Banner Portal
The Portuguese painting collection of the National School of Fine Arts in the Post-“1890 Reform” pedagogical context
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Portuguese paintings from the late 19th century and early 20th century
National School of Fine Arts (RJ)
Artistic Education in Brazil

How to Cite

VALLE, Arthur. The Portuguese painting collection of the National School of Fine Arts in the Post-“1890 Reform” pedagogical context. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, n. 19, p. 117–139, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15268. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In november of 1890, a wide-ranging reform was effected in the Fine Arts Academy of Rio de Janeiro. The institution was then renamed as National School of Fine Arts (NSFA), and its pedagogical orientation and faculty have been renovated in a meaningful way. From the so-called “1890 Reform”, those, who were responsible for the School, implemented, among other actions, an effort aiming at the expansion and renovation of the institution art collections. In this sense, a set of acquisitions related to Portuguese painting from the end of the 19th century and early 20th century was particularly successful: in a medium term, the NSFA was counting on important works of Portuguese artists, such as Antonio Carvalho da Silva Porto, Columbano Bordallo Pinheiro, José Júlio de Souza Pinto or José Vital Branco Malhoa, — usually grouped under the label “naturalist”, current in the historiography of Portuguese Art. In this article, in addition to presenting the constitution process of the NSFA Portuguese painting collection, I would like to discuss to what extent such a phenomenon can be put in relation to the new pedagogical guidance deployed at the School, after the “1890 Reform”.

PDF (Português (Brasil))

References

“A NOSSA COLECÇÃO DE PINTURAS”. Gazeta de Noticias. Rio de Janeiro, 24 mar. 1891. p.1.

Acervo Arquivístico do Museu Dom João VI EBA/UFRJ. Notação 6129 - Correspondências Recebidas 1894.

Acervo Arquivístico do Museu Dom João VI EBA/UFRJ. Notação 5107, p. 1.

Acervo arquivístico do Museu Dom João VI EBA/UFRJ. Notação 4996 - Programa para aula de Pintura, do professor Henrique Bernardelli.

Acervo arquivístico do Museu Dom João VI EBA/UFRJ. Notação 4750 - Programa da aula de Pintura, do professor Rodolpho Amoêdo.

“Arte Portuguesa”. Gazeta de Noticias, Rio de Janeiro, July 18, 1902, p.1.

CARDOSO, Rafael. “Ressuscitando um Velho Cavalo de Batalha: Novas Dimensões da Pintura Histórica do Segundo Reinado”. 19&20, Rio de Janeiro, v. II, n. 3, jul. 2007. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/criticas/rc_batalha.htm. Acesso em: 1 mar. 2012.

CATÁLOGO da Exposição Geral de Bellas-Artes. Rio de Janeiro: Typographia de J. Villeneuve & C., 1890, n/p. Fac-símile disponível em: . Acesso em: 1 mai. 2012.

CATALOGUE illustré de peinture et sculpture - Salon de 1894. Paris: Librairie d’Art, p. 24.

COLI, Jorge. “Pintura naturalista”. In: ____. O corpo da liberdade: reflexões sobre a pintura do século XIX. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

DAZZI, Camila. “Pôr em prática e Reforma da antiga Academia”: a concepção e a implementação da reforma que instituiu a Escola Nacional de Belas Artes em 1890. (Tese de Doutorado) PPGAV/UFRJ, Rio de Janeiro, 2011.

DECRETO N. 983 - DE 8 DE NOVEMBRO DE 1890. Approva os Estatutos para a Escola Nacional de Bellas-Artes. Fac-símile disponível em: . Acesso em: 1 mar. 2012.

ESCOLA Nacional de Bellas Artes - Catalogo Geral das Galerias de Pintura e de Esculptura. Rio de Janeiro: Empr. Ind. Editora “O Norte”, 1923.

FRANÇA, José-Augusto. A Arte Portuguesa de Oitocentos. ICALP - Coleção Biblioteca Breve - Volume 28, 1992.

FRANÇA JUNIOR. “Ecos Fluminenses”. O Paiz, Rio de Janeiro, 08 nov. 1886.

HUELVA, Julio. “BELLAS ARTES”. Gazeta de Noticias. Rio de Janeiro, 13 ago. 1875.

LOBO, A. A. de Souza. Bellas Artes - Considerações Sobre a Reforma da Academia. Rio de Janeiro: Typographia Americana, 1874.

