Banner Portal
Letters from a painter
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Italy
Travel literature
Artistic literature
19th century
1884’s General Exhibition

How to Cite

NOVELLI DURO, Fabriccio Miguel. Letters from a painter: Pedro Américo’s letters for Gazeta de Notícias between 1884 and 1885. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 185–220, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i1.15242. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15242. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

This article aims to discuss and to publish the series Cartas de um Pintor (“Letters from a painter”), written by the brazilian artist Pedro Américo de Figueiredo e Mello (1843-1905) for the newspaper Gazeta de Notícias between the years 1884 and 1885. The eight letters set, partially unknown, started being written in Florence and was finished in Rio de Janeiro. The correspondence covers a wide range of subjects and Américo’s impressions regarding the places he travelled through. The chronology of the letters proves the arrival of Pedro Américo in Brazil during the 1884’s General Exhibition.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i1.15242
PDF (Português (Brasil))

References

A REFORMA: orgão democrático, n. 132, 14 jun. 1870, p. 2-3. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/226440/1278. Acesso em: 02 mar. 2021

A REFORMA: orgão democrático, n. 133, 15 jun. 1870, p. 3. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/226440/1282. Acesso em: 02 mar. 2021.

AMÉRICO, Pedro. Alguns discursos do Dr. Pedro Américo de Figueiredo. Florença: Imprensa de l'Arte della Stampa, 1888. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/5250. Acesso em: 02 mar. 2021.

AMÉRICO, Pedro. Amor d'Esposo: narrativa historica. Florença: Imprensa de l'Arte della Stampa, 1886. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/bitstream/bbm/5256. Acesso em: 02 mar. 2021.

AMERICO, Pedro. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 17, 17 jan. 1885, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/103730_02/8113. Acesso em: 02 mar. 2021.

AMERICO, Pedro. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 331, 26 nov. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/103730_02/7869. Acesso em: 02 mar. 2021.

AMERICO, Pedro. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 49, 18 fev. 1885, p. 1-2. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/103730_02/8253. Acesso em 02 mar. 2021.

AMÉRICO, Pedro. Discurso proferido na Academia Imperial das Bellas Artes em presença de S. M. o Imperador no dia 22 de Março de 1870 por occasião da abertura do Curso d'Esthetica, Historia das Artes e Archeologia pela primeira vez professado no Brasil. Alguns discursos do Dr. Pedro Américo de Figueiredo. Florença: Imprensa de l'Arte della Stampa, 1888, p. 13-43. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/5250. Acesso em: 02 mar. 2021.

AMÉRICO, Pedro. Na cidade eterna (sonho de juventude). Paris: Aillaud & cia, 1901. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/5244. Acesso em: 02 mar. 2021.

ATAS Sessões da Presidência do Diretor 1882-1890, 6 nov. 1884. Acervo Arquivístico do Museu Dom João VI, Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Notação 6153.

BARROS, Francisca Argentina Gois. A arte como princípio educativo: uma nova leitura biográfica de Pedro Américo de Figueiredo e Melo. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Fortaleza, 2006. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/3164. Acesso em: 02 mar. 2021.

BELLAS ARTES. Academia Imperial das Bellas-Artes. Discurso do Dr. Pedro Americo de Figueiredo e Mello na solemnidade da distribuição de premios. Jornal do Commercio, RJ, n. 99A, 9 abr. 1885, p. 3. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/364568_07/12631. Acesso em: 02 mar. 2021.

CHRISTO, Maraliz de Castro Vieira. Pintura, história e heróis no século XIX: Pedro Americo e “Tiradentes Esquartejado”. 2005. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/281081. Acesso em: 02 mar. 2021.

COLI, Jorge. Como estudar a arte brasileira do século XIX? São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005.

COSMOPOLITA. L’Italia (Cartas de um Pintor). Exposição de Bellas Artes. Cosmopolita, RJ, n. 28, 27 ago. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/778109/5. Acesso em: 02 mar. 2021.

DAZZI, Camila Carneiro. Relações Brasil-Itália na arte do segundo oitocentos: estudo sobre Henrique Bemardelli (1880 a 1890). 2006. Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006, p. 26. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/281528. Acesso em: 02 mar. 2021.

DIAS, Elaine. Félix-Émile Taunay e a prática do discurso acadêmico no Brasil (1834-1851). Revista de História da Arte e Arqueologia, n. 9, jan.-jun. 2008. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15420/10253. Acesso em: 02 mar. 2021.

EXPOSIÇÃO de Bellas Artes. Gazeta de Noticias, RJ, n. 236, 23 ago. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/103730_02/7412. Acesso em: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Americo de. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 241, 28 ago. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/103730_02/7434. Acesso em: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Americo de. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 260, 16 set. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/103730_02/7524. Acesso: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Americo de. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 284, 10 out. 1884, p. 2. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/103730_02/7639. Acesso em: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Americo de. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 307, 2 nov. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/103730_02/7748. Acesso em 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Américo de. Cartas de um Pintor. Gazeta de Noticias, RJ, n. 236, 23 ago. 1884, p. 1-2. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/103730_02/7412. Acesso em: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Américo de. O foragido. Rio de Janeiro: H. Garnier, 1899. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/bitstream/bbm/5232. Acesso em: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Américo de. O holocausto. Florença: Typographia Cenniniana, 1882. Disponível: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/5236. Acesso em: 02 mar. 2021.

