Banner Portal
Mapping the sacred
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Afro-Brazilian sacred art
Digital mapping
Reception studies
Racism
Police repression

How to Cite

VALLE, Arthur. Mapping the sacred: Afro-Brazilian religious art and places of worship in press articles about police repression in Rio de Janeiro, 1890-1941. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 5–29, 2020. DOI: 10.20396/rhac.v1i2.13906. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/13906. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The paper presents the initial results of a research that aims to register and geolocate, on an interactive digital map, places of worship related to Afro-Brazilian religions and expressions of religious art found in them. In its current stage, the research is centred in the city of Rio de Janeiro and covers the period between 1890 and 1941. As much as a panorama of Afro-Brazilian religious art and places of worship, the map is intended as an act of memory against forgetting the harsh police repression that persecuted Afro-Brazilian religions during that period and as a denounce of its underlying racism, which is still strong in contemporary Brazilian society.

https://doi.org/10.20396/rhac.v1i2.13906
PDF (Português (Brasil))

References

"MACUMBA” aristocrática. O Globo, 23 set. 1933, p. 3.

"VENTANIA”, “Cara Cortada” e “Caxinguelê.” A Noite, 31 out. 1936, p. 10.

“BLITZKRIEG” também contra a “Macumba”! Diário da Noite, 31 mar. 1941, p. 1.

A DERROTA do feiticeiro. O Globo, 15 jun. 1927, p. 1.

A FUNÇÃO de um “candomblé” surpreendida pela polícia. O Paiz, 12 set. 1919, p. 6.

ABREU, Mauricio de Almeida. A evolução urbana do Rio de Janeiro. 4ª edição. Rio de Janeiro: IPP, 2013.

ASSIS JUNIOR, A. de. Dicionário kimbundu-português, linguístico, botânico, histórico e corográfico. Seguido de um índice alfabético dos nomes próprios. Luanda: Argente, Santos & C.a L.da, s. d.

BARATA, Mário. Arte negra. Revista da Semana, v. 42, n. 20, p. 16-17 e 34, mai. 1941.

BATE, David. Photography and the colonial vision. Third Text, v. 7, n. 22, p. 81-91, 1993.

BENCHIMOL, Jaime Larry. Pereira Passos: um Haussmann tropical: A renovação urbana da cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal da Cultura, Turismo e Esportes, Departamento Geral de Documentação e Informação Cultural, Divisão de Editoração, 1992.

BRASIL. [Constituição (24 de fevereiro de 1891)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao91.htm. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. DECRETO Nº 847, DE 11 DE OUTUBRO DE 1890. Promulga o Código Penal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1851-1899/d847.htm. Acesso em: 20 dez. 2020.

BRASIL. DECRETO-LEI Nº 2.848, DE 7 DE DEZEMBRO DE 1940. Código Penal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/Del2848.htm. Acesso em: 20 dez. 2020.

BUONO, Amy J. Historicity, Achronicity, and the Materiality of Cultures in Colonial Brazil. Getty Research Journal, n. 7, 2015.

CANDOMBLÉ varejado. O Paiz, 18 jul. 1920, p. 7.

CAPONE, Stefania. A busca da África no candomblé: tradição e poder no Brasil. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria/Pallas, 2004.

CHALHOUB, Sidney, Cidade Febril: cortiços e epidemias na Corte Imperial. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

CONDURU, Roberto. Das casas às roças: comunidades de candomblé no Rio de Janeiro desde o fim do século XIX. Topoi, v. 11, n. 21, jul.-dez. 2010.

CONDURU, Roberto. Esse ‘troço’ é arte? Religiões afro-brasileiras, cultura material e crítica. Modos. Revista de História da Arte, v. 3, n. 3, p. 98-114, set.-dez. 2019. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/mod/article/view/4309. DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4309.

EDMUNDO, Luiz. O Rio de Janeiro de meu tempo. Brasília: Edições do Senado Federal, 2003, p. 487.

GOMES, Adriana. Um ‘crime indígena’ ante as normas e o ordenamento jurídico brasileiro: a criminalização do espiritismo e o saber jurídico na Nova Escola Penal de Francisco José Viveiros de Castro (1880-1900). Tese (Doutorado em História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2017.

LINDSAY, Jason Royce. An anarchist policing? Some suggestive examples from speculative fiction. Journal des anthropologues, v. 1-2, n. 152-153, p. 193-212, 2018.

LODY, Raul. Dicionário de arte sacra & técnicas afro-brasileiras. Salvador: Fundação Cultural do Estado da Bahia; Rio de Janeiro: Pallas, 2003.

MARTINEZ-RUIZ, Barbaro. Kongo Graphic Writing and Other Narratives of the Sign. Philadelphia: Temple University Press, 2013.

MATTOS, Claudia. Geography, Art Theory, and New Perspectives for an Inclusive Art History. The Art Bulletin, v. 96, n. 3, 2014.

MBEMBÉ, Achille. Necropolitics, Public Culture, v. 15, n. 1, inverno 2003.

