento da arte abstrata no Brasil (1940 a 1960). Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2013.

CARVALHO, Flávio de. A única arte que presta é a arte anormal. 1936 In: MATTAR, Denise. ICAA- MFAH. Disponível em: https://icaadocs.mfah.org/icaadocs/THEARCHIVE/FullRecord/tabid/88/doc/1084943/language/en-US/Default.aspx.Acesso em: 15 fev. 2018.

CARVALHO, Flávio de. Recordações do clube de artistas modernos. RASM: Revista Anual do Salão de Maio. São Paulo, 1939.

COUTO, Maria de Fatima Morethy. Por uma vanguarda nacional: a crítica brasileira em busca de uma identidade artística (1940-1960). Campinas: UNICAMP, 2004. p.40.

DALGARRAMONDO, Paulo; GUTMAN, Guilherme; ODA, Ana Maria Galdini Raimundo. Osório Cesar e Roger Bastide: as relações entre arte, religião e psicopatologia. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. X, n. 1, p. 101-117, 2007.

DIONISIO, G.H. Pincelada Final. In: O antídoto do mal: crítica de arte e loucura na modernidade brasileira. Coleção Loucura & civilização. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2012; 179 – 186.

FORMIGA, Tarcila Soares. Interseções entre arte e loucura na plataforma crítica de Mario Pedrosa. VIS, UNB, 2017, v.16, n.2, p. 446 –466.

GUILBAUT, Serge. Respingos na parada modernista: a invasão fracassada da arte abstrata no Brasil, 1947-1948. ARS, São Paulo [online], 2011, v.9, n.18, p.148-173.

LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus acolhem moderno. São Paulo: Edusp, 1999.

OS ARTISTAS do engenho de dentro publicado. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 27 nov. 1949.

OSÓRIO, Cézar; BASTIDE, Roger. Pintura, loucura e cultura. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. X, n. 1, p. 131-145. 2007.

PARADA, Maurício. A fundação do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro: a elite carioca e as imagens da modernidade no Brasil dos anos 50. Revista Brasileira de História, São Paulo, ANPUH/Marco Zero, v. 14, n. 27, 1994, p.113-128.

PEDROSA, Mário. /Arte. Ensaios Críticos. Cosac Naify, São Paulo, 2015.

SILVEIRA, Nise. Museu de imagens do inconsciente. Coleção museus brasileiros. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980.

VILLAS-BOAS, Gláucia. A estética da conversão: o atelier do engenho de dentro e a arte concreta carioca (1946 –1951). Tempo Social, São Paulo, 2008, v.20, n.2.

ZÍLIO, Carlos. A querela do Brasil: a questão da identidade da arte brasileira. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Sofia Inda

Downloads

Download data is not yet available.