Abstract
Architects’ interest in the traditional city’s morphology is increasing due to the growth in appreciation of issues linked to cultural identity and the protection of urban heritage. This involves an understanding of the relationship between man and
nature. Such comprehension is fundamentally important taking into account the need to preserve such places as the old cities of Olinda and Ouro Preto. In general, these settlements were integrated into their natural environment, where the green areas were essential in the constructions’ planning.
References
ACADEMIA BRASILEIRA. Cartas jesuíticas: cartas avulsas (1550-1568). Rio de Janeiro: Oficina Industrial Gráfica, 1931. p. 263-264, 271-272.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993. p. 24, 45, 103-104; NORBERG-SCHULZ, Christian. Nuevos caminos de la arquitectura: existencia, espacio y arquitectura. Barcelona: Editorial Blume, 1975, p. 20, 45, 104
CARAPINHA, Aurora da Conceição Parreira. Da essência do jardim português. Tese (Doutorado em Arquitectura Paisagista e Arte dos Jardins, Ramo de Artes e Técnicas da Paisagem). Universidade de Évora (Gonçalo Ribeiro Telles), Évora, 1995, v.1, p. 55-56, 358-359.
FREYRE, Gilberto, 1900-1987. Sobrados e mucambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento do urbano. 14ª edição revisada. São Paulo: Global, 2003, p. 351-353.
LEITE, Serafim. História da Companhia de Jesus no Brasil; escritores de A a M. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, Livraria Civilização Brasileira; Lisboa: Livraria Portugália, 1949, Tomo VIII, p. 393-394.
SOUSA, Gabriel Soares de (c.1540-1591). Tratado descritivo do Brasil em 1587. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2000. p. 108-110.
VASCONCELOS, Simão de (1597-1671). Notícias curiosas e necessárias das cousas do Brasil. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 2001. p. 138.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture