Banner Portal
Between Modernism and Tradition
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Marie Laurencin
French painting
Modernism
Tarsila do Amaral
Femininity
Whiteness

How to Cite

LEME, Letícia Asfora Falabella; LEME, Mariana Gazioli. Between Modernism and Tradition: notes on Marie Laurencin’s recognition in Brazil and in France . Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 112–133, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i1.15115. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15115. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

A modern artist also associated with tradition, Marie Laurencin was celebrated in the first half of the 20th century for her idealized images of the feminine. Our aim, in this article, is to discuss the meanings of her artwork within two contexts: in Brazil between the 1940s and 1950s, and in interwar France. In both cases Laurencin was acclaimed in an ambiguous way, amidst the historical avant-garde and the essentialist nature associated with the white women she depicted. In the course, we discuss aspects of her work that were overlooked by the concept of a “feminine” art, especially the ideals of race and gender, in relation with political rivalries and nationalist discourses.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i1.15115
PDF (Português (Brasil))

References

A MULHER na Arte: Suzanne Valadon. Diário carioca. Rio de Janeiro, n. 6177, 15 ago. 1948.

AMARAL, Aracy (Org.). Tarsila cronista. São Paulo: Edusp, 2001.

AMARAL, Aracy. Arte para quê? A preocupação social na arte brasileira: 1930-1970. São Paulo: Nobel, 1984.

AMARAL, Aracy. Tarsila: sua obra e seu tempo. São Paulo: Edusp/Editora 34, 2010.

AMARAL, Tarsila do. Crônicas e outros escritos de Tarsila do Amaral. Organização de Laura Taddei Brandini. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.

ANDRADE, Oswald de. Poesias reunidas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.

APOLLINAIRE, Guillaume. Chroniques d'art: 1902-1918. Coautoria de L. C Breunig. Paris: Gallimard, 1996.

APOLLINAIRE, Guillaume. Peintres nouveaux. In: Les peintres cubistes. Paris: Hermann, 1965.

APPLEBAUM, Bárbara. Critical Whiteness Studies. Oxford Research Enciclopedia, 2016. Disponível em: https://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-5. Acesso em: 20 abr. 2021.

AUCLAIR, Marcelle. Marie Laurencin portraitiste. Les Annales politiques et littéraires, Paris, 1 out. 1928, p. 322.

AUCLAIR, Marcelle. Marie Laurencin portraitiste. Les Annales politiques et littéraires. Grande Revue Moderne de la Vie Littéraire, n. 2319, 1 out. 1928, p. 322.

AURIC, Georges. Huit poèmes de Jean Cocteau. Paris: 1918.

BARDI, Pietro Maria. História do MASP. São Paulo: Quadrante, 1992.

BATISTA, Marta Rossetti. Os artistas brasileiros na Escola de Paris: anos 1920. São Paulo: Editora 34, 2012.

BENTO, Antonio. Grandes Mestres Modernos. Diário carioca. Rio de Janeiro, n. 6397, 6 maio 1949.

BONNET, Marie-Jo. Les Femmes artistes dans les avant-gardes. Paris: Odile Jacob, 2006.

BUFFON, Georges Louis Leclerc, conde de. Histoire naturelle. Tome II: Histoire naturelle de l’homme. Paris: 1749.

CARROD, Amanda Juliet. “A plea for a renaissance”: Dorothy Todd’s Modernist experiment in British Vogue, 1922-1926. Tese (Doutorado em Filosofia e Literatura Inglesa) - Keele University, Keele, 2015.

CASTRO, Maria. Tanto paulista quanto parisiense: o pensamento racial em A negra. In: OLIVA, Fernando; PEDROSA, Adriano (Orgs.). Tarsila Popular. Catálogo de exposição. São Paulo: MASP, 2019.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Tradução de Noémia de Souza. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1978.

CHEZ Beatrix Reynal. O Cruzeiro: Revista, Rio de Janeiro, n. 42, 22 ago. 1936. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/003581/17771. Acesso em: 09 ago. 2019.

CHIARELLI, Domingos Tadeu. Um modernismo que veio depois: arte no Brasil: primeira metade do século XX. São Paulo: Alameda, 2012.

COGNIAT, Raymond. Marie Laurencin. La femme de France, 2 jun. 1929, p. 24.

CORREIO DA MANHÃ, 23 dez. 1923, apud AMARAL, Aracy (Org.). Correspondência Mário de Andrade & Tarsila do Amaral. São Paulo: Edusp, 2003. p. 79.

DELANGE, René. Crônica de Paris: A mocidade de Marie Laurencin. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, n. 18309, 27 nov. 1952.

