Banner Portal
Deutsche Gruppe
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Estado Novo
Nazism
German arts

How to Cite

VIANNA NETO, Liszt. Deutsche Gruppe: art and nationalism between the Brazilian Estado Novo and the German national-socialism. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 51–65, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i1.14290. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/14290. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

This article addresses the so-called Deutsche Gruppe, a group of German artists dissenting from Pro Arte, an association of artists and lovers of German arts in Brazil founded in 1931. Composed by F. Maron, H. Nöbauer, O. Singer and H. Reiner, the group was formed by artists who were nourished by the Brazilian state patronage, that were associated with the German National Socialism, getting involved in a series of denunciations against other members of Pro Arte.

https://doi.org/10.20396/rhac.v2i1.14290
PDF (Português (Brasil))

References

ALTBERG, Alexander. Memórias [manuscrito]. Rio de Janeiro, arquivo pessoal de Tatiana Altberg, p. 61-62.

AMARAL, Aracy. Theodor Heuberger: A presença alemã no meio artístico contemporâneo brasileiro, Das exposições do Deutscher Werkbund e dos expressionistas alemães nos anos 20 aos Festivais de Teresópolis (1950-1980). In: Arte e meio artístico: entre a feijoada e o x-burger. São Paulo: Studio Nobel, 1982, p. 97-103.

BANDEIRA, Manuel. "Retratos de Meus Pintores". Bazar. Rio de Janeiro, 7 out. 1931.

CATÁLOGO da Exposição de 1928. Ata 0003 (1928). Arquivo do centro cultural FESO – Pro Arte, Teresópolis.

CATÁLOGO da Exposição de Candido Portinari no Museu Nacional de Belas-Artes, 1934, n.p..

DR. MUELLER. Der Kulturwart der Landesgruppe Brasilien d. NS- DAP. Um die Pro Arte den Juden in die Hände zu geben und ihnen dort entscheidenden Einfluß zu sichern [Erich Müller à Deutsche Akademie]. Ata R57 2560, 24 nov. 1933, Bundesarchiv, Berlin- Lichterfelde, p. 3.

EINFUEHRUNGSREDE zum 1. Literarischen Zirkel der “Pro Arte”. Gehalten von Theodor Heuberger. Ata R57 2560, 2 jun. 1933. Bundesarchiv, Lichterfelde, Berlim.

FON-FON, Rio de Janeiro, ano XXII, n.36, 23 nov. 1929, p. 58.

FORTE, Graziela Naclério. CAM e SPAM: arte, política e sociabilidade na São Paulo moderna, do início dos anos 1930. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008, p. 37.

HANS NOBAUER, o miniaturista plástico das nossas riquezas e formosuras naturaes. Vida Domestica: Revista do Lar e da Mulher, Rio de Janeiro: n.153, dez. 1930, p. 213.

KRITISCHE Betrachtungen: Pro Arte. Ata R57 2560, mai. 1933. Bundesarchiv, Berlin-Lichterfelde.

LACERDA, Carlos. [Sem título]. Diretrizes, n. 13, abr. 1939, n.p.

LACERDA, Carlos. Rosas e pedras de meu caminho. Brasília, DF: Ed. UnB: FUNDAMAR, 2001, p. 56.

LACOMBE, Marcelo S. Masset. Pro Arte: Uma experiência de centro cultural na década de 1930. Relatório de bolsa de Pós-Doutorado, UNICAMP, Campinas, nov. 2007.

MÜLLER, Erich; REUTER, Fritz. À Pro Arte. R57 2560, 22 nov. 1933. Bundesarchiv, Lichterfelde, Berlim.

NÖBAUER, Hans. Prontuário no. 21.619, Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro - APERJ, Coleção Polícia Política, DOPS, Série Pront.GB.

O PAVILHÃO da Allemanha, na X Feira Internacional de Amostras do rio de Janeiro. O Jornal, Rio de Janeiro, ano XIX, n.5642, 4 nov. 1937, p. 7.

SITZUNG AUF den Deutschen Gesandtschaft. R57 2560, 24 nov. 1933, Bundesarchiv, Berlin-Lichterfelde.

SITZUNG AUF der Deutschen Gesandtschaft, 24 nov. 1933. Ata R57 2560, Bundesarchiv, Berlin- Lichterfelde.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Liszt Vianna Neto

Downloads

Download data is not yet available.