Banner Portal
Heitor dos Prazeres’ Moenda, silver medalist at the I São Paulo’s Modern Art Museum Biennial
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Heitor dos Prazeres
Modernism
Black modernity
Political culture
Race relations

How to Cite

PINHEIRO, Bruno. Heitor dos Prazeres’ Moenda, silver medalist at the I São Paulo’s Modern Art Museum Biennial. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 119–141, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i2.15139. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15139. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

I analyze in this paper the award for the painting Moenda by Heitor dos Prazeres at the I São Paulo Museum of Modern Art Biennial, identifying what project of modernity his laureate defended. To this end, I examined the reception in the press of Prazeres' activities as a musician and painter in the twenty-five years between the beginning of his professionalization and the award, in 1951. In this research, I could locate a close dialogue stablished by him with the debates regarding the constitution of a project of national identity, and with a political culture produced by Black intellectuals attentive to the constant re-imagining of the mechanisms of racial inequality in which Prazeres was involved as a Black man. Finally, I propose a reading of the canvas Moenda in the light of these experiences.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i2.15139
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, Martha C. Músicos negros e racismo no mundo atlântico: o caso de Eduardo das Neves (1874-1919). In: Gabriella Sampaio, Ivana S. Lima, Marcelo Balaban. (Org.). Marcadores da Diferença: raça e racismo na história do Brasil. Salvador: Edufba, 2019.

ALBERTO, Paulina. Termos da Inclusão: intelectuais negros brasileiros no século XX. Campinas: Editora Unicamp, 2016.

ALMEIDA, Angélica Ferrarez de. A tradição das tias pretas na Zona Portuária: por uma questão de memória, espaço e patrimônio. Dissertação (Mestrado em História) – PUC-RJ, Rio de Janeiro. 2013;

ARCHER-STRAW, Pettrine. Negrophilia: avant garde Paris and black culture in the 1920s. London: Tames & Hudson, 2000.

CAMPOS, Walter de Oliveira. A lei Afonso Arinos e a repercussão nos jornais (1950-1952): entre a democracia racial e o racismo velado. Tese (Doutorado em História), UNESP, Assis. 2016.

CARVALHO, Bruno. Porous City: a cultural history of Rio de Janeiro. Liverpool: Liverpool University Press, 2013.

CORRÊA, Mariza. O mistério dos orixás e das bonecas: raça e gênero na antropologia brasileira. Etnográfica, v.4, nº2, p.233-265, 2000.

COSTA, Helouise. Lasar Segall e a Arte Degenerada: a exposição como campo de disputa política nas décadas de 1930 e 1940. In: A Arte Degenerada de Lasar Segall - Perseguição à Arte Moderna em Tempos de Guerra. São Paulo: Museu Lasar Segall/Museu de Arte Contemporânea da USP., 2018.

CUNHA, Maria Clementina Pereira. “Não tá sopa”: Samba e sambistas no Rio de Janeiro, de 1890 a 1930. Campinas: Editora Unicamp, 2016.

DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil 1917-1945. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

DOMINGUES, Petrônio. A vênus negra no Brasil: Josephine Baker e a modernidade afro-atlântica. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 23, n 45, p.95-124, 2010.

FRANCISCO, Flávio Thales Ribeiro. O novo negro em perspectiva transnacional: representações afro-americanas sobre o Brasil e a França no jornal Chicago Defender (1916-1940). Tese (Doutorado em História Social) – FFLCH-USP, São Paulo. 2015.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo/Rio de Janeiro: 34/Universidade Cândido Mendes – Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.

GOMES, Flávio dos Santos. Negros e Política (1888-1937). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2005.

GOMES, Flávio dos Santos; Fagundes, Anamaria. Por uma "Anthologia dos negros modernos": Notas sobre a cultura política e memória nas primeiras décadas republicanas. Revista Universidade Rural. Série Ciências Humanas, v.29, p. 72-87, 2007.

GREET, Michelle. Looking South: Lincoln Kirstein and Latin American Art, in: Lincoln Kirstein’s Modern. New York: The Museum of Modern Art, 2019.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio. Intelectuais negros e modernidade no Brasil. Oxford: Centre for Brazilian Studies, 2004.

HERTZMAN, Marc A. Making Samba: a new history of race and music in Brazil. Durham: Duke University Press, 2013.

LOPES, Nei, SIMAS, Luis Antônio. Dicionário da história social do samba. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

MAIO, Marcos Chor. Guerreiro Ramos interpela a Unesco: ciências sociais, militância e antirracismo. Cadernos CRH, v.28, p.77-90, 2015.

MENEZES NETO, Hélio Santos. Entre o visível e o oculto: a construção do conceito de arte afro-brasileira. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – FFLCH-USP, São Paulo. 2018.

ROSSI, Gustavo. O intelectual Feiticeiro - Edison Carneiro e o campo de estudos das relações raciais no Brasil. Campinas: Editora Unicamp, 2015.

SILVA, Mário Augusto Medeiros da. Fazer História, Fazer Sentido: Associação Cultural do Negro (1954-1964). Lua Nova, v. 85, p.227-273, 2012.

VELLOSO, Monica. As tias baianas tomam conta do pedaço: Espaço e identidade cultural no Rio de Janeiro. Estudos Históricos, s, Rio de Janeiro, vol. 3, n. 6, p.207-228, 1990.

WEINSTEIN, Barbara. The color of modernity: São Paulo and the making of race and nation in Brazil. Durham: Duke University Press, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Bruno Pinheiro

Downloads

Download data is not yet available.