DERVAUX, Alphonse. Le beau, le vrai, l’utile et la réorganisation de la cité. La Grande Revue, Paris, n. 584, abr. 1916.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: Editora da UFBA, 2008.

FERRO, António. Tarsila do Amaral. Contemporânea, Lisboa, série 3, n. 2, jun. 1926. Disponível em: http://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/OBRAS/CONTEMPORANEA/1926/N2/N2_item1/P41.html. Acesso em: 01 jun. 2021.

FONTAINAS, André; VAUXCELLES, Louis. Histoire générale de l’art français de la Révolution à nos jours. Tome I: La peinture. Paris: Librairie de France, 1922, p. 322. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k3040627d/f15.image. Acesso em 9 fev. 2021.

FRY, Roger E. French, Flemish and British Art. Nova York: Coward-McCann, 1951.

GIKANDI, Simon. Slavery and the culture of taste. Nova Jersey: Princeton University Press, 2011.

GOLAN, Romy. Modernity and Nostalgia. Art and politics in France between the Wars. New Haven/ Londres: Yale University Press, 1995.

GUERREIRO RAMOS, Alberto. Patologia social do "branco" brasileiro. Rio de Janeiro: Jornal do Commercio, 1955.

HAINLEY, Bruce. Dear Marie. Artforum, v. 59, n. 1, set. 2020. Disponível em: https://www.artforum.com/print/202007/bruce-hainley-on-the-art-of-marie-laurencin-83693. Acesso em: 01 jun. 2021.

KAUFMANN, Thomas; DOSSIN, Catherine; JOYEUX-PRUNEL, Béatrice (Orgs.). Circulations in the global history of art. Nova York: Routledge, 2016.

LAURENCIN, Marie. Le carnet des nuits. Genebra: Pierre Cailler, 1956.

LEWIN, Willy. Gertrude Stein e Companhia. Suplemento literário, São Paulo, ano 11, n. 528, 20 mai. 1967.

MARIE Laurencin vu par Cocteau et par elle même. Manuscrito de três folhas, datadas de 1921-23. Leilão Sotheby’s, Books and Manuscripts, Paris, 18 mai. 2011, lote 74. Disponível em: https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2011/livres-et-manuscrits-pf1103/lot.74.html Acesso em: 12 jun. 2021.

MARIE LAURENCIN. Revista da Semana, Rio de Janeiro, n. 19, 12 mai. 1951, p. 37.

MARIE Laurencin. Revista da Semana, Rio de Janeiro, n. 19, 12 mai. 1951.

MAURICIO, Jayme. Artes plásticas: Laurencin, Da Vinci, Arquitetura… Correio da Manhã, Rio de Janeiro, n. 18248, 17 set. 1952.

MAYAYO, Patricia. Frida Kahlo: contra el mito. Madri: Cátedra, 2008.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Tradução de Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1, 2008.

MICHAUD, Éric. The Barbarian Invasions. A genealogy of the History of Art. Cambridge/Londres: MIT Press, 2019.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais, projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

MORRISON, Toni. Playing in the Dark. Whiteness and the Literary Imagination. Nova York: Vintage Books, 1993.

MUSEU Moderno para o Brasil. O Jornal, Rio de Janeiro, n. 8003, 2 jun. 1946.

POLLOCK, Griselda. Differencing the canon: Feminist desire and the writing of art's histories. Nova York: Psychology Press, 1999.

POLLOCK, Griselda. Vision and Difference: Femininity, Feminism and the Histories of Art. Londres: Routledge, 1988;

SALMON, André. Médaillons artistiques: Marie Laurencin. L’amour de l’art, n. 1, jan. 1920, p. 65.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e a questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

SILVER, Kenneth. Esprit de corps. The Art of the Parisian ­Avant-Garde and the First World War, 1914-1925. Nova Jersey: Princeton University Press, 1989.

SIMIONI, Ana Paula. Cavalcanti. Modernismo no Brasil: campo de disputas. In: BARCINSKI, Fabiana Werneck (Org.). Sobre a arte brasileira. São Paulo: Edições Sesc/ Martins Fontes, 2015.

TOLLET, Tony. On the influence of Judeo-German Cartel of Parisian Painting Dealers of French Art, 1915, apud SILVER, Kenneth, op. cit., 1989.

VOGUE, Paris, v. 3, n. 10, 15 nov. 1921, p. 33. Disponível em: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6540371m.item. Acesso em: 10 dez. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Letícia Asfora Falabella Leme, Mariana Gazioli Leme

Downloads

Download data is not yet available.