Banner Portal
Considerations of the participation of Mario Schenberg at the 10th Biennial of Sao Paulo
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mário Schenberg
São Paulo Biennial
Vanguards

How to Cite

SCHROEDER, Caroline Saut. Considerations of the participation of Mario Schenberg at the 10th Biennial of Sao Paulo. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, n. 19, p. 159–173, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15275. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This paper adresses the critic Mário Schenberg’ participation at the preparations of the 10th São Paulo Biennial in 1969, the year in which a group of artists and critics promoted an international boycott to the show in order to protest against the arbitrary actions committed by the military regime. Schenberg followed in the opposite direction of those who supported the protest and assisted the biennial organization. This decision, apparently contradictory, especially considering his left political position, is coherent with his concept of art as revolution and of the artist as an agent of transformation of the environment in which he lives.

PDF (Português (Brasil))

References

AJZENBERG, Elza. M. Schenberg: a crítica e o olhar da descoberta. In: O mundo de Mário Schenberg. São Paulo, Casa das Rosas, 1996. (catálogo de exposição)

CEDRAN, Lourdes (coord.). Diálogos com Mário Schenberg. São Paulo: Nova Stella, 1985.

Crítica. Última Hora, Rio de Janeiro, 4 out. 1969.

DIAS FILHO, Geraldo de Souza. Mira Schendel: do espiritual à corporeidade. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

DIAS FILHO, Geraldo de Souza. Contundência e Delicadeza na Obra de Mira Schendel. ARS (USP), São Paulo, v. 1, n. 1, 2003.

GOLDFARB, José Luiz. Voar também é com os homens: o pensamento de Mário Schenberg. São Paulo: EDUSP, 1994. (Cf.: SCHENBERG, Mário. Entrevista: Mário Schenberg. Revista TRANS/ FORM/AÇÃO. São Paulo, 3 (5), 1980).

GUINSBURG, Gita K; GOLDFARB, José Luiz (org.). Mário Schenberg: Entre-Vistas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1984.

MARQUES, Maria Eduarda. Mira Schendel. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

OITICICA, Hélio. Esquema Geral da Nova Objetividade. In: BASUALDO, Carlos (org.). Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

OLIVEIRA, Liliane Helita T. M. de. A pop art analisada através das representações dos Estados Unidos e do Brasil na IX Bienal Internacional de São Paulo, em 1967. UNICAMP: Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 1993. (Dissertação de Mestrado)

SCHEMBERG, Mário. Caminhos da Arte de hoje. Jornal do Brasil, Caderno B, Rio de Janeiro, 27 set. 1969.

SCHENBERG, Mário. A representação brasileira na IX Bienal. In: Pensando Arte. São Paulo: Nova Stella, 1988. (Disponível em: http://www.eca.usp.br/nucleos/cms/index.php).

SCHENBERG, Mário. Sala Novos Valores. X Bienal: setembro/dezembro 1969. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1969. (catálogo da X Bienal de São Paulo).

SCHENBERG, Mário. Um novo Realismo. In: Pensando Arte. São Paulo: Nova Stella, 1988.

SCHENBERG, Mário. Sala Novos Valores. X Bienal: setembro/dezembro 1969. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1969. (catálogo da X Bienal de São Paulo).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture

Downloads

Download data is not yet available.