Abstract
The article focuses on two proposals to refute the concept of form. The first is made by the researcher and artist Denise Ferreira da Silva, who defends an interpretation of art works based on raw materials, which result in the so-called black feminist poetics. The other is made by the researcher Sérgio Martins, who proclaims a greater critical validity of the notion of object to approach contemporary art works. The article tries to indicate how inconsistencies arise in the reasoning of the two authors and how, ultimately, the idea of form is contested in a weak way and gets strengthened.
References
BRITO, RONALDO. "Ninguém sabe o que é forma": experiência, pensamento, crítica, história e a necessidade de "banir o formalismo". Tatuí, Recife, n. 14, 2015. Disponível em: http://www.revistatatui.com.br/edicao/revista-tatui-14/. Acesso em 29 abr. 2023.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Em estado bruto. Ars, São Paulo, v. 17, n. 36, p. 45-56, 2019. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/158811. Acesso em 29 abr. 2023.
FERREIRA DA SILVA, Denise. Um fim para "este" mundo. [Entrevista cedida a] Susanne Leeb e Kerstion Stakemeier. Tradução de Lori Regattieri e Tatiana Oliveira. DR, n. 5, 2020. Disponível em: https://revistadr.com.br/revista/dr-5/. Acesso em: 29 abr. 2023.
MARTINS, Sérgio. A dificuldade da forma difícil. VIS, Brasília, v. 13, n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistavis/article/view/14482. Acesso em: 29 abr. 2023.
MARTINS, Sérgio. Dois Reais. Rio de Janeiro: Tisara, 2012.
NAVES, Rodrigo. A forma difícil: ensaios sobre arte brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Luiz Philip Gasparete