Banner Portal
Science and violence in images of the transportation of the Bendegó meteorite to Rio de Janeiro (1887-1888)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Bendegó meteorite
Visual culture
Photography
Slavery
Representation of the territory
Landscape painting

How to Cite

SQUEFF, Leti. Science and violence in images of the transportation of the Bendegó meteorite to Rio de Janeiro (1887-1888). Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 4–20, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i2.15464. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15464. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

In 1887 an expedition was organized to bring the meteorite known as "do Bendegó" from Bahia to Rio de Janeiro. The mission involved enormous logistics to transport the 5+ ton stone to Rio de Janeiro. In this article, I intend to explore how science and politics are articulated in the photographs of the Bendegó meteorite. They played a central role in the construction of an imaginary that associated the "possession" of the meteorite with science, and thus, contributed to the creation of a civilized and "scientific" image for the Brazilian Empire. On the other hand, the violence of slavery also emerges in the images associated with the meteorite.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i2.15464
PDF (Português (Brasil))

References

A Revista O Bendegó faz muitas apresentações na cidade, com grande sucesso. Jornal Do Commercio, 3 abr. 1889.

Assembleia Geral, de 10 de julho de 1888, Jornal do Commercio, n. 192, 11 jul. 1888.

ASSIS, Machado de. Bons dias. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, 27 mai. 1888.

BRAGA, Jezulino. A pedra que veio lá do infinito: o meteorito de Bendegó e o Museu Nacional, Concinnitas, v. 34, 2018, p. 147–164.

CARDOSO, L. Sociedade de Geografia do Rio de Janeiro: identidade e espaço nacional (1883-1909) Dissertação (Mestrado em História) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2003.

CARVALHO, José Carlos de. Meteorito de Bendegó - relatório apresentado ao ministerio da agricultura, commercio e obras públicas e a sociedade de geographia do Rio de Janeiro sobre a remoção do meteorito de Bendengó do sertão da provincia da Bahia para o Museu Nacional. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1888.

CARVALHO, Wilton Pinto de et al. O Meteorito Bendegó: história, mineralogia e classificação química. Revista Brasileira de Geociências, v. 41, n. 1, 2011, p. 141–156.

CHIARELLI, T. História Da Arte / História Da Fotografia No Brasil - Século XIX: Algumas Considerações. Ars. [S. l.], v. 3, n. 6, 2005, p. 78-87. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/2943. Acesso em: 20 mar. 2021.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DERBY, Orville A. Estudo sobre o Meteorito de Bendegó. Archivos do Museu Nacional, v. 9. Rio de Janeiro: Museu Nacional, 1895.

GUALTIERI, Regina C., O evolucionismo na produção científica do Museu Nacional do Rio de Janeiro (1876-1915). In: A recepção do darwinismo no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003.

HARTT, Charles Frederick. Thayer Expedition: scientific results of a journey in Brazil, by Louis Agassiz and his companions. Geology and physical Geography of Brazil. Boston: Fields, Osgood & Co, 1870.

KRAUSS, Rosalind E; DAVÉE, Anne Marie, O fotográfico, Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

LOPES, Maria Margaret, O Brasil descobre a pesquisa científica: os museus e as ciências naturais no século XIX. São Paulo: Editora Hucitec, 1997.

Meteorito de Bendegó, Revista de Engenharia, 1888, n. 200, p. 263.

Meteorolitho de Bendegó, O Paiz, terça-feira, 11 out. 1887, p. 1.

O Bendegó- Polka da Actualidade, de Abdon Milanez. Jornal do Commercio, n. 215, 3 ago. 1888.

O Bendegó. Jornal Novidades. 27 nov. 1888, p. 1.

PENHOS, Marta. Las fotografías del álbum de Encina, Moreno y Cía (1883) y la construcción de la Patagonia como espacio geográfico y paisaje. Huellas - dossier búsquedas em artes y diseño, n. 9, 2016, p. 65-80.

PRATT, Mary-Louise. Imperial Eyes, London: Routledge.

RIEZNICK, Marina; LOIS, Carla. Micrografías interrogadas. Una aproximación a la cuestión de las imágenes técnicas en la historia de las ciencias en la Argentina (siglos XIX y XX). Caiana, Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores d Arte (CAIA) 12, jan./jul. 2018, p. 1-17. Disponível em: http://caiana.caia.org.ar/resources/uploads/12-pdf/Caiana_12L_Rieznik%20y%20Lois.pdf. Acesso em: 20 mar. 2021.

SILVA, Maria Antonia Couto da. As relações entre pintura e fotografia no Brasil do Século XIX: considerações acerva do álbum Brasil Pitoresco de Charles Ribeyrolles e Victor Frond. Fênix – Revista de História e Estudos Culturais, v. 4, n. 2, jun. 2007, p. 1-18.

SQUEFF, Letícia, O Brasil nas letras de um pintor: Manuel de Araújo Porto Alegre, 1806-1879. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2004.

Tango do Bendegó. Jornal do Commercio. 17 jan. 1889.

TOSATTO, Pierluigi, Orville A. Derby: o pai da geologia no Brasil. Rio de Janeiro: CPRM;DNPM, 2001.

TURAZZI, M.I. Poses e trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo, 1839/1889. Rio de Janeiro: Funarte / Rocco, 1995.

VASQUEZ, Pedro. A fotografia no Império. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

Vizinhança incomodada, Jornal do Commercio, n. 79, 20 mar. 1889.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Letícia Coelho Squeff

Downloads

Download data is not yet available.