Banner Portal
Landscape and modernity throught art criticism in the second half of the 19th century
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Landscape painting
Art criticism
Modernity
Hipólito Caron
Hector Hanoteau
Henri-Joseph Harpignies
19th century

How to Cite

BRITO, Ana Carla de. Landscape and modernity throught art criticism in the second half of the 19th century: the case of Hipólito Caron and his french teachers . Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 95–111, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i1.15271. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15271. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

We investigate the association between landscape and modernity through the 19th century Fluminense art criticism by comparing its texts with articles of the French art criticism of the same period. We begin with texts about landscape painters considered moderns in the Rio de Janeiro scene and then we focus on appreciations of Hipólito Caron's painting in parallel with that of his French teachers, Hector Hanoteau e Henri-Joseph Harpignies. Finally, we identify the relations made by art criticism between modernity and realism, as well as their implications for the landscape painting.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i1.15271
PDF (Português (Brasil))

References

BLANC, Charles. Salon de 1866. Gazette des Beaux Arts: courrier européen de l'art et de la curiosité, tome XXI, 1 juil. 1866, p. 29. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k203085v/f31. Acesso em: 15 mar. 2021.

CAMARATE, Alfredo. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, ano 64, n. 307, 4 nov. 1886. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=364568_07&Pesq=Bernardelli&pagfis=16564. Acesso: 15 mar. 2021.

CASTAGNARY, Jules. Courrier Artistique. Nouvelle Revue de Paris, 1e année, tome premier, 15 fév. 1864, p. 601-602. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k424354j/f601. Acesso em: 15 mar. 2021.

CAVALCANTI, Ana M. T. A pintura de paisagem ao ar livre e o anseio por modernidade no meio artístico carioca no final do século XIX. In: Cadernos da Pós-Graduação do Instituto de Artes/ Unicamp. Campinas, ano 6, v. 6, n. 1, 2002, p. 33.

CHILLÓN, Alberto M. Modernidade e modernismo: crítica de arte no Brasil imperial (1860-1889). In: Anais da Biblioteca Nacional, v. I, p. 339-347, 2016.

DAZZI, Camila. Relações Brasil-Itália na Arte do Segundo Oitocentos: estudo sobre Henrique Bernardelli (1880 a 1890). Dissertação (Mestrado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, Campinas, 2006, p. 107, nota 261. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281528.

DAZZI, Camila; VALLE, Arthur. 'As bellezas naturaes do nosso paiz': o lugar da paisagem na arte brasileira, do Império à República. Concinnitas, v. 1, 2009. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/55534/35606. Acesso em: 15 mar. 2021.

DURET, Théodore. Salon de 1870. Critique de avant-garde, 1885, p. 15-16. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1091381/f20.item. Acesso em: 15 mar. 2021.

Éléments de perspective pratique, a l'usage des artistes, suivis de réflexions et conseils à un élève sur la peinture, et particulièrement sur le genre du paysage. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5774181n.

ESTRADA, Luiz Gonzaga Duque. A Semana, RJ, n. 71, 8 mai. 1886, p. 5. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=383422&pesq=Caron&pasta=ano%20188&pagfis=580. Acesso em: 15 mar. 2021.

GONSE, Louis. Salon de 1874 (3o. Article). Gazette des Beaux Arts: courrier européen de l'art et de la curiosité, tome dixième, 1 août 1874, p. 147. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k203099q/f161. Acesso: 15 março 2021.

HECTOR HANOTEAU (1823-1890). Un paysagiste ami de Courbet. 14 décembre 2013 – 21 avril 2014. Offre pédagogique à destination des publics scolaires. Musée Courbet, 2013. Disponível em: http://www2.doubs.fr/courbet/fichiers/Hector_Hanoteau_offre_pedagogique.pdf. Acesso: 15 mar. 2021.

ORTIGÃO, Ramalho. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 295, 25 out. 1878, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=103730_01&pesq=Ortig%C3%A3o&pasta=ano%20187&pagfis=4740. Acesso: 15 mar. 2021. Acesso: 15 março 2021.

PALHETA, Alfredo. Bellas Artes. A Semana, Rio de Janeiro, ano 2, n. 65, 27 mar. 1886, p. 4

PAUCHET-WARLOP, Laurence. Henri-Joseph Harpignies (1819-1916). Dessins et aquarelles conservés au Musée des Beaux- Arts de Lille. In: Revue du Nord, tome 74, n. 297-298, juil./déc. 1992, p. 668, tradução nossa. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/rnord_0035-2624_1992_num_74_297_4768.

SILVA, Rosangela de Jesus (org.). Notas e artigos sobre crítica de arte na Revista Illustrada. 19&20, Rio de Janeiro, v. XI, n. 2, jul./dez. 2016.Disponível em: http://dezenovevinte.net/artigos_imprensa/criticas_agostini.htm. Acesso em: 05 jun. 2021.

VENTURI, Lionello. História da crítica de arte. Lisboa: Edições 70, 2007, p. 238.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ana Carla de Brito

Downloads

Download data is not yet available.