Banner Portal
Meirelles, Zeferino, Bernardelli and others
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Imperial Academy of Fine Arts
Artistic Education
Italian Art

How to Cite

DAZZI, Camila. Meirelles, Zeferino, Bernardelli and others: the trajectory of the pensioners of the Imperial Academy in Rome. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, n. 10, p. 17–42, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15589. Acesso em: 1 sep. 2024.

Abstract

The present article deals with the conception of France as a maximum source of Modernity in the Nineteenth Century, trying to demonstrate that it is historically constructed. The text also aims a better understanding of the artistic trajectory of Brazilian painters and sculptors who complemented their studies in Rome. In which institutions have they studied? To which artistic movements are they connected? Which access did they have to the historical production of art? These are some of the questions we attempt to answer, to understand the components that gives a specific materiality to their productions.

PDF (Português (Brasil))

References

BAROCCHI, Paola (org.). Testemunianze e polemiche figurative in Itália: Dal bello ideale al preraffaelismo. Florence: Casa Editrice G. D’Anna, 1972.

CENTENÁRIO de nascimento do Prof. Rafael Frederico. In: Arquivos da Escola de Belas Artes, n. XI, pp. 59-74 (com relatos de seus filhos A. Frederico e Orlando Frederico).

DE GRADA, Raffaele. “Come si affronta l’arte oggi: Italia e Europa”. Arte & Carte on line Periodico di Cultura Informazione e Creativita’ Artistica. Napoli: Arte Dimensione Edizioni. Publicado em: 1º jul. 2004. Disponível em: <http://www.arteecarte.isnet. it/archivio/ricerca.php> Acesso em: 20 fev. 2006.

GONZÁLES, Carlos e Martí, Montse (org). Pintores Españoles en Roma (1850-1900). Tusquets Editaes, 1996.

LAMBERTI, Ma ria Mimita. “I mutamenti del mercato e le ricerche degli artisti”. In: Storia dell`arte italiana. Turin: Giulio Einaudi Editore, 1982. (Third Volume: Il Novecento).

LEITE, José Roberto Teixeira. “Belle Epoque no Brasil”. In: Arte no Brasil. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

MIGLIACCIO, Luciano. Os novos: arte e crítica de arte no Brasil da Belle Époque. Palestra apresentada no XXI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, RJ/MNBA, 2001 (não publicado).

PEREIRA, Sonia Gomes. “Academia Imperial de Belas Artes do Rio de Janeiro: revisão historiográfica e estado da questão”. In: Revista Arte & Ensaios. Rio de Janeiro: School of Fine Arts Post-Graduate Program /UFRJ, n. 8, 2001. p. 73.

PEREIRA, Sonia Gomes. “O ensino de arquitetura e a trajetória dos alunos brasileiros na ‘École des Beaux-Arts’ em Paris”. In: 185 Anos da Escola de Belas Artes. Rio de Janeiro: Programa de Pós-graduação em Artes Visuais/EBA/UFRJ, 2001/2002, pp. 95-182.

PIANTONI, Gianna. “Considerazioni su alcuni aspetti della teoria nazarena”. In: I Nazareni a Roma. Catalogo della mostra a cura di G. Piantoni e S. Susinno. Roma: Galleria Nazionale d’Arte Moderna, 1981, pp. 30-38.

REYERO, Carlos. “Artisti spagnoli e portoghesi: L`esperienza italiana, um passaggio obbligato per la formazione artística”. In: Ottocento; cronache dell`arte in italiana dell`Ottocento, no 20. Milan: Giorgio Mondadori, 1991.

TAVARES, André. “Acerca de Zeferino da Costa e da pintura para a Igreja de Nossa Senhora da Candelária”. In: Rotunda. Campinas, n. 1, April 2003, pp. 32-38.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture

Downloads

Download data is not yet available.