Banner Portal
Tarsila
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Drawings
Engravings
Tarsila do Amaral
Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo

How to Cite

PETRY, Michele Bete. Tarsila: gravuras and Louvor à natureza, timeless drawings by Tarsila do Amaral. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 100–118, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i2.15916. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15916. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

We discuss the theme of drawing in the work of Tarsila do Amaral investigated from its relationship with engraving. First, we revisit the bibliography on the place of drawing in the artist's work, defining a theoretical position in dialogue with it. Then, we elect as object of study a series of prints made from the artist's drawings, which belong to the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo. This is a production that makes explicit the movement made by Tarsila do Amaral, after the 1960s, for the circulation of her work in Brazil. Investigating Tarsila do Amaral's motivation to permit to engrave her drawings, with the purpose of proposing new reflections, we suggest that these prints present the eternalization of the artist's drawings.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i2.15916
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, Aracy A. Tarsila: sua obra e seu tempo. 3ª ed. São Paulo: Editora 34/Edusp – Editora da Universidade de São Paulo, 2003.

AMARAL, Tarsila do. A gravura na arte japonesa. Diário de S. Paulo, terça-feira, 19 jan. 1937. In: BRANDINI, Laura Taddei (Org.). Crônicas e outros escritos de Tarsila do Amaral. Campinas: Editora da Unicamp, 2009, p. 194.

BANCO CENTRAL DO BRASIL. A persistência da memória, s.d.

BANCO Central do Brasil. Museu de Valores. Coleção de arte = art collection. Brasília: Banco Central do Brasil, 2014.

BATISTA, Marta Rossetti. Os artistas brasileiros na Escola de Paris: anos 1920. São Paulo: Editora 34, 2012.

BRANDÃO, Angela. Desenhos de Tarsila do Amaral: barroco mineiro através do olhar modernista. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Estadual de Campinas, 1999.

BREDEKAMP, Horst. Mãos pensantes – considerações sobre a arte da imagem nas ciências naturais. In: ALLOA, Emmanuel (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

CARVALHO, Francisca Rosemary Ferreira de; SILVA, Regiane Aparecida Caire da; SANTOS, Flavia Rodrigues dos. Coleção do Banco Central do Museu Histórico e Artístico do Maranhão: considerações sobre a gravura de Tarsila do Amaral. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade (RICS), São Luís, v. 4 - Número Especial, jul./dez., 2018.

CATÁLOGO Raisonné Tarsila do Amaral. São Paulo: Base 7 Projetos Culturais: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2008.

FLORES, Maria Bernardete Ramos; PETRY, Michele Bete. Na caverna de Tarsila: Sobrevivências do primitivo como presença do não colonial. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 115–132, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i1.3770. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662933. Acesso em: 13 dez. 2021.

GOTLIB, Nádia Battella. Tarsila do Amaral, a modernista. 5ª ed. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2012.

GRASSMANN, Marcelo (Org.). Tarsila. São Paulo: Galeria Collectio, 1971.

GRAVURA, a razão do Nugrasp. O Estado de S. Paulo, São Paulo, ano 93, n. 29.806, p. 8, 2 jun. 1972. Disponível em: https://acervo.estadao.com.br. Acesso em: 16 abr. 2021.

MINISTÉRIO da Cultura; Banco do Brasil. Tarsila do Amaral: percurso afetivo. Curadoria de Antonio Carlos Abdalla e Tarsilinha do Amaral. Catálogo de exposição [Centro Cultural do Banco do Brasil, Rio de Janeiro, fev.-abr. 2012]. Rio de Janeiro: CCBB.

RODRIGUES, Antonio Carlos. Algumas lições sobre desenhos. In: ELUF, Lygia. Tarsila do Amaral. Campinas: Editora da Unicamp/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2008.

VALLEGO, Rachel. Da Galeria Collectio ao Banco Central do Brasil – Percursos de uma coleção de arte. 2015. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015a.

VALLEGO, Rachel. Doações do acervo de arte do Banco Central do Brasil – uma presença modernista? In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 24, 2015, Santa Maria. Anais do... Santa Maria: ANPAP/PPGART/CAL/UFSM, 2015b.

VALLEGO, Rachel. Nostalgia moderna: a consagração do Modernismo e o mercado de arte nos anos 1970 na doação do Banco Central do Brasil para o MAC USP. Tese (Doutorado em Estética e História da Arte) – Universidade de São Paulo, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Michele Bete Petry

Downloads

Download data is not yet available.