MENEZES NETO, Hélio Santos. Exposições e críticos de arte afro-brasileira: um conceito em disputa. In: Histórias Afro-Atlânticas: antologia. São Paulo: MASP, 2018, p. 575-593.

MICHELETTI, Steven J. et al.. Genetic Consequences of the Transatlantic Slave Trade in the Americas. The American Journal of Human Genetics, n. 107, p. 265–277, 6 ago. 2020.

MOURÃO, Tadeu. Encruzilhadas da cultura: imagens de Exu e Pombagira. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro. Processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra S/A, 1978.

OFENSIVA contra os macumbeiros. A Noite, 31 mar. 1941, p. 1.

OFENSIVA contra os macumbeiros. A Noite, 31 mar. 1941, p. 2.

PARA a polícia, é “macumba”; e, para os adeptos, é “tenda espírita” ... O Globo, 12 dez. 1932, p. 3.

PARÉS, Luis Nicolau, Religiosidades. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (ed.). Dicionário da escravidão e liberdade. 50 textos críticos. São Paulo: Companhia das Letras, 2018, p. 377-383; LOPES, Nei. Enciclopédia brasileira da diáspora africana [recurso eletrônico]. São Paulo: Selo Negro, 2011.

PERTURBANDO o “terreiro” de Obatolá... Gazeta de Notícias, 4 out. 1936, p. 5.

PRESTES, Walter. Linha de Fogo. O Malho, 28 set. 1929.

RAMOS, Artur. Arte negra no Brasil. Cultura, n. 2, 1949, p. 189-211.

REDIKER, Markus. The slave Ship: A human history. New York: Viking Penguin, 2007.

RELATÓRIO apresentado ao Presidente da República dos Estados Unidos do Brasil pelo Ministro da Justiça e Negócios Interiores Dr. Augusto de Vianna do Castello em 1928. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1930.

RIO, João do. As religiões no Rio. 2ª edição. Paris; Rio de Janeiro: H. Garnier Livreiro Editor, [1906].

RIO, João do. S. João entre os africanos. Gazeta de Noticias, 25 jun. 1904, p. 2.

RODRIGUES, Nina. As bellas-artes nos colonos pretos do Brazil: a esculptura. Kósmos, Rio de Janeiro, ano I, n. 8, n. p., ago. 1904.

RODRIGUES, Nina. Os africanos no Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1932.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Arte religiosa afro-brasileira: as múltiplas estéticas da devoção brasileira. Debates do NER, n. 13, jan.-jun. 2008.

SIMAS, Luiz A.; RUFINO, Luiz. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020, n. p.

SOUZA, Leal de. O espiritismo, a magia e as sete linhas de Umbanda (S. l.: s. n. [1933]).

SOUZA, Marcos André Torres de. Por uma arqueologia da criatividade: estratégias e significações da cultura material utilizada pelos escravos no Brasil. In: AGOSTINI, Camilla (ed.). Objetos da escravidão. Abordagens sobre a cultura material da escravidão e seu legado. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013.

THOMPSON, Robert Farris. Flash of the Spirit. Arte e Filosofia Africana e Afro-americana. São Paulo: Museu Afro Brasil, 2011.

UMA CENA impressionante num “candomblé." Correio da Manhã, 7 dez. 1918, p. 3.

VALLE, Arthur. “O poder supremo do Caboclo Cubatão:” cultura visual religiosa afrobrasileira e repressão policial no Rio de Janeiro em 1918. 19&20, Rio de Janeiro, v. XIV, n. 1, jan.-jun. 2019. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/obras/caboclo_cubatao.htm. Acesso em: 30 ago. 2020.

VALLE, Arthur. Arte sacra afrobrasileira na imprensa: Alguns registros pioneiros, 1904-1932. 19&20, Rio de Janeiro, v. XIII, n. 1, jan.-jun. 2018. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/obras/av_asab.htm. Acesso em: 30 ago. 2020.

VALLE, Arthur. Vida e morte de uma estátua de " Exu " do Museu da Polícia Civil do Estado do Rio de Janeiro. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 36, 4-6 out. 2016, Campinas. Anais do XXXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte: Arte em Ação. Rio de Janeiro: CBHA, 2017.

VAREJADOS setenta "terreiros" e presos oitenta "macumbeiros." Diário de Notícias, 1. abr. 1941, p. 1.

VAZ, Lilian Fessler. Dos cortiços às favelas e aos edifícios de apartamentos - a modernização da moradia no Rio de Janeiro. Análise Social, v. XXIX, n. 127, 1994, p. 581-597.

VELASCO, Valquiria Cristina Rodrigues, A geografia da repressão: experiências, processos e religiosidades no Rio de Janeiro (1890-1929). Dissertação (Mestrado em História Comparada) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de História, 2017.

VIEIRA ANDRADE, Renan. Como fazer santas e sereias: imaginária de umbanda, imagens e sociedade, Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Arthur Valle

Downloads

Download data is not yet available.