Banner Portal
The case of the ‘Italians of Paris’ at the collection of the Museum of Contemporary Art of University of São Paulo (MAC USP)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

"Italians of Paris" Group
Italian modern art
MAC USP's collection

How to Cite

ROCCO, Renata Dias Ferraretto Moura. The case of the ‘Italians of Paris’ at the collection of the Museum of Contemporary Art of University of São Paulo (MAC USP). Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, n. 20, p. 101–123, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15282. Acesso em: 14 may. 2024.

Abstract

The objective of this article is to comment on the existence of a group of artists called “Italians of Paris”, pointing out the presence of some of their artworks in the collection of the Museum of Contemporary Art of University of São Paulo (MAC USP) and up to what extent they are related to the profile of the first Italian acquisitions for the collection of the former Museum of Modern Art of São Paulo (MAM SP), which would become MAC USP’s collection later. The reflections presented in this text are part of the ongoing master research, under orientation of Dr. Ana Gonçalves Magalhães, who is responsible for the critical reevaluation of MAC USP’s collection (former MAM’s collection).

PDF (Português (Brasil))

References

ARGAN, Giulio. Arte moderna. Do iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 1995, pp. 341-344.

DELL’ARCO, Maurizio Fagiolo. “Severini e il gruppo degli ‘Italiani di Parigi’: cronistoria d’una idea.” Gino Severini. Coordenação Giovanni Breschi. Milão: Electa Firenze, 1983, p. 25. . DESBIOLLES, Yves Chevre fils “Le critique d’art Waldemar George. Les paradoxes d’un non-conformiste”. Archives juives. França, no 41, 2008, pp. 101-117.

FONDAZIONE GIORGIO E ISA DE CHIRICO. Disponível em: http:// www.fondazionedechirico.org/biografia/. Acesso em 30.04.2013 às 20h39.

FRAIXE, Catherine. Art français ou art européen? L’histoire de l’artmoderne en France: culture, politique et récits historiques, 1900-1960: tese de doutorado. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Orientada por: Eric Michaud. França, data da defesa: 02/02/2011, pp. 06-12

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. “A Narrativa de Arte Moderna no Brasil e as Coleções Matarazzo, MAC USP”. Museologia & Interdisciplinaridade. Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade de Brasília. Brasília, Vol.1, no 1, jan./jul. de 2012, pp. 77-108.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. “As Coleções Matarazzo no Acervo do MAC USP e a Pintura Moderna no Brasil”. VI Encontro de História da Arte do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, 2010, Campinas, SP. Atas... Campinas: UNICAMP, 2010, p. 44.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. “Realismo, Classicismo e Vanguarda: Pintura Italiana do Entre Guerras”. CAT. EXP. Classicismo, Classicismo e Vanguarda: Pintura Italiana do Entre-Guerras.

RIBEIRO, Mariana. A viagem do Argonauta. As poéticas de Giorgio de Chirico no acervo do MAC-USP: Dissertação de mestrado. Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Orientated by Nelson Aguilar, Brasil, Campinas. Date: 2009, p. 101.

WEISS, Eva. Nel regno dei segni: Sulla vita e sull’opera di Massimo Campigli. Disponível em: ORGANIZAÇÃO CAMPIGLI: . Acesso em: 06.05.2013, às 19h16.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture

Downloads

Download data is not yet available.