Banner Portal
The composition of imaginary domes in the capitany of Minas Gerais
Capa: Eliseu Visconti. Garotos da Ladeira, c. 1928. Óleo sobre tela, 57 x 81 cm. Coleção Particular. Fonte da Imagem: Catálogo Raisonné https://eliseuvisconti.com.br/obra/p560/
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Quadratura
Perspective painting
Celling painting
Colonial painting in Minas Gerais
Art treatises

How to Cite

GIOVANNINI, Luciana Braga. The composition of imaginary domes in the capitany of Minas Gerais: the constitution of an artistic practice in the environment of quadratura paintings and its connection to the pictorial illusionism in Northern Italy (1760-1787). Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 89–125, 2023. DOI: 10.20396/rhac.v4i1.17658. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/17658. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This paper presents the study of the structural conception of a set of ceiling paintings which simulate circular architectures in centralized perspective, nominated by us imaginary domes. The composition of these works is a result of the artistic practice instituted by the circulation of knowledge, transmitted throughout generations: fruit of the experience shared among masters, painters, apprentices and other craftsmen who attended the construction sites of the Capitany of Minas Gerais in the second half of the 18th century.

https://doi.org/10.20396/rhac.v4i1.17658
PDF (Português (Brasil))

References

ARAUJO JUNIOR, Delson Aguinaldo de. Análise da produção pictórica da Capela do Senhor Bom Jesus de Matozinhos na cidade do Serro. 2015. Monografia (Especialista em Cultura e Arte Barroca) – Instituto de Filosofia, Arte e Cultura, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG, 2015.

BALDINUCCI, Filippo. Vocabolario toscano dell’arte del disegno, Florence, 1681.

BIBIENA, Ferdinando Galli. Direzioni A’ Giovani Studenti nel Disegno dell’ Architetuura Civile. Nell Accademia Clementina. Bologna, 1764.

BIBIENA, Ferdinando Galli. La Architettura Civile Preparata sú la Geometria, e Ridotta alle Prospettive Considerazione Pratiche. Parma: Per Paolo Monti, MCDCCXI [1711].

BONNET, Marcia. Entre o Artifício e a Arte: pintores e entalhadores no Rio de Janeiro setecentista. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura: Arquivo Geral da cidade do Rio de Janeiro, 2009.

BRANDÃO, Angela. Artefactos Symmetriacos e Geometricos de Ignacio da Piedade Vasconcellos (1733): uma leitura. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 40, 7-11 dez. 2020, virtual. Resumo expandido. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2020/templates/angela_brandao.pdf. Acesso em: 12 jul. 2023.

BRANDÃO, Angela. Artefactos Symmetriacos e Geometricos de Ignacio da Piedade Vasconcellos (1733): uma leitura. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 40, 7-11 dez. 2020, virtual. Comunicação virtual. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=t8HO8mSBuJc. Acesso em: 6 out. 2021.

BURY, John. Arquitetura e Arte no Brasil Colonial. Organização por Myriam Andrade Ribeiro de Oliveira. Brasília, DF: IPHAN/Monumenta, 2006.

CALADO, Margarida; SILVA, Jorge Henrique Pais da. Dicionário de Termos de Arte e Arquitetura. Lisboa: Presença, 2005.

CUETO, Davi García; RAGGI, Giuseppina. A quadratura no mundo ibérico: afinidades e diferenças entre Madrid e Lisboa. In: ILUSIONISMOS: Os Tetos Pintados do Palácio Alvor. Lisboa: Museu Nacional de Arte Antiga, 2013.

DUBREUIL, Jean. La Perspective Pratique Necessaire a Tous Peintres, Graveurs, Sculpteurs, Architectes, Orfevres, Brodeurs, Tapissiers Et autres qui se menflent de dessigner / Par un Religieux de la Compagnie de IESUS / Première Partie … Paris: 1651.

DUBREUIL, Jean. La Perspective Pratique ov se Voient les Beautes & Raretez de cette Science. Avec les Methodes Pour Les pratiquer sur toutes fortes de plans. Et les Effets Admirables des Trois Rayons. Droit, Reflechy, Et Brise. Par un Religieux de la Compagnie de IESUS. Paris: M. DC. XLIX [1649].

ESCUDERO, Lorenzo de la Plaza (Coordenador). Dicionário Visual de Arquitetura: Fundamental para Estudantes e Profissionais. Lisboa: Quimera, 2014.

FRANCASTEL, Pierre. A Realidade Figurativa. São Paulo: Perspectiva, 1973.

GIOVANNINI, Luciana Braga. A construção de cúpulas imaginárias na capitania de Minas Gerais: a pintura de perspectiva e a expressão de uma concepção religiosa (1725-1800). 2022. Tese (Doutorado em História) – FAFICH, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, 2022.

