Banner Portal
Piet Mondrian and brazilian neoconcretism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Neoconcretism
Lygia Clark
Piet Mondrian
Mário Pedrosa
Ferreira Gullar

How to Cite

GONTIJO, Bruno Henrique Fernandes. Piet Mondrian and brazilian neoconcretism: the constitution of a narrative through the art criticism of Mário Pedrosa and Ferreira Gullar. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 104–121, 2023. DOI: 10.20396/rhac.v4i2.18306. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/18306. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

This article starts from the “imaginary” correspondence between Lygia Clark (1920-1988) and the Dutch painter Piet Mondrian (1872-1944) to discuss the consolidation of a discourse constantly reiterated by Brazilian art critics in relation to Brazilian Neoconcretism. The research seeks to understand how the art criticism of Mário Pedrosa (1900-1981) and, mainly, the articles published by Ferreira Gullar (1930-2016) in the Suplemento Dominical do Jornal do Brasil (SDJB), between the years 1956 and 1961, corroborated to structure a version of history that pleads to the Brazilian movement a succession, but also overcoming the European vanguards and their artists.

https://doi.org/10.20396/rhac.v4i2.18306
PDF (Português (Brasil))

References

ALAN-BOIS, Yves (org.). Lygia Clark (1920-1988): 100 anos. Tradução de Kika Serra. Rio de Janeiro: Pinakotheke, 2021.

AMARAL, Aracy A. (supervisão, coordenação geral e pesquisa). Projeto construtivo na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro; São Paulo: Museu de Arte Moderna; Pinacoteca do Estado, 1977, p. 86.

BELTING, Hans. O comentário de arte como problema da história da arte. In: BELTING, Hans. O fim da história da arte - uma revisão dez anos depois. Trad. Rodnei Nascimento. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

CLARK, Lygia. [Carta]. Destinatário: Guy Brett. Rio de Janeiro, 3 de julho de 1967. 1 carta.

CLARK, Lygia. [Carta]. Destinatário: Luiz de Almeida Cunha. Rio de Janeiro, 5 de agosto de 1959. 1 carta.

CLARK, Lygia. Carta a Mondrian. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006, p. 46-49.

CLARK, Lygia. Lygia Clark. Introdução de Manuel Borja-Villel; textos de Guy Brett, Ferreira Gullar e Paulo Herkenhoff. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1998.

CLARK, Lygia; OITICICA, Hélio. Cartas 1967-74. Organizado por Luciano Figueiredo. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1996. p. 42.

ENTREVISTA de Ferreira Gullar a Suely Rolnik – SESC – SP, 2005. Disponível em: http://www.bcc.org.br/filmes/443537. Acesso em: 28 maio 2022.

FERREIRA, Glória. Crítica de Arte no Brasil. Rio de Janeiro: Funarte, 2006.

FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Organização e seleção de textos por Manoel Barros da Motta; tradução Elisa Monteiro, Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel; SAMPAIO, Laura Fraga de Almeida. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 10. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1996, p. 5-47.

GULLAR, Ferreira. [Carta]. Destinatário: Mário Pedrosa. Rio de Janeiro, 16 de fevereiro de 1959. 1 carta.

GULLAR, Ferreira. Antologia Crítica: Suplemento Dominical do Jornal do Brasil. Organização de Renato Rodrigues da Silva e Bruno Melo Monteiro. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2015.

GULLAR, Ferreira. Lygia Clark: uma experiência radical (1954-1958). Rio de Janeiro: Edição FUNARTE, 1980, p. 11.

JORGE, Edmundo. In: Catálogo da I Exposição Nacional de Arte Abstrata. Petrópolis: Hotel Quitandinha, fevereiro de 1953.

MOURA, Flávio Rosa de. Obra em construção: o neoconcretismo e a arte contemporânea no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2021.

PEDROSA, Mário. La II Bienal de São Paulo. CUADERNOS del congreso por la libertad de la cultura, Paris, 1954, n. 6, maio-jun., p. 94-99.

PEDROSA, Mário. Significação de Lygia Clark. Rio de Janeiro: Edição FUNARTE, 1980.

PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Textos escolhidos III. Org. Otília Arantes. 1a ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

SEUPHOR, Michel. Piet Mondrian: life and work. New York: H. N. Abrams, 1956.

TELLES, Martha; TORRES, Fernanda. A relação entre crítica e produção na formação de um pensamento contemporâneo de arte no Brasil na década de 1970. Revista Ars. ano 15, n. 29, São Paulo, ECA/USP, 2017, p. 174-199.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Bruno Henrique Fernandes Gontijo

Downloads

Download data is not yet available.