Banner Portal
The Disinherited by Eliseu Visconti
Capa: Eliseu Visconti. Garotos da Ladeira, c. 1928. Óleo sobre tela, 57 x 81 cm. Coleção Particular. Fonte da Imagem: Catálogo Raisonné https://eliseuvisconti.com.br/obra/p560/
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Eliseu Visconti
Iconography
1920s
Butterfly trays
Painting

How to Cite

CARVALHO, Alcimar do Lago. The Disinherited by Eliseu Visconti: a contextualization of the iconography of Boys of the Hilly Street (c. 1928). Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 41–54, 2023. DOI: 10.20396/rhac.v4i1.17652. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/17652. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The painting Garotos da Ladeira [Boys of the Hilly Street] by Eliseu Visconti, originally presented as Os Desherdados [The Disinherited] in 1928, is contextualized from an iconographic point of view. Descendants of Tabajaras are represented on the street where the painter lived in Copacabana. Having placed entomological nets in the hands of the boys, the painter denounces the condition of social vulnerability to which they were exposed, since the controversial activity of manufacturing artifacts with butterfly wings was being structured in Rio de Janeiro.

https://doi.org/10.20396/rhac.v4i1.17652
PDF (Português (Brasil))

References

A Noite, Rio de Janeiro, 8 de junho de 1925, p.1.

A Notícia, Joinville, 06 de agosto de 2000, p. 1. Disponível em: https://oeco.org.br/colunas/22270-criancas-no-trafico-de-borboletas/.

Beira-Mar, Rio de Janeiro, 4 de setembro de 1927, p.1.

BECKS-MALORNY, Ulrike. Vassilli Kandinsky 1866-1944: Vers l’abstraction. Köln: Taschen, 2003.

CARVALHO, José Cândido; MIELKE, Olaf. The trade of butterfly wings in Brazil and its effects upon the survival of the species. In: XIIIth INTERNATIONAL CONGRESS OF ENTOMOLOGY, 1968, Moscou. Proceedings of the XIIIth International Congress of Entomology, Moscou: [?], v. 13, 1971, p. 486-488.

Correio da Manhã (Rachel Prado), Rio de Janeiro, 28 de junho de 1929, p. 8.

Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 25 de junho de 1929, p. 3.CAVALCANTI, Ana Maria Tavares. O Impressionismo no Brasil e as fronteiras da História da Arte. In: BRANDÃO, Angela;

GUZMÁN, Fernando; SCHENKE, Josefina (Orgs.). História da Arte: Fronteiras. São Paulo: Programa de Pós-graduação em História da Arte, UNIFESP, 2019.

COSTA, Adhemar Adherbal. Morphideos do Districto Federal. Rodriguésia, Rio de Janeiro, v. 2, n. 6, 1936, p. 213-238.

FREITAS, André; MARINI-FILHO, Onildo (org.). Plano de ação nacional para a conservação dos Lepidópteros. Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade (ICMBio), 2011.

INSTITUTO Rã-Bugio para a Conservação da Biodiversidade. Azulinha ou Borboleta azul Morpho aega (Hubner, 1822). Disponível em: http://www.ra-bugio.org.br/ver_especie.php?id=469.

MARTINS, Carlos. A paisagem aplicada. In: MARTINS, Carlos; CALEFFI, Sandra Regina. A paisagem carioca. Rio de Janeiro: Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro / Museu de Arte Moderna, 2000.

MOREIRA, Ildeu. O escravo naturalista. Ciência Hoje, Rio de Janeiro, v. 31, n. 184, p. 40-48, 2020.

O Estado, São Paulo, 9 de julho de 1929, p. 4.

OTERO, Luiz Soledade; MARIGO, Luiz Claudio. Butterflies: Beauty and behavior of brazilian species. Rio de Janeiro: Marigo Comunicação Visual, 1990.

PRADO, Rachel. As borboletas azues. O Tico-Tico, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1207, 1928, p. 26.

SANTOS, Cindia. A batalha dos Tabajaras. In: MARTINS, Antonio. Outras Palavras. Jornalismo de Profundidade e Pós-capitalismo. 20/08/2010. Disponível em: https://outraspalavras.net/sem-categoria/a-batalha-dos-tabajaras/.

SERAPHIM, Mirian Nogueira. A catalogação das pinturas a óleo de Eliseu D’Angelo Visconti: o estado da questão. 2 volumes. 2010. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

SERAPHIM, Mirian. A carreira artística. In: VISCONTI, Tobias Stourdzé (org.). Eliseu Visconti: A arte em movimento. Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.

SERAPHIM, Mirian. Infância. In: HÓLOS CONSULTORES ASSOCIADOS / PROJETO ELISEU VISCONTI (org.). Eliseu Visconti: a modernidade antecipada. Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.

SOUZA, Isaac. A criação da fauna silvestre em Santa Catarina: dos agrossistemas indígenas aos dias atuais. 2004. Dissertação (Mestrado em Agrossistemas), Centro de Ciências Agrárias, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

TOMÉ, Aline Viana. A paisagem urbana carioca: Copacabana a partir da casa de Eliseu Visconti (1866-1944). In: ENCONTRO DE HISTÓRIA DA ARTE, XI, 2014, Campinas. Anais do XI Encontro de História da Arte da Universidade de Campinas, Campinas: IFCH/UNICAMP, 2015, p. 50-60.

TOMÉ, Aline Viana. As representações da cidade do Rio de Janeiro na obra de Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944). Dissertação (Mestrado em História) - Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.

VISCONTI, Tobias D’Angelo. Personalidade. In: VISCONTI, Tobias Stourdzé (org.). Eliseu Visconti: A arte em movimento. Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Alcimar do Lago Carvalho

Downloads

Download data is not yet available.