GOMBRICH, Ernst. Os usos das imagens: estudos sobre a função social da arte e da comunicação visual. Porto Alegre: Bookman, 2012.

LÁZARO, Sara Fuentes. El perfil de Andrea Pozzo como maestro de perspectiva. Varia História. Belo Horizonte: v. 32, n. 60, set/dez, p. 611-637, 2016.

MAGNANI, Maria Claudia Almeida Orlando. Cultura Pictórica e Percurso da Quadratura no Arraial do Tijuco no Século XVIII: entre o decorativo e a persuasão. 2013. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2013.

MELLO, Magno Moraes. A pintura de tectos em perspectiva no Portugal de D. João V. Lisboa: Estampa, 1998.

MELLO, Magno Moraes. Perspectiva Pictorum: As arquiteturas ilusórias nos tetos pintados em Portugal no século XVIII. 2002. Tese (Doutorado em História da Arte). Universidade de Lisboa, 2002.

MENDES, Iran Abreu. A Geometria Prática de Ferdinando Galli Bibiena em seus Tratados de Arquitetura. In: Seminário Nacional de História da Ciência e da Tecnologia, n. 15, 2016. Florianópolis. Atas do ... Florianópolis, Santa Catarina, 2016.

PASTOUREAU, Michel. Dicionário das cores do nosso tempo: simbólica e sociedade. Lisboa: Estampa, 1997.

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. A Produção da Talha Joanina na Capitania de Minas Gerais: retábulos, entalhadores e oficinas. 2016. Tese (Doutorado em Arquitetura) – Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2016.

PEDROSA, Aziz José de Oliveira. José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII. 2012. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Escola de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2012.

POZZO, Andrea. Perspectiva Pictorum et Architectorum. Andreae Putei e Societate Jesu. Pars Prima. In: quâ docetur modus expeditissimus delineandi opticè omnia que pertinent ad Architecturam. Roma: Typis Joannis Jacobi Komarek Bohemi apud S. Angelum Custodem, MDCXCIII [1693].

POZZO, Andrea. Perspectiva Pictorum et Architectorum. Andreae Putei e Societate Jesu. Pars secunda. In: quâ docetur modus expeditissimus delineandi opticè omnia que pertinent ad Architecturam. Roma: Typis Joannis Jacobi Komarek Bohemi apud S. Angelum Custodem, MDCC [1700].

RAGGI, Giuseppina. A forma dos poderes: a pintura de quadratura e as dinâmicas político-culturais em Salvador da Bahia na primeira metade do século XVIII. In: SOUZA, Evergton Sales; MARQUES, Guida; SILVA, Hugo R. (orgs.). Salvador da Bahia: retratos de uma cidade atlântica. Salvador: EDUFBA; Lisboa: CHAM, 2016.

SANTIAGO, Camila Fernanda Guimarães. Usos e impactos de Impressos Europeus na Configuração do Universo Pictórico Mineiro (1777-1830). 2009. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2009.

SILVA, Mateus Alves. O Tratado de Andrea Pozzo e a Pintura de Perspectiva em Minas Gerais. 2012. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2012.

SILVA, Mateus Alves. Perspectiva Pictorum et Architectorum: a perspectiva dos pintores e dos arquitetos, de Andrea Pozzo, SJ. 2020. Tese (Doutorado em História da Arte) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

TEDESCO, Giovanni Battista. Nicolau Nasoni: formação de um pintor e de um artista da arte efémera em Itália (1691-1723). 2011.Tese (Doutorado) – Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 2011.

TRINDADE, António de Oriol Pena Vazão. Um Olhar sobre a Perspectiva Linear em Portugal nas Pinturas de Cavalete, Tectos e Abóbadas: 1470-1816. 2008. Tese (Doutorado em Geometria Descritiva) – Faculdade de Belas-Artes, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2008.

VASCONCELLOS, Padre Ignacio da Piedade. Artefactos Symmetriacos, e Geometricos, Advertidos, e Descobertos pela industriosa perfeição das Artes, Esculturaria, Architectonica, e da Pintura. Com certos fundamentos, e regras infalíveis para a Symmetria dos corpos humanos, Escultura, e Pintura dos Deoses fabulosos, e notícia de suas propriedades para as cinco ordens de Architectura, e suas figuras Geometricas, e para alguns novos, e curiosíssimos Artefactos de grandes utilidades. Offerecidos A’ Serenissima Senhora D. Marianna de Austria, Rainha de Portugal, Repartidos neste volume em quatro livros. Lisboa: Officina de Joseph Antonio da Sylva, Impressor da Academia Real, MDCCXXXIII [1733].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Luciana Braga Giovannini

Downloads

Download data is not yet available.