MACHADO, Hilda. Laurinda Santos Lobo: mecenas, artistas e outros marginais em Santa Teresa. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2002.

MALLET, Pardal. “Academia de Bellas Artes II”. Gazeta de Noticias, Rio de Janeiro, 7 jun. 1890.

MATTOS, Adalberto. “Uma Visita à Escola de Bellas Artes”. Illustração Brazileira. Rio de Janeiro, nov. 1920.

MIGLIACCIO, Luciano. “Malhoa e o Brasil”. In: José Malhoa. ARTing Editores, 2008

“NOTAS DE ARTE”. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 1 set. 1906, p. 3.

PARREIRAS, Antonio. História de um pintor contada por ele mesmo: Brasil-França, 1881-1936. Niterói/RJ: Niterói Livros, 1999.

PATERNOSTRO, Zuzana. “A pintura portuguesa no Museu Nacional de Belas Artes: O Início da Coleção”. In: O Grupo do Leão e o Naturalismo português. (Catálogo de exposição) São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1996.

“PRÊMIOS DO SALON”. Gazeta de Noticias. Rio de Janeiro, 31 out. 1894.

RELATÓRIO DO ANO DE 1888 APRESENTADO À ASSEMBLEIA GERAL LEGISLATIVA NA 4a SESSÃO DA 20a LEGISLATURA EM MAIO DE 1889. Rio de Janeiro, Anexo C. Transcrição com grafia atualizada disponível em: Acesso 1. mai. 2012.

RELATORIO apresentado ao Presidente da Republica dos Estados Unidos do Brasil pelo Dr. Antonio Gonçalves Ferreira Ministro de Estado da Justiça e Negócios Interiores em abril de 1895. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1895, Anexo P.

RELATORIO apresentado ao Presidente da Republica dos Estados Unidos do Brasil pelo Dr. J. J. Seabra Ministro de Estado da Justiça e Negócios Interiores em abril de 1903. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1903.

RELATÓRIO APRESENTADO AO PRESIDENTE DA REPÚBLICA DOS ESTADOS UNIDOS DO BRASIL PELO DR. JOÃO BARBALHO UCHÔA CAVALCANTI MINISTRO DE ESTADO DOS NEGÓCIOS DA INSTRUÇÃO PÚBLICA, CORREIO E TELÉGRAFOS EM MAIO DE 1891. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, ANEXO H. Fac-símile disponível em: http://www.dezenovevinte.net/docu-mentos/rm%201891.htm. Acesso em: 1 mai. 2012.

SALDANHA, Nuno. José Malhoa. Tradição e Modernidade. Lisboa: Scribe, 2010.

SANTOS, Marcos Florence Martins. Letras e Artes no Brasil: A consolidação da crítica no Segundo Reinado. Programa Nacional de Apoio à Pesquisa - Fundação Biblioteca Nacional/MinC, 2010.

SANTOS, Aida Alves de Oliveira. José Júlio de Souza Pinto na Bretanha. Porto, 2011. Dissertação (Mestre em História da Arte Portuguesa) Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Volume II Anexos.

SILVEIRA, Carlos. “Liberto da Academia e perseguindo a luz: o percurso fulgurante de Henrique Pousão”. 19&20, Rio de Janeiro, v. VI, n. 1, jan./mar. 2011. Disponível em: . Acesso em: 1 mar. 2012.

TITULO II. Do plano dos estudos. In: DECRETO N. 1063 - de 14 de maio de 1855. Dá novos Estatutos à Academia das Bellas Artes. Fac-símile disponível em: http://www.dezenovevinte.net/documentos/estatutos_1855.pdf. Acesso em: 1 mar. 2012.

Verbete FERNANDES (Luís). Grande Enciclopédia Portuguesa e Brasileira. Lisboa, Rio de Janeiro: Editorial Enciclopédia, Limitada, volume XI, p. 108.

WEISBERG, Gabriel. P. Beyond impressionism: the naturalist impulse. New York: H.N. Abrams, 1992; WEISBERG, Gabriel. P. [et alli]. Illusions of Reality: Naturalist Painting, Photography, Theatre and Cinema, 1875-1918. Van Gogh Museum; Ateneum Art Museum; Mercatorfonds, Brussels, 2010.

ZOLA, Emile. “O Naturalismo no Salão”. In: ZOLA, Emile. A Batalha do Impressionismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture

Downloads

Download data is not yet available.