Banner Portal
Brazilian women artists in exhibitions
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Roerich Museum
Riverside Museum
International exhibitions
Women artists
New York world's fair

How to Cite

CARDOSO, Renata Gomes. Brazilian women artists in exhibitions: New York, 1930 and 1939. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 27–53, 2023. DOI: 10.20396/rhac.v4i2.18251. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/18251. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article proposes an analysis of the presence of Brazilian women artists in two international exhibitions held at the Roerich and the Riverside Museums. The Roerich Museum organized the first exhibition in 1930. The second Brazilian participation was part of a major exhibition of Latin American Art organized by the New York World's Fair with the Brazilian government. In this pursuit, the article first presents their careers and participation in the Brazilian artistic scene, which led to international circulation.

https://doi.org/10.20396/rhac.v4i2.18251
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Caroline Farias. Arte, gênero e sociabilidade: Nair de Teffé, a brasileira representada por Georgina de Albuquerque. Dissertação de Mestrado em História. UFJF, 2019.

CARDOSO, Rafael. “Imaginação diaspórica ou apropriação cultural?: A afro-brasilidade nas obras de Dimitri Ismailovitch e Maria Margarida Soutello”. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p.378-410, jan. 2022.

CARDOSO, Rafael. Modernidade em Preto e Branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

COELHO, Denise dos Santos. Maria Margarida Soutello: o inventário de uma artista na sombra da memória. Dissertação (Mestrado em memória e acervos) – Programa de pós-graduação em memória e acervos, Fundação Casa de Rui Barbosa, 2022.

FERREIRA, César Casimiro. A preservação do acervo de escultura de Celita Vaccani na Escola de Belas-Artes: inventário e medidas de conservação. Monografia (Graduação em Conservação e Restauro), EBA-UFRJ, 2018.

FRAGA, André Barbosa. Os heróis da Pátria: Política Cultural e História do Brasil no Governo Vargas. Rio de Janeiro: Editora Prismas, 2015.

HÖFKE, Tathiany Ferreira. “Celita Vaccani: A trajetória acadêmica e os prêmios recebidos”. In, 19&20. Rio de Janeiro, v. III, n. 3, jul. 2008.

MORAIS, Frederico. Núcleo Bernardelli: Arte Brasileira nos anos 30 e 40. RJ: Ed. Pinakotheke, 1982.

NOCHLIN, Linda. “Why are there no great women artists?”. In, GORNICK, Vivian; MORAN, Barbara K. (orgs.). Woman in Sexist Society: Studies in Power and Powerlessness. New York: Basic Books, 1971.

OLIVEIRA, Miriam Andrea de. A mulher e as artes: as pintoras da Primeira República, no Rio de Janeiro. Tese (Doutorado). RJ: Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1998.

POLLOCK, Griselda. Vision and difference: feminism, femininity and the histories of art. Londres; NY: Routledge, 2015 [1ed. 1988].

SILVA, Roberta Paula Gomes. Elegância nos trópicos: as crônicas sociais de Gilberto Trompowsky nas revistas ilustradas nos anos de 1931 a 1957. Tese (Doutorado). Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Uberlândia, 2018.

SILVA, Thais Canfild da. “Um olhar sobre o I Salão Feminino de Arte de 1931”. In, Atas do XIII Encontro de História da Arte do IFCH-Unicamp: arte em confronto: embates no campo da história da arte. Campinas: IFCH/Unicamp, 2018, pp. 836-843.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão Artista: Pintoras e Escultoras Acadêmicas Brasileiras. São Paulo: Edusp/Fapesp: 2008.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Mulheres Modernistas: estratégias de consagração na arte brasileira. São Paulo: Edusp, 2022.

SIMIONI, A. P. C; DIAS, Elaine. Mulheres Artistas: as pioneiras (1880-1930). São Paulo: Pinacoteca, 2015.

VIANA, Marcele Linhares. A Conquista de Espaço e Ocupação das Mulheres na Escola Nacional de Belas Artes no Curso de Arte Decorativa. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 39, 2020, Pelotas. Anais do XXXIX Colóquio... Pelotas: UFPEL/CBHA, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Renata Gomes Cardoso

Downloads

Download data is not yet available.