FIGUEIREDO, Pedro Américo de. Pedro Américo: “Cartas de um Pintor”. Contribuição de Camila Dazzi e Hugo Guarilha. DezenoveVinte. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/txt_artistas/cartas_pedroamerico.htm. Acesso em: 02 mar. 2021.

GAZETA DE NOTÍCIAS, Rio de Janeiro, n. 277A, 3 out. 1884, p. 1. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/103730_02/7602. Acesso em: 06 mar. 2021.

GUARILHA, Hugo Xavier. A questão artística de 1879: um episódio da crítica de arte no segundo reinado. 2005. Dissertação (Mestrado em História da Arte) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, 2005. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/278645. Acesso em: 02 mar. 2021.

LUCA, Tania Regina de. Correspondente no Brasil. Origens da atividade nas décadas de 1870 e 1880. Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo, v. 5, n. 1, set. 2016, p. 112-125. Disponível em: http://www.surlejournalisme.kinghost.net/rev/index.php/slj/article/view/247. Acesso em: 02 mar. 2021.

MACIEL, Fabio d’Almeida Lima. O jovem Pedro Américo entre arte, ciência do belo e um outro nacional. 2016. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-03032017-160317. Acesso em 02 mar. 2021.

MATTOS, Claudia Valladão de (org). O Brado do Ipiranga. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Museu Paulista da Universidade de São Paulo, 1999.

MELO, Pedro Américo de Figueiredo e. A ciência e os sistemas: questões de história e de filosofia natural. Tradução de Gabriel Alves de Oliveira. João Pessoa: Ed. Universitária/UFPB, 1998.

MINÉ, Elza. Ferreira de Araújo, ponte entre o Brasil e Portugal. Via Atlântica, n. 8, dez. 2005, p. 220-229. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/50022. Acesso em: 02 mar. 2021.

NOTICIARIO. Distribuição dos premios aos expositores de Março deste anno. Diario do Rio de Janeiro, RJ, n. 303, 2 nov. 1870, p. 3. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/094170_02/26529. Acesso em: 02 mar. 2021. Seus discursos nas premiações foram compilados e publicados.

NOVELLI DURO, Fabriccio Miguel. Ateliês, exposições, aquisições: lugares e estratégias de atuação de Pedro Américo e Aurélio de Figueiredo na década de 1880. PITTA, Fernanda (org.). Trabalho de artista: imagem e autoimagem (1826-1929). São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018, p. 201-218.

NOVELLI DURO, Fabriccio Miguel. Outra imagem para um conhecido artista: a participação de Pedro Américo na Exposição Geral de 1884. In: MARTÍN CHILLÓN, Alberto et al (org). O Artista em Representação; Coleções de Artistas. Anais eletrônicos do X Seminário do Museu D. João VI & VI Colóquio Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2020, p. 459-472. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/348276489. Acesso em: 02 mar. 2021.

NOVELLI DURO, Fabriccio Miguel. Pedro Américo e a Exposição Geral de 1884: pintura histórica religiosa e orientalismo. 2018. Dissertação (Mestrado em História da Arte) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2018. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/52725. Acesso em: 02 mar. 2021.

OLIVEIRA, Vladimir Machado de. Do esboço pictórico à rotunda dos dioramas: a fotografia na pintura das batalhas de Pedro Américo. 2002. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

ROSEMBERG, Liana Ruth Bergstein. Da imagem retórica: a questão da visualidade na pintura de Pedro Américo no Brasil Oitocentista. 1998. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

ROSEMBERG, Liana Ruth Bergstein. Pedro Américo e o olhar oitocentista. Rio de Janeiro: Barroso Edições, 2002. OLIVEIRA, Cecilia Helena de Salles.

SÁ, Ivan Coelho de. A Academização da pintura romântica no Brasil e sua ligação com o pompierismo francês: o caso de Pedro Américo. 2005. Dissertação (Mestrado em História da Arte). Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1995. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/10132. Acesso em: 12 mar. 2021.

SCHWARCZ, Lilia Moritz; LIMA JUNIOR, Carlos; STUMPF, Lúcia Klück. A Batalha do Avaí: a beleza da barbárie: a Guerra do Paraguai pintada por Pedro Américo. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

SILVA, Eliane Pinheiro da. A construção do visível: alegoria na pintura brasileira na segunda metade do século XIX. 2017. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-17042018-143000. Acesso em 02 mar. 2021.

ZACCARA, Madalena. Pedro Américo: um artista brasileiro do século XIX. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2011.

ZACCARA, Madalena. Pedro Américo: vie et oeuvre. Son rôle dans la peinture du Brésil au XIXème siecle. 1995. Tese (Doutorado em História da Arte) – Departement d’Histoire de l’Art et Archéologie, Université de Toulouse II – le Mirail, Toulouse, 1995.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Fabriccio Miguel Novelli Duro

Downloads

Download data is not yet available.