Banner Portal
The insufficient museum, the artistic clinic and the receptor’s microperception on Lygia Clark’s Structuring of the Self
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Brazilian Contemporary Art
Lygia Clark
Art Museums
Psychoanalysis
Clinic
Critique

How to Cite

ALMEIDA, Eduardo Augusto Alves de. The insufficient museum, the artistic clinic and the receptor’s microperception on Lygia Clark’s Structuring of the Self. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, n. 17, p. 185–201, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15313. Acesso em: 1 sep. 2024.

Abstract

This article discusses the challenges faced by traditional museology regarding contemporary art exhibitions, revealing deficiencies and searching for possible paths. For that, it utilizes as an example the Structuring of the Self, Lygia Clark’s last work which stands on the borderline between the atelier and the psychiatric clinic, exhibited at Pinacoteca do Estado de São Paulo, in 2006, under Suely Rolnik’s trusteeship. Supported on philosophical, psychoanalytic and critical texts, the article analyses that specific case and tries to place it on a much broader dilemma, in vogue, which involves curatorial, artistic and aesthetic reception proposals at contemporary art museums.

PDF (Português (Brasil))

References

CLARK, Lygia. Lygia Clark. Rio de Janeiro: Funarte, 1980.

CRIMP, Douglas. “Isto não é um museu de arte”. In: Sobre as ruínas do museu. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CYPRIANO, Fabio. “Projetos de Lygia Clark sofrem com custos impostos por sua família” (4 de junho de 2010). Reportagem disponível no site do jornal Folha de S.Paulo: http://www.folha.com (acesso em março de 2011).

DUCHAMP, Marcel. “O ato criador”. In: BATTCOCK, Gregory [org.]. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FRAYZE-PEREIRA, João Augusto. Arte, Dor: Inquietudes entre Estética e Psicanálise. Cotia: Ateliê Editorial, 2005.

MERLEAU-PONTY, Maurice. “O olho e o espírito”. In: O olho e o espírito: seguido de A linguagem indireta e as vozes do silêncio e A dúvida de Cézanne. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

RAMOS, Nuno. “Bandeira Branca, Amor: em defesa da soberba e do arbítrio da arte”. Folha de S.Paulo. São Paulo, Ilustríssima, 17 de outubro de 2010.

ROLNIK, Suely. Uma terapêutica para tempos desprovidos de poesia (2006). Ensaio escrito para o catálogo da mostra Nós somos o molde. A vocês cabe o sopro. Lygia Clark: da Obra ao Acontecimento, disponível no site do Núcleo de Subjetividade da Pontifícia Universidade Católica (PUC): http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade, nota 65.

ROLNIK, Suely. Arquivo para uma obra-acontecimento. São Paulo: SESC, 2011.

ROLNIK, Suely. Breve descrição dos Objetos Relacionais (s/d). Texto disponível no site do Núcleo de Subjetividade da Pontifícia Universidade Católica (PUC): http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade, (acesso em março de 2011).

ROLNIK, Suely. Catálogo da exposição Arquivo para uma obra-acontecimento, realizada no SESC Pinheiros, de 18 de agosto a 25 de setembro de 2011.

SAFRA, Gilberto. A face estética do self: teoria e clínica. Aparecida: Ideias e Letras; São Paulo: Unimarco, 2005.

WANDERLEY, Lula. O dragão pousou no espaço: arte contemporânea, sofrimento psíquico e o Objeto Relacional de Lygia Clark. Rio de Janeiro: Rocco, 2002.

WINNICOTT, Donald Woods. “Objetos transicionais e fenômenos transicionais”. In: O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture

Downloads

Download data is not yet available.